Problem: Märkliga problem med S2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Nightfly, 11 jun 2012.

  1. Nightfly

    Nightfly Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Jag har haft min S2 i ca tre månader nu, men kan inte säga att jag är speciellt nöjd. GPS:en tar evigheter för att låsa och jag har en rad bekymmer med den som jag inte förstår mig på.

    Det mest störande är kopplat till laddningen. Vissa dagar blinkar batteriikonen. Jag har googlat, men hittar inget om det här. Idag har den blinkat hela dagen och nu är batteriet nere på under 15% kl 13.20 fast jag tog den ur laddaren kl 07.00 i morse. Jag har stängt appar och rensat minnet, men den fortsätter dra mycket ström.

    Vissa dagar visar batteriikonen att den laddar (blixten syns alltså) fast laddaren inte är ikopplad. Andra dagar beter den sig som att jag kopplar in laddaren hela tiden. Skärmen går på och ljudsignalen för laddning låter - trots att jag inte kopplar in laddaren.

    Häromdagen var den nästan slut när jag kopplade den till laddaren och när jag kollade tre timmar senare hade den bara laddat ca 25%. Problemen varierar alltså från dag till dag.

    Om batteriet tar slut kan jag inte starta telefonen trots att den är kopplad till laddaren - då signalerar den lågt batteri och stänger av sig själv. Jag måste vänta en kvart eller så för att laddningen ska gå upp några procent innan den går att använda.

    Jag har dessutom andra problem som att den ofta vägrar ladda ner när det står 3G i info-raden. Först när det står H eller H+ vill den ladda. Allt som oftast tappar den nätet och så står det R som i roaming och jag får ett felmeddelande (har läst om fler som har det här problemet).

    Jag har installerat alla de senaste uppdateringarna, men de har inte påverkat de här problemen åt något håll.

    Jag antar att svaret är att lämna in den för reparation, men tänkte kolla med swedroidarna först. :)
     
  2. Shadowrun

    Shadowrun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop+Root
    Info:
    Nuked vibration för att få silent mode med "volym ner"
    Ja, du svaret är nog att lämna in den för den verkar inte frisk. Testat att totalt nollställa den? Kontrollera att det inte finns nåt skräp i usb connectorn.
     
    Nightfly gillar detta.
  3. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Uppdatera, factory reset...

    Med senaste uppdateringen låser GPS´en sjukt fort. 2-5 sek.

    Laddproblemet är usb kontakten, gör rent den. Hjälper inte det så skicka in den för rep.
     
    Nightfly gillar detta.
  4. Nightfly

    Nightfly Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Tack för hjälpen! Testar factory reset och rengöring av USB. Om inte det hjälper får det bli reparation.
     
  5. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Att GPSen inte låser sig är ett mysterium - möjligtvis är det mjukvarurelaterat (återställning kan hjälpa) eller så är det tyvärr hårdvarufel.

    Att din mobil tror att den laddar, att den dränerar batteriet och alla andra grejer har en gemensam nämnare - USB-kontakten. Det är väldigt känt att USB-kontakten i våra S2or är lite dumma!

    Sista felet beror på vilken operatör du har - men jag antar att du har Telia/Tele2 eller... Halebop eller vilka det nu är... Minns inte riktigt men - det beror till 99% säkerhet på något som kallas för Fast Dormancy. Fast Dormancy är en teknik som möjliggör din mobil att hoppa snabbt mellan master med bra signalstyrka för att spara batteri - men det är bara några få operatörer som stöder detta och idiotiskt nog så är det påsatt (höhöhö, påsatt) som standard! ;)

    Lösningar:

    Första problemet, USB-kontakten (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)... Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning) - vissa säger att det även hjälper att ta en liten tandpetare och bända själva kontakten där inne (plattan som är mitt i kontakten) mot skärmen. Om du ibland får upp "Vlingo Voice-service" när du klickar EN gång på hemknappen så kan jag med HUNDRA procent säkerhet säga att det är detta som är felet ;)

    Angående GPSen då... Ladda ner GPS Test och ställ dig ute på en äng! Se till att GPS är påslaget och att A-GPS (also known as "Datatjänster" eller "Triangulering") är avstängd, för att se hur lång tid det tar för GPSen enbart att låsa! Så, skriv tillbaka hit hur det gick med GPS test, vad du fick för noggrannhet, efter hur lång tid, etc etc... Eller om du inte fick något alls ;)

    Sista felet då, Fast Dormancy... Jag har hjälpt flera med det så jag kopierar texten som jag brukar skriva till dem! ;)

    "Skriv in *#9900# (i dialern, som att du ska ringa ett samtal) och kör "Disable" på Fast Dormancy (Tele2, Telia m.fl stöder inte Fast Dormancy, ändå är det per automatik aktiverat vilket gör att mobilen knappt fungerar alls på 3G dock på H (3,5G)...

