Problem: Bluetooth bråkar med mig.

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Cippi, 1 maj 2012.

  1. Cippi

    Cippi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag hade min på service och dom bytte ut BT och annat smått, tror fan jag fick en helt ny telefon :-) Det hjälpte inte nåt knappt. Kan fortfarande inte ha telefonen i fickan.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  2. hilmer

    hilmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skickade också in min hox för bluetooth problem, fick en ny efter drygt tre veckor. Men det är*exakt samma problem med den. Kan inte ha den i fickan då sparkar det bara. Verkar ju vara så på alla. Tyvärr är skärmen lös på ena sidan på den nya så det blir att skicka in denna med :-( blir så trött!
     
  3. mobilkungen78

    mobilkungen78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Mitt bluetooth headset funkar ett tag utan problem sedan för att koppla ur helt och hållet, den klipper inte i ljudet och funkar på långa avstånd men efter ca 5 minuter med musik så BAM ur kopplad har förresten MW-600 headset från Sonyericsson...Wifi vet jag inte om det funkar då jag inte har det hemma utan mobilt bredband...Nästa gång jag kommer till ett fritt wifi nätverk så ska jag testa om antennen sitter lös precis som dom förklarar i en annan tråd och jag tror att bluetooth och wifi sitter i samma antenn och sitter den lös så blir det problem som många här i forumet skriver om...Kanske blir till att lämna in luren för reparation :(
     
  4. svenarvid

    svenarvid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    DOA din HTC One X om Blåtand eller WiFi strular

    Jag pratade med supporten och de erkänner att de har mycket problem med en intern antenn (typ samma för WiFi och Blåtand).
    Har du en fått ett dåligt ex så försök att få till en "Dead On Arrival" och få en ny på en gång. Jag fick det, men då hade jag bara haft mobilen i en vecka, och jag fick tjata lite. Jag testade den nya mobilen i affären och kunde godkänna.

    Har man ett bra headset (MW600) ska det gå att lägga mobilen i ryggan eller bakfickan utan att det börjar klippa. Med sämre headset kan man dock få de problemen ändå.
     
  5. Jocke.F

    Jocke.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har också fått problem med bt på min HOX. Tidigare gick det att ha telefonen liggandes på skrivbordet och gå runt på jobbet utan problem upp till c:a 12-15 meter. Nu sprakar det så fort jag vänder ryggen till. Men när jag använder samma bt headset (MW600) till min ACER A500 så kan jag ta mig f*n gå 30-40 meter ifrån den utan minst störning.
     
  6. Khwaj

    Khwaj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter nästan 2 veckor med en iphone 3 i fickan fick jag tillbaka min HOX igår. Lämnade in den för dålig wifi/bt mottagning. (Hade jag mobilen i fickan o HF på tröjkragen dog mottagningen mellan dom om jag la händerna i kors över bröstet, eller om jag råka ha en hand utanpå fickan). Dom hade bytt Main board hos anovo, o efter lite kollande här hemma igår så verka WiFin mkt bättre. Tappade en "plupp" på samma sträcka som den tappade alla innan. Även BT har varit stabilt under dom 3-4h jag lyssnat på det under natten, inte märkt ett enda hack..
     
  7. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Ledsen att väcka en två veckor gammal tråd, men jag har också rejäla Bluetooth-problem med min HTC One X.. Jag har tidigare använt telefonen ihop med Sennheiser MM100 och det fungerar okej (inte mer), det sprakar lite då och då, men det fungerar att ha telefonen i höger ficka vid till exempel promenad utan större störningar.. Men jag var iväg och köpte ett par Sennheiser MM550-X här om dagen eftersom jag ogillar att behöva överrösta bakgrundsljud (rädd om mina små öron :innocent: ). De nya lurarna fungerar klockrent, förutsatt att telefonen är max en halvmeter ifrån (utomhus) och att ingenting är emellan, till exempel kläder/händer osv. Klippen märks extremt tydligt när jag promenerar med telefonen i höger ficka och svingar handen framför fickan i takt med benen. Eftersom det här inte uppstår på min iPhone 3GS i precis samma väderförhållanden riktar jag givetvis mina funderingar mot telefonen och inte själva headsetet.. Jag misstänker att klippningarna märks extra tydligt med MM550-X eftersom både det headsetet och HTC One X kör APT-X (högre bitrate via Bluetooth) medan MM100 inte gör det. Men isåfall är det rent förjävligt att man köper en telefon för 6-7k men ändå måste använda gammal teknik för att den ska orka med att driva det.

