Google wallet och E-kort!

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Liten Strumpa, 19 dec 2011.

  1. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    för mig brukar det ta runt 2 veckor innan dom där 8 kr kommer tillbaka till kontot :ehm:
     
  2. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Har du fått ordning på ditt konto? Jag fick en sån här imorse nämligen. Har scannat in och så, men det känns ju lite olustigt...

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  3. 010

    010 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De är ju fasen vad detta verkar trassligt...

    Jag tänkte köpa Navigon för drygt 500 pix till min google nexus inför en utlandssemester (det kostar ju nästan lika mycket att hyra GPS som tillägg i hyrbilen) men jag vetefasen om jag inte skippar det om det ska hålla på såhär...

    1) Precis som övriga har jag ingen lust att lägga in ett riktigt kort i luren (Såg ni det nya hotet mot alla androider upp till och med 4.0.4? http://www.idg.se/2.1085/1.457664/forskare-avslojar-nytt-hot-mot-android Det komiska med detta är att dagen efter att detta hot publicerades så kom 4.0.4 - som ju var lixom avanonserat till förmån för en kommande 4.1?! Och det var ju bra, eftersom google nexus inte kunde köra Navigons kartor om man inte kör 4.0.4 - "Jippii!" tänkte jag i morse. Sedan fortsatte jag desvärre att tänka och läsa...)

    2) Man är redan rejält rökt av Apple och Android genom Patriot Act = glöm integritet helt och hållet - och nu ska man alltså göra helt hål i huvet genom att ge bort sina bankuppgifter frivilligt till samma gäng? Djupt olustigt. (De som inte är med på syftningen - släpp det, det blir för långt.)

    3) Dårarna på Navigon verkar inte erbjuda någon annan metod för att köpa kartorna eftersom

    4) De ännu större dårarna på Samsung uppenbarligen ställt till de så att gänget på Navigon säger att just till Samsunglurar måste man ladda kartorna direkt till luren via Wifi.

    5) Nu verkar det dessutom (om jag uppfattar den här trådens innehåll rätt) som att dårarna på Google inte verkar svara på tilltal när de mesta mobilteknikhamstrarna i ett av världens mest teknikhamsteraktiga land (ja jag syftar på det här forumet) försöker påpeka för google att deras betalmodel helt enkelt inte funkar i Sverige med de svenska bankerna - som såklart heller inte fattar nåt. (Jag försökte apropå det få supporten hos Nordea att motläsa en sha-1 härom veckan. De kunde de inte. De visste inte vad fingerprint eller checksumma var. Efter två mailvändor var det nån som fattade vad jag talade om. Märkligt att de blir snodda på pengar?)


    Försöker google i samverkan med svenska banker att tvinga oss över till nåt annat OS eller? Och visst, integritetsproblemet är inte alls mindre där. Men det funkar att betala. Å andra sidan så har man där redan langat in kortet i luren. Å andra sidan verkar de inte lika säkerhetsmässigt rökta (ännu?).

    (Nej jag säljer inte det andra fabrikatet och gillar det inte men det hör inte hit.)

    Vad sur jag blir. Jag ville ju bara köpa fungerande kartor.


    Titta på detta föresten, från Navigons FAQ:

    Android: Payment questions
    "I have questions regarding the payment. Whom shall I contact?
    Svar: NAVIGON has no influence on Google's software distribution. If you have a question regarding the payment, please contact Google.
    Senaste uppdatering av detta svar: den 13 december 2011 14:36"

    Android: Receipt for purchasing MobileNavigator/NAVIGON select
    Can I get a receipt for my purchase?
    Svar: NAVIGON has no influence on Google's software distribution. If you need a receipt, please contact Google.

    De verkar lira bra tillsammans, Google och Navigon...
     
    Last edited: 6 jul 2012
  4. 010

    010 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nå. Jag bet ihop. Fixade wallet, in med kortet och det funkade bra. Det som bekymrade mig var hur svårt/ lätt det skulle vara att återställa, dvs ta bort wallet (utan knäppa effekter på support osv).

    Det var lätt att ta bort wallet/ kortet.

    Jag fick också ett bra larm där Google meddelade att någon möjligen försökt ta mitt konto via wifi.

    Det gick att lägga till extra pin för förändringar av appar (kanske en självklarhet men nytt för mig).

    Navigon funkade bra bortsett från att telefonen blev på tok för varm i italiensk sol i vindrutan.

    Men hur får man tbx röståtergivning som den kära familjen stängde av..?