Bibliotek för meny

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av noname.olsson, 3 jul 2012.

  1. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ni har säkert också lagt märke till hur menyn fungerar i senaste uppdateringarna av flera appar såsom Spotify, Google+, YouTube m.m.

    Jag hade velat ha en sådan meny i mina appar. Finns det något bibliotek som man kan använda sig av?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tänker på du ActionbarSherlock? Eller bara supportlibrary?
     
  3. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  4. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    På Google I/O som var förra veckan sa utvecklarna att detta kanske kommer i compatibility library längre fram. För tillfället får du helt enkelt göra en sådan själv för det finns ingen, vad jag vet, library för detta än.
     
  5. henkepenka

    henkepenka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jaha, då förstår jag. Det enda jag vet om, har inte kollat på det så mycket, är det henkapenka också länka till. Svårt att se att det inte kommer något bibliotek för det.
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Även jag tycker att detta borde komma i ett compatibility package, precis som det gjordes för Fragment. Det är en numera väldigt använd menynavigering, även av Google själva. Annars verkade det som någon länkade ovanför till som ett bra sätt, det fanns även ett annat svar på samma fråga på StackOverflow där en hade gjort ett projekt som som man kunde importera till sitt eget för att använda en liknande meny.
     
  8. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

  9. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Lite synd, men samtidigt verkar det redan nu finnas många sätt att implementera denna menytyp. Det är bara synd att det kanske ska dröja 3 timmar istället för 13 minuter.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Definitivt, undrar om Jake eller någon sätter sig med det. En annan fundering såhär icke vid datorn är om någon annan app från Google vars källkod är släppt? Var snack att de skulle släppa några exempel med "best practices"

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  11. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Snabb sökning ger mig ingenting. Developer-sidan ser lite annorlunda ut nu så det kan vara jag som inte hittar. Men jag tycker att Google har varit duktiga på att principiellt påpeka design och form på sidan och rent allmänt på sistone. Därför tycker man att det vore en prioritet att ge utvecklare en lättare möjlighet att göra designen mer Google- och Android-lik.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    IO-appen skulle släppas när den var tweakad men den kör inget sådant menysystem. För att klargöra så vet jag att google släpper vissa appars källkod, syftade på sådana som kör menysystemet. (Ifall någon missförstod mig).

    Har för mig sidan uppdaterades till det mer gråaktiga stuket någon vecka innan IO.
    Ps ViLANDERViLANDER; de gav ut metall stencils med ikoner och building blocks till vissa under IO och massa föreläsningar (dag 3) gick igenom design. Vi fick även block som är uppritade som gnexusar (tre tomma skärmar på ett a4).

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  13. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Okej. YouTube vet jag har en sådan meny, men sedan har jag ingen vidare koll.

    Där ser man. Lite skillnad mot föreläsningarna för två år sen. :P
     
  14. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Eftersom att jag har absolut ingenting att göra så ska jag försöka implementera en sådan snarlik meny som möjligt. De färdiga mallar som finns fungerar inte riktigt lika fint som exempelvis YouTube-applikationen. Får se om jag lyckas åstadkomma något. :P
     
  15. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Säg till om du lyckas, och dela gärna med dig av en apk med resultatet! :)
     
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Vilken API-level kommer den att rikta in sig på? Bra initiativ helt klart.
     
  17. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt inte. Jag ska testa de olika i helgen och se om jag får ihop något.
    Och om någon annan lyckas så dela gärna med er av det!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  18. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag har inte hunnit något utav värde, men jag har kikat och testat runt lite för att se vad som finns. I alla fall, de exempel som finns i StackOverflow-tråden ovan agerar inte riktigt så som jag vill. Jag skulle vilja ha det som den nuvarande YouTube-applikationen, och med de projekt som fanns via den tråden fungerade inte riktigt lika snyggt.

    Men i alla fall, jag har googlat runt och har nu ett exempel på en annan applikation som använder sig av samma typ som YouTube och Spotify. Prixing, heter appen och vad som är fint är att han har skrivit tre inlägg om denna meny. Men, ingen källkod eller mer konkreta exempel om hur han gjort detta finns, så det lämnar sig upp till andra (eventuellt oss) att lyckas med det. Bloggen finns här:

    http://android.cyrilmottier.com/?p=658

    Han berättar till en början om att skriva en egen ViewGroup som lägger ut meny och innehåll, varefter man programmerar sin ViewGroup till att hantera skroll och liknande.

    Jag själv har inte hunnit åstadkomma något eftersom jag är värdelös på att skriva egna views och viewgroups och just nu sitter jag och lär mig det.
     
  19. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Berätta gärna vilka källor du använder till det här. Det är en sak som jag gärna tar itu med själv, nämligen. Det är nästan oundvikligt att göra en UI-slipad app idag utan att skriva om kontroller och views från grunden.
     
  20. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ja, haha. Jag har alltid fixat runt med de tillgängliga views som finns för att jag över allt annat har velat slippa att skriva egna views från grunden. Men nu kommer det ikapp. :P

    Just nu kollar jag på ett exempel som jag tror Romain Guy har skrivit (han har även en video om det som jag inte kollat in än). Men detta är inte specifikt för vad vi vill åstadkomma, utan mer för hur det fungerar rent allmänt. Här är ett exempelprojekt som jag kollar just nu och här är en video där de ska prata om det (har inte sett videon än).