Diskussion: 4.04 rullas ut

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Snö, 28 mar 2012.

  1. totjoj

    totjoj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Säger inte att jag vill ha 4.0.3, däremot.tar jag gärna 4.0.4. Poängen och Failen är att jag är versionsmässigt bakom Noten...
     
  2. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Offtopic men ganska relevant trots allt:

    Teknikertjänst på Deltaservice/Anovo. Är det nya Samhall? :-O
     
    Hund gillar detta.
  3. Droid79

    Droid79 Guest

    Precis vad jag tänkte också. Kollade min väns Samsung Note och han hade tydligen 4.0.3. Jahapp! Nu ligger man även efter Noten som inte ens är en Google telefon.

    Kan någon posta direktmail till Samsungs telefonavdelning. Tänkte jag skulle skicka iväg ett argt mail. Ju fler ägare av GN som pushar desto mer lyssnar de.
     
  4. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Tyvärr lär du få samma goda dag yxskaft svar som på Samsung Sveriges Facebook.

    Tror inte Samsung förstår vad det är dom håller på med, iom att det tog åtta månader att få ut 4.0 till noten så känns det som att dom skiter fullständigt i sina kunder.
    (Detta gäller ju iofs alla amatörer, läs HTC, Sony, osv, som håller på med Android)

    Synd att inte Google ställer större krav på att uppdateringarna ska vara ute till kunderna fortare.

    Men i detta fall för det ju en Google telefon och då ska Samsung hålla sina skitiga fingrar långt borta!


    Skickat från min Galaxy Nexus 4.0.4 via Tapatalk 2
     
  5. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Så Sony är amatörer deras mini som kostar inget jämfört med gn har ju redan 4.0.4 sen den 12 å du klagar att du ligger på 4.0.2 å note har bara 4.0.3... Vem är amatörer då, Samsung? ;-)
     
    Last edited: 23 jun 2012
  6. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Ja dom är amatörer, sett till hur lång tid det tog för dom att få ut ICS till den.

    Jag har 4.0.4 på min GN så jag klagar inte i egen sak utan åt alla andra som sitter på lägre versioner.
    Det ska inte behöva ta 8 månader att få ut en uppdatering.
    Och det är där Android brister.

    Men för att svara på din fråga, ja, jag anser att Sony är amatörer, oavsett om dom fått ut ICS till mini eller inte. Det tar för lång tid. En eller två månader är acceptabelt men inte länge.

    Samsung är klåpare i detta fall (och med sina egna telefoner) men iom att det rör sig om en Google telefon är detta helt oacceptabelt, men övriga tillverkare gör ju också bort sig med varje lur som dom släpper.

    Låt Google sköta mjukvaruuppdateringen till alla telefoner.



    Skickat från min Galaxy Nexus 4.0.4 via Tapatalk 2
     
  7. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Ja, Samsung har ju misslyckats fatalt med detta. Får nästan känslan av att de inte riktigt bryr sig om Nexus utan hellre uppdaterar sina "egna" telefoner (dvs de med deras egen mjukvara på), med tanke på att Nexus nu ligger efter t ex Note om man inte har flashat om den. En hel del av skulden ligger ju även hos Google. Varför kunde de inte bara sköta uppdateringarna av alla Nexus själva? Det är ju inga som helst problem att köra yakju på en svensksåld telefon, så...? Det verkar inte heller som att de direkt pushar på Samsung att få tummen ur, med tanke på hur patetiskt lång tid det tar för något att hända. Så tydligen bryr de sig inte nämnvärt om att en stor del av deras användarbas är missnöjda med sin Nexus som inte beter sig som en Nexus ska (vilket innebär tidiga uppdateringar, osv).

    Själv tog jag iaf idag steget till yakju, och det känns inte som att jag kommer ångra det. Äntligen har jag en "riktig" Nexus istället för Samsungs eftersläntrande B-version.
     
  8. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är skandal att inte alla Nexusar har fått 4.0.4 än. Hur fan kan google tillåta fragmentering i sin egna telefon? Det verkar ju inte annat än att google fullständigt skiter i sina kunder. Hur annars ska man tolka deras beteende?

    Så det är väl lika bra att kasta in handduken och köpa en iPhone istället. Orkar inte med Android-röran längre. Inte ens Nexus-telefonerna kan man lita på. :mad:
     
  9. Callahan

    Callahan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nej, det kommer du inte... ;)
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Måhända att Samsung är slöa, men för det behöver du inte överge Android. Bara lägg in debase yakju själv, hur svårt kan det vara med alla guider samt folk som är redo att hjälpa?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  11. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Ha så trevligt med din nya iPhone ;)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  12. WaspWorld

    WaspWorld Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Löjligt att överge android bara för en saknad uppdatering som går att få ändå. Har du överhuvudtaget läst igenom tråden?
     
