"Marble" - Spel behöver testare

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Verzus92, 3 jul 2012.

  1. Verzus92

    Verzus92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Jag har under den senaste månaden varit i full gång med att utveckla min första applikation till android via spelmotorn Unity 3D och har lärt mig mycket om utveckling i proccesen. Idag så har jag färdigställt ca 75% av spelet och behöver lite åsikter och data för att färdigställa det.

    Jag planerar att släppa spelet om ett par veckor i två versioner en betal version och en gratis version med reklam. Där gratis versionen innehåller ca hälften av alla funktioner och nivåer som finns i betalversionen.

    ------

    Information om spelet:

    Spelet går ut på att rulla runt en boll på diverse levelar och samla ihop alla mynt på varje level och sedan forsätta till nästa. Ni som känner till Ballance eller Super Monkey Ball lär känna er hemma.

    De primära slutgiltliga spel egenskaperna än så länge:
    • 36 Nivåer
    • Upplåsningsbara kulor(Spelkaraktärer)
    • Alternativa Kontroller
    -----
    Ändringar och kommande ändringar sedan första testversionen

    Saker som har ändrats
    • Omdesign av utsende av all GUI
    • Nytt ljud för att trycka på en knapp i huvudmenyn
    • Knappar ändrar inte färg när de blir tryckta
    • Fixat så att antalet insamlade coins sitter på rätt ställe oavsett skärmstorlek
    • Joysticken har nu samma hastighet accelerometern
    • Byttat ut alla X på oupplåsta banor till deras respektive siffror
    • Fixat så att nästa bana blir upplåst även ifall man går till menyn efter att klarat banan innan
    • Fixat problemet att allt ljud blir avstängt om man går från paus menyn till huvudmenyn
    • Kalibreringssystem för accelerometern
    • Fix av en offset på trä pelarnas textur
    • Mindre omdesign av var nivå för att öka grafiska element samt att få spelaren att känna sig mer aktiva i alla delar av en nivå

    Kommande ändringar

    Problem som inte kan/kommer åtgärdas
    • Ljudinställningar för användaren
    • Problemet med att spelet stänger ner sig när man trycker på hem-knappen

    Nerladdnings länk
    http://www.filedropper.com/marbletest_2
    APK filen ligger i en WinRAR fil med samma lösenord som tidigare.
    -----

    Så nu behöver jag er hjälp med ett par grejer. Först och främst så hade jag uppskattat om ett par personer med olika android enheter skulle kunna ta och testa spelet och kommentera hur väl spelet presterar på olika kraftfulla system men även hur det grafiska användar grännsittet ser ut på olika upplösningar och sist men inte minst kommentera runt gameplayn och rent allmänt ge konstruktiv kritik.

    Vidare så är namnförslag väldigt välkommna då det är ytterst svårt att komma på något vettigt ;)

    Är det någon som är intresserad av att testa eller någon som har ett namnföslag så kommentera antigen på denna tråden eller PM:a mig. Glöm inte att skriva vilken/vilka enheter ni hade tänkt/kan testa spelet på.

    Tack på förhand
    Victor

    EDIT: Skapade en sektion för ändringar sedan efter testversionen 12-07-07
     
    Last edited: 12 jul 2012
  2. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Låter kul!
    "Bara ett försök till" -spel brukar vara beroendeframkallande. :scared:

    Testar gärna på mina:
    Samsung Galaxy S2 Lte
    SE Xperia Arc Lt15i
    ZTE Light-plattan.

    Frugan har en Samsung Gio som också kan ingå i testet... ;)

    edit:
    Samla mynt... Marble Coins eller Rollerball Coins kanske?
     
    Last edited: 4 jul 2012
  3. Verzus92

    Verzus92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för visat intresse! Har skickat ut PM till er som har erbjudit sin hjälp med bland annat nerladdnings länken till spelet.

    Fler får gärna testa det är bara att PM:a mig eller skriva här i tråden.
     
  4. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  5. Dodat

    Dodat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kan testa med min blade och min sensation som jag får idag, bara att skicka apk filen :)

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag kan tänka mig att bidra med hjälp jag också, har utvecklat några mindre appar själv så kan va kul att hjälpa en utvecklarkamrat :)

    De enheter jag har, vilket är dom som jag kommer testa på är:
    Samsung Galaxy S3
    ZTE Light (V9) - Överklockad till 748 Mhz

    Kan även använda då dessa finns inom familjen:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    ZTE Blade

    PM:a mig så ställer jag gärna upp och hjälper till! :)
     
  7. tr077

    tr077 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2012
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kan gärna testa spelet. Har en sony ericsson arc s:)
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Testar gärna med, Xperia S

    Det här med andra kulor låter grymt, den bästa måste ju vara Chuck Norris kulan :D
     
    Last edited: 5 jul 2012
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Beroende på permissions som spelet kräver och även hur tidskrävande allt är så kanske jag kan testa på Galaxy Nexus, N7 ev 10.1 & Xoom med.
     