    Välj avsluta och gå in i samma meny några gånger igen för att kolla så den fortf. är disable (den brukar vilja ställa om sig själv till Enable ett antal gånger, för mig iaf)... Nu kör jag med CM9-rom och där finns inte Fast Dormancy alls så! ;)"
     
    marcus.n.andersson och Nightfly gillar detta.
  6. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Det går att byta laddkontakten själv om man vill, eller mao inte vill vara utan telefonen i ett par veckor. Det är inte så svårt, gjort det själv på min.. (om det inte hjälper med rengöring dvs)

    T.ex http://www.euromobile.se/se/samsung-galaxy-s2-laddkontakt.html
    Finns bra guider för att plocka isär luren på youtube.
     
    Nightfly gillar detta.
  7. Nightfly

    Nightfly Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Grymma tips! Tack för hjälpen.

    Testade att stänga av "fast dormancy", men det är tveksamt om det har gjort någon skillnad.

    Haha! Det här är precis min telefon. Blev tokig på att röstkommandot gick igång stup i kvarten innan någon i forumet tipsade om en app som kunde avinstallera skiten.

    Det kanske är läge att lämna in den i alla fall då? Har bara haft den ett par månader. GPS:en är viktig för mig eftersom jag använder Runkeeper 3-4 gånger i veckan. Funderar på att byta till en modell som har Glonass - HTC One S kanske...

    Tack igen för tipsen.
     
  8. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Som Arbu11 skriver, då är det USB-kontakten som är kass, jag avinstallerade också Voice-skiten men det var ju bara att ta bort symtomen och botade inte sjukdomen.

    Lämna in den, den blir inte bättre av sig själv!
     
  9. demonraider

    demonraider Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är förmodligen också i behov av ett USB byte, är det Samsung man vänder sig till då? Eller webhallen där jag köpte den?
     
  10. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ring till Samsung och kolla! ;) Bor du i Stockholm skulle jag rekommendera Mobilbyrån på Södermalm, för det går snabbare att gå direkt via verkstaden än att hålla på och åka via Webhallen ;) Bor du inte i Stockholm, så ring Samsung och så hör du med dem vad de säger att du bör göra ;) Om du har någon extra-försäkring (som finns på Webhallen) ska du givetvis gå via dem! :)
     
    demonraider gillar detta.
  11. demonraider

    demonraider Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yes jag bor i Stockholm så en sväng förbi söder är ok. Ja, det är nog inget som går på garantin(förmodligen fuktrelaterat trots att jag inte tappat den i sjön eller nått) så de är lättast att gå till verkstaden direkt.

    Jag hoppas att det inte blir för dyrt eller tar för lång tid....
     
  12. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Min telefon vart hårdbrickad (halvt utan anledning) och det tog dem 3-4 dagar att kolla på den, reparerara (byta ut hela moderkortet) och ge tillbaka :) Det tycker jag är snabbt ;) Tar nog nån vecka extra om man går via återförsäljaren :P
     
  13. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    mmm jag lämnade in min hos försäljaren. för mig tog det 14 dagar, men då ingick påskhelgen... annars hade det kanske gått snabbare men 3-4 dagar låter oslagbart.

    Är det USB-problemet tror jag inte att det ska vara några problem att få det via garantin
    ..
     
  14. demonraider

    demonraider Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    BOOM! Lämnade in mobilen i måndags, fick mail att den var klar igår, hämtade den idag.
    De bytte mic,usbkretsen och gjorde en mjukvarouppdatering.

    -on the house-

    Mobilbyrån ftw...

    Tack alla!
     
  15. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jösses jag är grymt imponerad! Jag hade fan kunnat krypa baklänges dit med min och hem igen och ändå tjänat en dryg vecka!
     
  16. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Haha du ser, härligt! :D


    Hahahaha, bästa kommentaren på länge XD
     
  17. PePPiZCH

    PePPiZCH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Verkar det ha löst problemen? :)
     
  18. demonraider

    demonraider Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    So far so good ;)
     
  19. demonraider

    demonraider Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Reparationen som gjordes verkar ha löst mina problem då jag nästan två veckor efter reparationen har en mobil som inte bara fungerar som ny utan vad jag upplever har en längre och stabilare batteritid. Korrosion i USB kontakten är inte att leka med.... jag har slutat att ha min mobil i badrummet när jag duschar, det är nog för fuktigt;)
     
  20. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Haha, ja man får passa sig dessa dagar när det är varmt och fuktigt i luften bara man går ut...