  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Man får tolka det hur man vill. Jag har iaf yakju i min telefon, vilket gör den ännu lite tajtare knuten till de uppdateringar som jag förmodar att Google kommer göra till de amrikansksålda GN:arna. Iom det så skulle man ju kunna tolka det som att Google värnar om sina kunder alldeles utmärkt, eftersom yakju-modellen med största sannolikhet kommer att uppdateras finfint.
    Däremot ser jag ett problem i att Samsung haft ett för stort finger med i spelet för de enheter vi lyckas få tag på över disk här, vilket gjort att vi hamnat i den situation vi är.
    Nu är det ju inte toksvårt att byta från yakjuxw -> yakju, men vill man vara helt principfast så gör man inte bytet och stannar kvar där man är, utan att passera Flashning och inkassera en yakju.
    Intressant med din signatur där du troget räknar upp samtliga Nexus-modeller (och en Galaxy II), vilket jag tolkar som att du gillar serien, men verkar fullkomligt rosenrasande över den här specifika GN-situationen. Krävdes det bara en enda modell som inte uppdaterades som den skulle (men som kan fixas om man ger det ungefär en halvtimme av sin tid) för att göra dig beredd att överge hela serien, då är nog iPhone-ekosystemet mer passande.
     
    gripen gillar detta.
  14. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Vad är det för fel på folk? Telefonen fungerar alldeles utmärkt med 4.02, vill man ha 4.04 är det bara att slänga in Yakju på 10 minuter. Att folk är rasande arga för ni inte fått en uppdatering som ni själva kan skaffa är inte klokt.
     
  15. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Det är nog mera principen, köper man en nexus vill man ha uppdateringarna först, kanske inte stämmer för medelsvensson men stämmer nog för 95% av folket på swedroid
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Argumenterar med Samsung på Facebook. Tror seriöst jag skulle få bättre svar av en tegelvägg.

    Martin Eriksen (jag):
    ICS 4.0.4 för yakju till Galaxy Nexus har funnits ett bra tag nu. När hade ni tänkt skicka ut 4.0.4 till yakjuxw?
    -----
    Sarah på Samsung:
    Hej Martin! Vi vet tyvärr inte när Galaxy Nexus med builden yakjuxw uppdateras till Android 4.0.4 men uppdateringen är på gång så vi hoppas den lanseras inom kort. //Sarah
    -----
    Martin Eriksen (jag):
    Ni ger så olika svar. Vissa av er på supporten säger att det inte finns planer på det på ett tag, andra säger att den är på gång medan vissa säger att det är Google som styr med det. Men varför skulle just Google stå för en byggd som yakjuxw då den är en Samsungspecifik byggd?
    -----
    Mohammed Daabas (?):
    Kolla genom denna tråd på swedroid. Lär lösa dina problem: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=60862
    -----
    Martin Eriksen (jag):
    Det var ett tag sen jag gjorde den guiden. Kör AOKP nu dock, men jag tänkte i ren allmänhet, för personer som inte vill behöva låsa upp bootloadern, roota och/eller flasha andra ROMs.
    -----
    Sarah på Samsung:
    Hej Martin! Jag förstår att det kan vara förvirrande. Men så här ligger det till: Google ansvarar för arbetet kring & lanseringen av uppdateringar till samtliga Galaxy Nexus. Samsungs roll är att göra en kvalitetskontroll av mjukvaran som skickas ut till Galaxy Nexus med builden yakjuxw. Galaxy Nexus kommer att uppdateras men vi får i stort sett informationen om när en uppdatering lanseras samtidigt som ni användare, och i dagsläget har vi tyvärr ingen information om när uppdateringen lanseras. //Sarah
    -----
    Martin Eriksen (jag):
    Kvalitetskontroll? Måhäna att det kan behövas så fort en ny version släpps, men måste ni släppa det med ett nytt versionsnamn (t.ex. yakjuxw) så man inte kan få de senaste uppdateringarna direkt från Google?

    Att ni gör en kvalitetskontroll för era egna mjukvaror till era mobiler (typ Samsung Galaxy S3) är förståeligt, men vari är logiken att ändra versionsnumret på mjukvaran till en Nexus-mobil? Poängen med Nexus-mobiler är ju att få de senaste uppdateringarna DIREKT via Google och inte efter femtioelva år på grund av en så kallad kvalitetskontroll.
    -----
     
  17. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Keep it up så länge du orkar! Det är trots allt deras uppgift att svara på frågor om deras egna produkter tills de är rätt.
    Fråga gärna vad den här kvalitetskontrollen innebär och innehåller. (Jag gissar på att svaret blir regionanpassning och då är den enda rimliga frågan därefter "Vad innebär och innehåller regionanpassningen?")
     
  18. WaspWorld

    WaspWorld Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Håller inte med alls, snarare tvärtom. Dom som hänger här vet hur man får uppdateringen. Medelsvenssons vet inte att det går.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det ska jag göra och jag uppdaterar as follows. Jag gillar att leka frågvis och nu fan ska Samsung få stå till svars för sitt dryga beteende. ;)
     
  20. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Fungerar alla appar för dig? När jag körde 4.0.2 så fungerade inte en del äldre appar pga dålig bakåtkompatibilitet. Men det löste sig efter uppgradering till 4.0.4.