  10. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har testat ett par levels lite snabbt.

    Skulle vara bra med en omkalibrerings knapp i menyn för alla som inte vill spela med telefonen helt platt.

    Grafisk bugg, en levelruta var vit istället för trätextur, försvann när jag tryckte på den.

    Gärna siffror istället för ett x på varje level.

    Om man väljer menu istället för next(eller vad det står) låser inte nästa level upp sig utan man får spela om samma level och sen trycka next.

    Joystick verkar inte röra på kulan riktigt lika snabbt som accelerometern.

    Sen skulle det självklart vara trevligt om allt blev lite snyggare men jag förstår att du inte är klar med det här.

    Vet inte om det beror på min telefon eller spelet men om det startar om varje gång man lämnar(med hemknappen) vore det trevligt om även det löstes.

    När man trycker på en knapp förblir den orange tills man trycker någon annanstans.

    Testat på en Xperia S med ICS 4.0.4, stock.

    Screens:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 6 jul 2012
  11. Verzus92

    Verzus92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för kritiken och förslagen.

    Fixade precis allt som du beskrev utom ett par enstaka saker som jag se över i framtiden.

    Ska försöka fixa ett kalibrerings system under helgen.

    Grafiken är under ständig förändring för att både vara snygg men samtidigt för att spelet skal fungera på de flesta enheter. Jag arbetar just nu på "billiga" eller enkla trick för att öka ljus effekter osv för att i sin tur förbättra grafiken utan att försämra prestandan men tyvärr så är jag lite begränsad då jag endast har den billiga versionen av motorn vilket tar bort många grafiska möjligheter.

    Vidare till problemet med att spelet "startar om" när man använder hem-knappen. Jag är ganska säker att detta beror på designen av spel-motorn vilket i sin tur betyder att jag inte kan göra mycket för att fixa det. Det jag skulle kunna göra är att automatiskt ladda den nivå/meny del som du var på när du -stängde ner- spelet senast vilket i sin tur inkluderar hem knappen. Är detta en bra funktion eller inte? Själv vet jag inte riktigt och avaktar tills vidare.

    Edit: Såg även på dina bilder att antalet samlade coins är anningen förskjuten och fixade det.
     
    Last edited: 6 jul 2012
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag upplever ganska mycket samma som föregående talare. Vad jag även regareade på är att jag behöver luta telefonen extremt mycket för att kulan ska röra sig, det gäller främst min One X.

    Tills jag kommer på något mer, så får du gärna lägga upp en changelog i översta posten så man kan se vad du gjort och tänker respektive inte göra :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  13. Dodat

    Dodat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gillade spelet! Men som sagt, man behöver röra telefonen allt för mycket för att få bollen att rulla, och att jag vill kunna kalibrera så jag inte behöver ha telefonen liggandes på bordet ;)

    Det flöt som väntat på utan lagg på min sensation, provar med min blade imorgon och ser hur den klarar av spelet.

    Tycker du har lyckats bra med spelet (y)

    Skickat från min HTC Sensation med tapatalk 2.
     
    Last edited: 7 jul 2012
  14. Verzus92

    Verzus92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Återigen tack så mycket för att ni testar mitt spel.

    Skapade en sektion för ändringar sedan testversionen i första posten.
     
  15. Verzus92

    Verzus92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sitter och programmerar in kalibreringssystemet i skrivande stund och jag undrar vad ni tror lämpar sig bäst av följande alternativ.

    1. Vid varje nivå så tar spelet ca 2-5sec att kalibrera sig till hur du håller din enhet.

    2. Du kalibrerar din enhet i ca 2-5sec första gången du spelar och du kan sen kalibrera om enheten i huvudmenyn.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det smartaste är att den kalibrerar sig själv varje gång, det bästa vore om den kalibrerade varje gång man startade spelet och inte vid varje nivå - är det möjligt?

    Om det inte är möjligt skulle jag nog uppskatta alternativ 2 mest :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  17. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hade ett spel som kalibrerade i början av varje level och det var smidigt. Själv föredrar jag en knapp i menyn så man kan göra det när som helst, även in-game. Som i tex f18 carrier landing

    Skickat från min LT26i
     
  18. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Testar det gärna på min Xperia Ray med JJ`s Hybrid Rom
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det somskulle kunna kännas jobbigt, svad jag tror, är att vänta på att den ska kalibrera. Jag hat sock aldrig använt ett spel som kalibrerat sig vid varje level - så jag kan mycket väl tycka annorlunda när jag väl testar ett som kalibrerar sig vid varje nivå :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  20. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Vet inget om den tekniska delen men det tog nån sekund, man hann knappt läsa "please wait while..." texten så var man igång :-) om utvecklaren orkar kan man ju alltid implementera båda lösningarna och lägga till i inställningarna hur man vill ha det

    Skickat från min LT26i