Sony Mobile censurerar i sitt forum

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av loftux, 4 jul 2012.

  1. loftux

    loftux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För ett tag sedan så släpptes en uppdatering till Xperia P som i princip gör telefonen obrukbar för många. Detta varnade en användare för i Sony Mobiles forum:
    http://talk.sonymobile.com/message/236463
    Som ni kan se av länken så är denna tråd gömd, endast om du har direkt länk kan du fortfarande se den. Oklart av vilken anledning, det går att se orignalposten via google cache:
    http://webcache.googleusercontent.c...le.com/thread/43350+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se
    Ingen uppenbart konstigt med det inlägget, annat än att det varnar för att uppdatera. Vilket är tacksamt att någon gör om de råkar ut för ett allvarligt fel, så andra kan undvika det.

    Det finns en till tråd i samma ämne
    http://talk.sonymobile.com/thread/43345
    Den är inte gömd/censurerad, men saknar (precis som originaltråden) officiella svar från Sony Mobile kring problemet.

    Vad jag hoppas är att detta inte blir Sonys fortsatta sätt att hantera obekväma problem. Om man inte delar originalinläggets påstående kan man som moderator skriva ett inlägg om varför (i detta fall varför det är bra uppgradera trots problem), men inte gömma (i praktiken ta bort) inlägg.
     
  2. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Fy vad dåligt av Sony om dom har raderat inlägget med mening så att säga.
     
  3. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jag kan inte se att tråden skulle vara gömd på något sätt. Alla kan hitta den genom att söka på tex. versionsnumret på programvaran. Tredje träffen i listan om du söker på forumet. Jag vet inte exakt varför tråden har markerats som "assumed answered" men förmodligen så har den gjorts det när man tittat i tråden och sett att användare påpekar att en ominstallation av FW löste problemet. Dock så verkar problemet komma tillbaka.Trådskaparen kan själv välja att avmarkera tråden från "assumed answered" till "not answered" och på så sätt så kommer den högre upp i listan av aktuella problem. Det är även så att alla trådar som ligger som "not answered" kommer som länkar till mig och mina kollegor som jobbar på officiella forumet.

    Tack för att du lyfte denna tråden för det verkar inte som trådskaparen är särskilt aktiv längre och kanske därför inte markerar den som "not answered". Hade han gjort det hade jag fått ett mail om tråden och kunnat tagit det vidare därifrån. Men nu lyfter du problemet denna vägen så jag kommer att vidarebefordra det, men jag kommer behöva mer info. Så om du också har samma problem se den officiella tråden.

    Det är absolut inte så att vi försöker censurera några problem, utan tvärt om. Vi hade aldrig haft ett forum om det vore så att vi inte skulle vilja att våra användare ska kunna dela erfarenheter, problem och lösningar med varandra.

    *UPDATE

    Jag kan nu se att det finns något problem med denna tråden.
    Jag kunde se hela tråden eftersom jag har admin på hela forumet men när jag testar som utloggad eller från annat konto så är inlägget hidden. Jag ska undersöka ifall det har någon orsak eller ifall det bara rör sig om ett misstag.
     
    Last edited: 4 jul 2012
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Första inlägget är iaf dolt. Kanske går att "av dölja" av en moderator?
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Första inlägget i tråden är dolt men tråden kommer iallafall upp om man är inloggad på deras forum och använder sökfunktionen. Dock är det annat nummer som kommer upp för min del.
    http://talk.sonymobile.com/message/235272
     
  6. loftux

    loftux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack Johan-SonyXperiaSupport för att du svarar.
    Naturligtvis är det inte Censur i den betydelsen det har när Kina ägnar sig åt det. Men tråden i Sony forum står som
    Vilket inte har något med "assumed answered" eller trådskaparens aktivitet att göra. Så tråden doldes av någon moderator, av misstag eller medvetet.

    När något går så fel som det verkar ha gjort med denna uppdatering så blir det många upprörda känslor. Speciellt när det inte kommer något officiellt svar från Sony Mobile som åtminstone säger "Vi har noterat problemet och tittar närmare på det". När det enda svar som ges via kontakt med telefonsupport är "installera om" och det uppenbarligen inte hjälper mer än tillfälligt, så letar man alla möjliga och omöjliga orsaker till varför Sony Mobile inte svarar. Man blir lite konspiratoriskt lagd, Sony ägnar sig åt damage control och försöker dölja problemet. Så jag vill bara uppmana Sony Mobile att gå in i den tråden i sitt eget forum och officiellt ta del av diskussionen.
     
  7. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Japp, efter att ha testat med ett annat konto kan jag också se att det inte har något med assumed answered att göra. Jag har uppmärksammat tråden så om du nu går in och läser sista posten så kan du se vilken information jag behöver för att ta det vidare.
     
  8. loftux

    loftux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lysande.
    Föreslår du gör det även i denna tråd i ert forum som handlar om samma sak
    http://talk.sonymobile.com/thread/43345?tstart=0
    Och den är ju inte dold, så tar av konspirationshatten, och konstaterar att Sony Mobile visst är mån om sina kunder :)
    Även den tråd som finns i ämnet här på Swedroid kan vara bra att gå in i
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=76690