SONY Xperia sola presenterad!

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Concha, 13 mar 2012.

  1. mantis79

    mantis79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER


    aaaaaa men alla mobiler drar mycke ström när man surfar eller spelar spel och på ALLA drar skärmen mest ström vare sig man har stock eller custom rom thats life
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Att skärmen drar mest tvivlar jag inte på, men på min gamla Hero så stod inte skärmen för 60-70% av batteriförbrukningen utan det låg mer kring 30-40%.

    Att jag nämnde custom ROM var att jag inte var säker på om det verkligen är skärmen som gör att batteriet rasar så fort som det gör eller om det är CPU. Med en custom ROM och root så kan man köra olika governors för CPU-klockan och spara batteri där.
     
  3. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan också varit något som laddat ur mitt batteri igår för den var urladdad tydligen
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Tog ett par skärmdumpar igår när mobilen varit på länge (dessutom på landet, där det är skitdålig täckning så den får söka nät stup i kvarten).

    18 h och 13 min efter att ha kopplats loss från laddaren (och laddat 100%) så var den nere på 11% och följande fördelning:

    67% Skärm
    12% Operativsystemet Android
    7% Mobilens viloläge
    4% telefonen är inaktiv

    Och då har jag ändå dragit ner ljusstyrkan på skärmen en del.
     
  5. Andreas79skane

    Andreas79skane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Spelar ingen roll, de har lovat fixa inför nästa uppdatering.
     
  6. Loefet

    Loefet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Undrar varför inte fler försäljare säljer denna?
    Är ju ingen vidare konkurrens mellan dem så priset nästan ökar istället för att sjunka med tiden :(

    Är rätt sugen på en Sola, men då får som sagt gärna priset gå ner ett par 100-lappar om det skall bli något köp...
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som jag tolkat det så är det inga andra som "får" sälja den ännu. Antar att Elgiganten fått nån slags ensamrätt till att börja med, och övriga svenska företag som säljer den grå-importerar antagligen.
     
  8. Loefet

    Loefet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    ^ Meh, om det stämmer skall jag aldrig ens fundera på att köpa den från Elgiganten om de nu kör med sådana monopol metoder.
    Riktigt synd att det är som det är, hoppas tiden går ut snart...
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är ju knappast Elgigantens "fel" att de fått ensamrätt. Om Sony velat hade de kunna släppa den till alla kedjor.
     
  10. johannes84

    johannes84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr svårt att lita på saker och ting om jag inte ser det med egna ögon först. :/ Men jag hoppas det löser sig för dig!
     
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nu har de ju släppt källkoden så det kommer ju dyka upp custom ROMs.

    Det första jag gjorde var att lägga in en custom ROM som ger quick settings i aktivitetsfältet (de tycker jag är ett måste, jag vill enkelt kunna slå av/på wifi, gå in i flightmode, snabbjustera ljusstyrkan etc). Dessutom vill jag ju ha root för att kunna använda Titanium backup.
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har missat den där kommentaren.

    För de mobiler som har ett "internt" SD-kort så är link2sd en möjlighet att lägga apparna på det riktiga SD-kortet.

    Om jag använder Androids egen funktion för att "flytta appen till SD-kortet" så flyttas det till det lilla 4 GB "interna" SD-kortet. Med links2sd kan jag flytta appen till mitt riktiga 16 GB SD-kort.
     
    Last edited: 8 jul 2012
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur känner Xperia-telefoner av laddaren?

    Jag upptäckte att min Sola laddar inte i bilen. De laddare jag har där har jag kortslutit D+ och D- på för att min Hero skulle identifiera som laddare och dra upp till 1 A. Men min Sola laddar inte alls när jag ansluter en vanlig micro-USB-kabel till dem...
     
  14. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det Sony borde ha gjort är att göra det möjligt att välja om man vill ladda ned appar, spel, media osv på antingen det "interna" SD-kortet eller det riktga SD-kortet, solan är helt värdelös om man ladda ned stora HD spel. Sen krånglet med att behöva flytta media filer och bilder till riktiga minneskortet via filhanterare, tänk dom som inte är så insatta i sånt här.Nä nästa gånga ska jag inte kasta mig över en nysläppt mobil utan se vad andra säger om den innan, blir iallafall nytt köp ev till hösten
     
    Last edited: 10 jul 2012
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Sony borde skippat det "interna SD-kortet" och bara haft ett "riktigt". Annars hade de fått skriva om Android helt och det hade inte varit vettigt.

    Jag behöver inte flytta några grejer manuellt, däremot har det för en del appar (ex. CoPilot) krävts att jag manuellt redigerat konfig-filer för att få dem att lägga grejerna på det riktiga SD-kortet.

    Men det verkar ju som om Sony inte direkt är ensamma om det här otyget, när jag googlade om det hittade jag mycket info om ett par olika surfplattor som har samma problem.
     
  16. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det interna SD-kortet fyller ingen vettig funktion utan sabbar allt så det kunde dom skippa. Det blir så fel när vissa appar bara kan visa vad som finns på det interna kortet (några filhanterare och galleri/photo appar tex) Längtar nästan tillbaka till neon men har ändå betalat 2790kr så biter i det sura äpplet ett tag till hehe
     
    Last edited: 11 jul 2012
  17. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Köpte en Sola för tre dagar sedan, i stort sett nöjd. Inte helt oväntat snabbare än min förra som var en X10 MiniPro med CM7Mini rom.

    Floating touch fungerar inte överhuvudtaget (är aktiverat i browsern).

    Testat smart tags, men där kan man inte välja att starta GPS:en vilket vissas i denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=LfkFgtoQtFQ Synd att det inte går att välja att stänga av dataöverföring helt och hållet (bara bakgrundsdata) eller Flight mode.

    När jag ställer in klockan manuellt så hoppar tiden fram en minut efter exakt 10 sekunder. Testade att starta om telefonen, men samma scenario. Inget problem ifs, men lite skumt.

    När jag skulle köra Waze (https://play.google.com/store/apps/...rch_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS53YXplIl0.) så hängde sig programmet 8 gånger av 10. Ibland hängde det sig om jag slog av GPS:en när programmet var på, ibland hängde det sig om jag glömt slå på GPS:en (och då fick lämna programmet för att slå på den) och ibland så hängde sig programmet när den gick från porträtt till landskap. Vet inte om det är bugg i appen eller telefonen. Inte testat den vanliga navigatorn än.
     
    Last edited: 30 jul 2012
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Varför laddar inte min Sola i bilen??

    Jag har tre olika USB-laddare i bilen. Alla tre fungerar till min gamla Hero, dotterns Blade, grabbens X10 Mini Pro och även till ungarnas iPad2. Men inte till min Sola.

    Solan laddar däremot utmärkt från alla andra USB-laddare jag har provat (230 V, datorns USB-port, USB-hubbar, solcellspack etc).

    Jag har provat med två olika micro-USB-sladdar (som bägge funkar med de andra laddarna och andra telefonerna som har mikro-USB), har även provat en mini-USB-kabel tillsammans med en adapter från mini till micro (som jag skaffade för att slippa byta den "fast monterade" mini-USB-sladden i bilen).
     
  19. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu ikväll tvär dog min sola i ca en timme, batteriet var på 85% så det var inte urladdat. Detta är nu andra gången det händer, helt värdelöst
     
  20. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Flertalet återförsäljare har valt att inte sälja den då den är för lik Xperia U på specifikationerna. Elgigianten är i princip den enda återförsäljare som visat intresse för Xperia Sola.
    Hade inte dem visat intresse så hade nog SONY aldrig släppt den på den svenska/nordiska marknaden...