Androidlagget bättre i 4.1 ? /Project butter

Diskussion i 'Allmänt' startad av io53, 28 jun 2012.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Project Butter föreläsningen var jäkligt intressant så det är ett stort tips för folk att kolla på den. Nexus 7an glider på väldigt fint i alla fall, men den är ganska tom....
     
  2. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Men jag ser mönstret som dom hade med 2.0 blir 2.1, 2.2 2.3 och sen 4.0

    Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
     
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Sägs att Linaro har implenterats i JB
     
  4. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Som ja förstod det är det inte en preview utan en final version. Var har du hört att det är en preview version?
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    De sade det när de gav iväg alla sakerna.

    Något i stil med "Latest OTA preview"...

    Jag har bifogat en youtubevideo i någon av trådarna när de berättade.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Enligt vem? För att linaro-folket nämnt att de skickat in koden till Google eller är det faktiskt bekräftat av någon från Google? Låter som det mesta ang android: lösa rykten. Men med en källhänvisning kan det givetvis ändras.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  7. Ruscam

    Ruscam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Börjar med att ursäkta mitt flashback-beteende.

    Det jag reagerade på var att du "slutat hoppas på bättring" när Google redan med ics gjort en stor skillnad mot 2.3 och nu med 4.1 gått ut själva med att de skall förbättra flytet ännu mer.

    Sen att hävda att WP och iOS är laggfritt är helt fel då framförallt iphone laggar till väldigt ofta även fast de inte ens har möjligheter att köra widgets och riktig multitasking. Har kört Iphone 4S i några månader och kan inte säga att lagget på den är något mindre än min nuvarande Note.

    Flashade in 4.1 i en Nexus i slutet av förra veckan och även om jag kastar ut alla tänkbara widgets och kontroller på hemskärmarna får jag inte till något så kallat micro-lagg som kan uppstå ibland. Så om detta håller i sig har Google helt slagit hål på ballongen "micro-lagg" som Appleanhängarna blåst upp.
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Mer Flashback till folket för övrigt, den bästa sidan på hela internet!

    WP är faktiskt laggfritt i själva interfacet, men i tredjepartsappar kan det allt hacka loss en del. Jag fick testa en Nexus med 4.1 i helgen och jag upplevde faktiskt att det var en ganska stor förbättring, tyvärr inte felfritt men det var faktiskt skillnad. Kanske finns det hopp trots allt, om dom verkligen får till det här skulle det betyda mycket för Android.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nja inte helt 100% laggfritt. Det KAN hända men det är så jäkla sällsynt så man blir snarare förvånad när det händer. Samt istället för att hacka till då så visas en "loading" skärm istället för att hacka i animationer när man öppnar marketplace t.ex.

    En annan sak som kan framkalla något hack i animationer i interfacet är om man har automatisk ljusstyrka på och sveper runt och om ljusstyrkan ändras medans det rör på sig så kan det då ibland hacka till lite fort precis när ljusstyrkan justeras.

    Så helt 100% laggfritt är det inte det går nog inte att åstakomma. Men det är nog så jäkla nära det man kan komma för fan vad fint WP flyter alltså.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Angående automatisk ljusstyrka i android. Det är ett bra koncept, men jag har märkt att det segar mobilen lite. Bl.a. när man låser upp den och vanligtvis när man scrollar runt. Jag kör dock med det, men det är för jag är för lat för att ändra själv. :P
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo. Det är vid upplåsningen det spökar huvudsakligen på WP också. När man har automatisk ljusstyrka. Men jag kör med det hela tiden för det är så bekvämt och auto nivåerna är verkligen rätt för min användning. De går ju dock att justera beroende på vilken ljusstyrka man har inställt som grund innan man sätter på "auto".
     
  12. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Uppdaterade topic till en mindre suggestiv och mer beskrivande.
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Okej, inte för att vara petig, men du kunde skrivit android-lagget eller androidlagget, samt utelämnat mellanslaget efter "project butter". :P
     
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja, men dom kan lagga snyggare;-)

    Det är faktiskt lite så, android rycker just så förbaskat fult medan Ios och wp göra det på ett mer förlåtande sätt.

    Det jag dock är mest less på med mina androidenheter är scrollning, där är min wp7 överlägsen, även när den laggar :-)

    För övrigt så hoppas jag på detta än om man lovade flyt med ICS också, eller det var nog mer teknikskribenterna som trodde när man dillade om Hårdvaruaccelererad grafik.

    Tror faktiskt att Google har insett vikten i detta, inte för alla men för oerhört många som fängslas av flyt utan att ens fundera på varför, dom tycker bara att det ser snyggt ut.

    Sen så har vi ju såna som mig som bara är så sanslöst trött på lagg. Att surfa på fullstora AB och jämföra med kompisars hox, ip4 och samsungs är så kul, dom kan inte fatta att denna lilla wp7 med dess bristfälliga hårdvara grejar tunga webbsidor så mycket bättre.

    Nackdelar finns förstås men nu snackar jag flyt...

    Sent from my laggande GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  15. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Angående om befintliga JB är en preview så har jag för mig att de (keynote eller någon av sessionerna) sa något om att den fortfarande innehöll en hel del debugg-kod som ska tas bort till skarp release. Kan iofs blanda ihop det men man kan ju alltid hålla tummarna för att "bättre" kanske blir ännu bättre iom det.
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har kört auto på alla mina enheter utom på just min nexus för det fungerar totalt värdelöst tycker jag.. nu kör jag på 70-80% ljusstyrka och märker inte nån skillnad på batteriet alls eg... de flesta spel osv drar ju ändå upp styrkan till max så det spelar inte så stor roll ;) ska man sitta och surfa mycket då kanske det är en sämre trade off dock.
     
  17. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Google och mönster går inte ihop någonstans. ;)
    För telefoner så har androidversionerna sett ut såhär:

    1.0, 1.1, 1.5, 1.6, 2.0, 2.1, 2.2, 2.3, 4.0, 4.1

    För övrigt så skulle jag vilja påstå att lagget numera (iom Jelly Bean) är så pass minimalt att det inte längre kan användas som en "sellpoint" för de konkurerande operativsystemen.
     
    Last edited: 5 jul 2012
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    IIRC, 2.0 och 2.1 hette båda Eclair, eller hur?
     
  19. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    För alla er som tvivlar på att det överhuvudtaget är någon skillnad mellan ICS och JB, detta filmklipp demonstrerar det ganska bra.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=V5E5revikUU

    Jag är själv ganska petig, och även om jag tycker Galaxy Nexus har varit en fantastisk telefon, så är Galaxu Nexus med Jelly Bean en ännu mer fantastisk telefon.
     
    Ekofasc gillar detta.
  20. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, det sade man aldrig.

    Nej, det har de aldrig sagt. Däremot har de sagt att det eventuellt inte kommer vara så stora förändringar men de har aldrig hävdat att det skulle vara final-versionen. Det kan också tänkas att de skyndar på releasen av JB lite för att komma runt försäljningsförbudet på Galaxy Nexus i USA också. De har ju sagt att den ska återkomma snart och då med JellyBean.

    Där håller jag inte med. Är fortfarande märkbar förbättring överallt i OS:et skulle jag säga. Är du säker på att du inte har någon dåligt skriven app som förstör för dig? Ett tydligt exempel är annars att multitask-menyn dyker upp rejält mycket snabbare, att knapp-animationerna nästan aldrig hackar numera (de kunde de göra ifall andra animationer visades samtidigt).