Fråga: JB 4.1 för dummies

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Ragneheim, 1 jul 2012.

  1. Ragneheim

    Ragneheim Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.

    Jag funderar på att lägga in JB 4.1 på min Nexus. Men jag tycker att de engelska guiderna är för knapphändiga, alternativt att jag inte är tillräckligt smart.

    Jag hade tänkt använda Galaxy Nexus Toolkit V7.0. Jag har laddat ner "bigxie_maguro_JRN84D_v2-signed.zip".

    När jag startar Toolkit, ska jag då välja alternativ 7, "ONE-KLICK FOR ALL"?
    När det är klart, kommer min telefon att nollställas och jag kommer vara rootad, ha superuser samt CWM? Nästa steg borde vara att installera JB, vilket jag har för mig att man väljer Recovery Mode via CWM... Var bör jag lägga zip-filen för att hitta den sen? Folk pratar om att jag inte ska missa att installera "radio", vad är detta och hur gör jag?

    Tack på förhand...
     
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Hej
    Om du får in CWM (custom recovery) så är resten jätteenkelt.

    Zipfilen är det bara att lägga direkt på /sdcard partitionen (dvs den du ser när du kopplar in telefonen på datorn.
    Radion är enkelt sett "drivrutiner" till allt nätverket att göra, dvs påverkar mottagning och uppkoppling.
    Den består ckså av en zipfil som du flashar efter att du har flashat ROM:en.

    Innan du flashar så glöm inte att först göra "Wipe/data factory reset" från CWM.

    En annan sak du kanske vill göra innan wipe är att göra en backup av hela telefonen innan du sätter igång. Det är bra ifall du skulle vilja gå tillbaka. Det hittar du i CWM också.
     
    Last edited: 1 jul 2012
  3. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    När jag startar Toolkit, ska jag då välja alternativ 7, "ONE-KLICK FOR ALL"? Ja om den inte är upplåst och rootad sedan innan.
    När det är klart, kommer min telefon att nollställas och jag kommer vara rootad, ha superuser samt CWM? Ja, om allt går som det ska med 1-click.
    Nästa steg borde vara att installera JB, vilket jag har för mig att man väljer Recovery Mode via CWM... Var bör jag lägga zip-filen för att hitta den sen? Du lägger den direkt i roten och inte i någon mapp på din telefon när du ansluter den som vanligt till datorn.
    Folk pratar om att jag inte ska missa att installera "radio", vad är detta och hur gör jag? Vet inte riktigt vad det menas med, jag la in JellyBelly + fix och uppdatering, verkar fungera bra för mig.

    Här kan du läsa lite mer om ToolKit, men det har du säkert redan gjort.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1392310
     
    Last edited: 1 jul 2012
  4. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    själv så skippade jag att ta Wipe på data, alltså phone reset. Och det fungerar fint. Jag tog bara wipe på cache och dalvik cache
     
  5. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Kolla denna Rootguide här på forumet, men ladda ner nedanstående istället och flasha Jellybean-zipfilen istället för superuser.zip.

    Ladda alltså ner

    När du bootat in i recovery, välj BACKUP, låt den köra klart (~5min), ta sedan och flasha jellybean-zipfilen från XDA. Klart!
     
  6. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Vad gick du från för rom?
     
  7. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    4.0.4 stock
     
  8. adamlar

    adamlar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vilken build ska jag välja i första steget i ToolKit?

    [​IMG]

    Svensksålda nexus är ju inte YAKJU?


    Tänkte köra "ONE KLICK FOR ALL" då detta verkar smidigt. Finns det några nackdelar med detta?

    Sen ska det bara vara att:
    1. lägga in rom:en på \sdcard
    2. boota till recovery
    3. wipe/rensa chace
    4. flasha rom:en?

    Har förstått att jag bör flasha radio och bootloader också? Gör man det på samma sätt som man flashar rom:en? I vilken ordning ska dom flashas och vilka filer ska jag ladda ner?

    Tacksam för snabba svar :)
     
  9. jammie

    jammie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en fråga som jag tror passar in i kategorin "för dummies". Hur lång tid kan det ta för telefonen att starta upp första gången efter att jag har installerat JB-zipen? Jag vet att det kan ta "en stund" för den att starta första gången men min telefon har legat i snart 30 minuter och ingenting synbart har hänt (mer än att X-animationen rör på sig). Telefonen är varm så det verkar som att CPUn jobbar med något men jag börjar ändå bli lite smått orolig över situationen :)
     
  10. H0gberg

    H0gberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Går snabbt, kan inte minnas att telefonen nånsin startat på över minuten trots nya ROMar. Ryck batteriet och testa starta den igen eller lägg in ROMen igen. :)
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Välj för guds skull inte Samsungs drivrutiner. Ren skit och ger dig garanterat problem!
     
  12. Isglassmacka

    Isglassmacka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har du wipat data och cache innan du flashade romen?
     
  13. jammie

    jammie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har wipat cache/dalvik cache, behöver jag wipa data också alltså?

    Har försökt detta några gånger men verkar inte gå så mycket bättre.

    Jag har en backup liggandes på sd-kortet. Om jag nu inte får igång detta, är det bara för mig att gå in i CWM, välja restore och sen är jag tillbaka på ruta ett igen?

    Edit: Jag svarar mig själv på sista frågan där, svaret är ja. Nu när jag vet att jag kan återställa telefonen om den inte startar så känner jag mig mycket lugnare. Jag får tacka så mycket för hjälpen, nu ska jag ta och gå tillbaka och läsa igenom diverse forumposter utifall jag har missat något.
     
    Last edited: 9 jul 2012
  14. Isglassmacka

    Isglassmacka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Testa det.

    Precis
     
    Last edited: 9 jul 2012