    I nuläget kör jag Vanilla med senaste uppdateringen OTA (Använder en öppen lur med Telia). När testet gjordes var telefonen inställd på att använda Runkeeper (GPS), WiFi aktiverat (Kanske detta krockar? Inte hunnit testa avaktivera ännu) och givetvis Bluetooth aktiverat. Men återigen uppstår inte problemet på iPhone 3GS med samma inställningar/program aktiva.

    Av trådhistoriken att döma verkar det heller inte vara någon idé att ödsla 3-4 veckors väntan på reparation eftersom det ändå inte fungerar efteråt!?..

    Någon som har någon idé? Finns det någon form av energialternativ man kan leka med och se om det blir bättre?



    MM100 = http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_se.nsf/root/private_headsets_mobile_music_504111

    MM550-X = http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_se.nsf/root/private_headphones_travel-line_504515
     
    Last edited: 26 jul 2012
  8. Pit boss

    Pit boss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tyvärr tror jag det bara är att leva med problemen,
    även jag har piss dålig BT kontakt med dom anslutna BT tillbehören,
    med telefonen i vänster benficka och Sony´s nyaste BT headset så sprakar det och hackar, ansluter jag mina Peltor MW4 radiokåpor så sprakar och hackar det,
    ansluter jag mitt hemmabio system och lägger telefonen tvärs över rummet ( 3 m) så sprakar och hackar det, HTC hade nog lite för bråttom när dom skulle ut med telefonen, nu gillar jag den helskarpt trots allt, men i framtiden så blir det nog en iPhone trots allt, dom verkar testköra den lite längre innan dom prånglar ut skiten på marknaden.

    Mvh
     
  9. hilmer

    hilmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har haft 3st hox, alla har det varit skit dålig bluetooth på. Så det verkar tyvärr vara så. Helt sjukt att en ny telefon för 6000kr har sämre bt än min gamla wildfire. Jag har ett plantronics voager pro hd. Tveksamt om det blir någon mer htc. Synd eftersom sense är grymt.
     
  10. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Det är rent av skrämmande vart den här branschen är påväg.. Visst kan jag förstå barnsjukdomar när det kommer till mjukvaru-buggar/fel, de är enkla att rätta till.. Men när det går så långt att tillverkarna tullar på hårdvarukvalitén blir man fan förbannad, så fort luren är såld och felet uppenbarar sig efteråt vänder de ryggen och blundar för problemet.. Med tanke på hur galet många som uppmärksammat detta borde lurarna återkallas och fixas till, men det lär ju inte hända under garantitiden för de som köpte luren vid release...

    Fyfan.
     
  11. MaZk

    MaZk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har haft stora problem med BT när Wifi är påslaget.
    Det hackar och fräser, dålig räckvidd.
    Hade tom min första Android lur på service pga detta. Kom tillbaka fabriksåterställd.

    Lite OT men jag har märkt att även GPS försämras med Wifi påslaget.

    Tydligen är det ett känt smartphone fenomen då frekvenserna ligger nära och allt ska rymmas i en liten telefon.

    Så mitt råd är, prova stänga av Wifi när man kör med BT eller GPS innan man skickar luren på service.
    Är ju tråkigt att vara utan lur 1 vecka och att börja om från noll igen.

    Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2
     
  12. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Tänkte testa en rejäl utomhus-genomgång imorgon med WiFi avstängt.. Men jag kan inte riktigt köpa förklaringen att frekvenserna är snarlika och kan påverka varandra och att risken ökar när allting utgår ifrån en liten telefon, detta eftersom det ju fungerar på andra telefonmodeller ifrån andra tillverkare.

    Gjorde ett enkelt test inomhus tidigare idag, gick cirka 3-4 meter ifrån telefonen, liggandes på ett bord, med WiFi påslaget och därefter med WiFi avstängt. Räckviddsbarriären gick på precis samma punkt vid båda tillfällena. Bytte över till min iPhone 3GS och vandrade 2-3 meter TILL innan gränsen märktes, då var WiFi, GPS och Bluetooth aktiverat.
     
  13. MaZk

    MaZk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har både HTC (4st) Samsung (3st varav en tab) och ZTE Light. Alla visar samma tendens.
    Wifi krockar med både BT och GPS.

    Ang uttalandet kring frekvenserna så var det en förklaring som jag fick. Tror det var här på forumet.
    Kanske var klumpigt av mig att nämna det då jag saknar belägg för det.

    Men jag tyckte det lät rimlig och det var därför jag testade att stänga av Wifi.
    Det funkade för mig.

    Ville bara dela med mig av mina erfarenheter.

    Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2
     
  14. MaZk

    MaZk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  15. Sonaks

    Sonaks Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Moto 360 2nd Gen 46mm
    Info:
    Butterfly Clasp Stainless Steel
    Har även jag liknande problem med BT på min HOX.

    När jag streamar musik till stereon i bilen (Volvo V70) så dör mottagningen helt så fort jag håller ett finger i ovankant på telefonen. Extra känsligt vid knapplås knappen.

    Dock funkar det betydligt bättre i privata bilen som har en random Sony stereo med BT.
    Där kan jag hålla hela handen över telefonen utan att det bryts.
     
  16. Pit boss

    Pit boss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    skall jag göra en jämförelse så har min jobbtelefon 4-5 ggr så lång räckvidd vid påslagen BT och kopplade till mina Peltor WS4 lurar.
    Mycket tråkig utveckling

    Mvh
     
  17. Jakkal

    Jakkal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Gjorde en fabriksåterställning häromdagen, alla bilder/videor var kvar efter proceduren.
     
  18. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det har väl inte att göra med frekvenserna utan att de båda mottagarna sitter på samma chip? Vilket gör att det blir problem när de används samtidigt. Har för mig att jag läst det här på forumet, men jag gissar nog lika mycket som du.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  19. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Oj!

    Mitt inlägg var absolut inte riktat mot dig på det viset, ber om ursäkt! Jag har nämligen också hört den förklaringen tidigare. Som jag förstått det är hela frekvensbandet (2.4ghz) på cirka 83mhz, WiFi kör på fasta kanaler med ett spann på cirka 22mhz vilket ger utrymme för tre kanaler utan överlappning. Däremot växlar Bluetooth mellan flera på samma frekvensband, dock med ett mindre spann (1mhz vill jag minnas).. Här kan det absolut uppstå problem, men jag ser det inte som ett definitivt svar/definitiv anledning.

    Poängen jag vill komma till är att problemet uppstår när man svingar handen framför telefonen, lägger fingrarna runt det övre högra hörnet på telefonen (sett framifrån) eller på något sätt blockerar signalerna med kroppen eller ett annat föremål. I min värld kan jag därför inte se hur detta kan ha att göra med att två trådlösa tekniker är aktiverade samtidigt.

    Om signalerna går igenom väggar borde de ju även gå igenom kroppen? eller om inte annat gå "runt" kroppen för att nå sitt mål!?

    En annan tanke är att teknikerna kanske är väldigt känsliga för solljus? När det gäller fjärrkontroller och IR blir det ju ibland omöjligt att till exempel byta kanal på TVn om solen strålar rakt in i vardagsrummet. Någon som vet ifall 2.4ghz-bandet (däribland WiFi och Bluetooth) påverkas av det också?

    Jag ska som tidigare nämnt göra lite nya tester utomhus idag och återkommer i ett nytt inlägg i em.

    Sen har vi det här med Bluetooth 4.0 och dess största dragplåster dvs att den drar mindre ström. Men istället verkar ju räckvidden ha strypts istället. Önskar det fanns val om vad som ska prioriteras och att man kan styra över det själv beroende på situation, men har inte hittat något i telefonen än förutom att stänga av FTP via Bluetooth som den enda avancerade inställningen :P Kollar man däremot under WiFi finns valet "Best WiFi performance" vilket jag förmodar är att telefonen skickar starkare signaler vilket givetvis innebär att det drar lite mer ström. EDIT: Men ett liknande val för Bluetooth hade varit perfekt, så kan man styra själv över vad som ska prioriteras.

    Intressant läsning:
    http://www.hp.com/rnd/library/pdf/WiFi_Bluetooth_coexistance.pdf
     
    Last edited: 27 jul 2012
  20. l1nuxfre4k

    l1nuxfre4k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER