Hur hålla skärmen "hal"?

Diskussion i 'Allmänt' startad av botze, 4 jul 2012.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag har en Android -telefon som jag alltid har displayskydd på. När displayskyddet är nytt så är skärmen hal och skön att glida på. Efter ett tag ökar friktionen och den är inte alls lika hal längre. Sen byter jag skärmskydd och den blir hal igen.

    Då jag uteslutande använder slide-it eller andra gestbaserade tangentbord är det viktigt för mig att skrärmen är hal och går lätt att glida på, därför går t.ex. "invisible shield" bort då jag upplever att skärmen blir ganska sträv.

    Så nu undrar jag; finns det något sätt att hålla skärmen "hal" (låg friktion)? Finns det något medel man kan ha på eller så?

    Tacksam för tips!
     
  2. Wimz3n

    Wimz3n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag har testat en mängd olika displayskydd och kommit fram till den slutsats som jag uppenbarligen delar med fler.
    Sluta använda displayskydd. Numera görs telefonernas skärmar riktigt bra. Jag har sedan ett halvår kört oskyddad skärm och har inte fått en repa. Iofs har jag en mobilväska som jag använder då och då. Lägg då till att jag har min mobil i samma ficka som en annan mobil + att jag meckar en del i jobbet.

    Om du prompt ska använda displayskydd så finns det oftast jättebilliga på ebay (3 för $0.4 tll min LG). På det sättet kan du byta ofta till billig peng. Dock blir dessa inte riktigt lika bra som oskyddat :)
     
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Japp jag har köpt skitbilliga på nätet så jag byter ofta :P men det hade varit enklare att slippa byta och bara köra på någonting... det är ändå lite pilligt att byta och få på bra utan bubblor o.s.v.

    Vågar inte köra utan, har en X10 mini (2 år gammal), vet inte hur reptålig den är... och har ingen lust att prova ;)
     
  4. Wimz3n

    Wimz3n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur reptålig X10 mini är. Har dock för mig att min granne har en sen året tillbaka och den är INTE reptålig. Kan ha fel på telefon (ser dock ut som en sån), men den ser ut som den har släpats under en stridsvagn lr nått. Då har jag inte mer förslag (än att låta bli Copter osv för 200:-, de e rena skiiten om man vill ha glid).
     
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Köpte just 9st nya displayskydd på ebay för 1$ inkl frakt... det kanske är bästa lösningen trots allt :) Det är jävligt skön känsla direkt när skyddet är nytt...
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När jag började med smartphones körde jag displayskydd eftersom det "skulle" man ha, men det förstör känslan och jag ser inte något behov för det.
    Har haft min Nexus S nu i 1,5 år utan skydd och den har inte en enda repa.
     
  7. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har en X10 mini.
    Slutade med skärmskydd för ett halvår sedan.
    Har den bara i fickor utan något annat i.
    Har bara några micro repor som enbart syns om jag verkligen letar efter dem.
    Inget som syns överhuvudtaget när jag använder mobilen.
    Tyckte att skärmen fick dålig respons med skydd på.
    Men visst, jag vet att skärmen lät får repor så jag får ju skylla mig själv om något skulle hända.

    Sedan har jag sett en del poster där folk använder bilvax för att få sina skärmar glatta igen. Finns ju även en liten mängd slipmedel i vax så det borde ju kunna fixa till en del repor..
     
  8. pelleoman

    pelleoman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag använder samma medel man rengör lcd tv med.Halt funkar bra.
     
  9. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har alltid kört utan och aldrig lyckats repa någon utav mina gorillaskärmar, och då kan vi ändå kalla mina mobiler hyfsad olycksdrabbade.
     
  10. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag repade min förra SGS3 på 2-3 dagar.
    Antagligen har jag grus i mina arbetsbyxor.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Bilvax tricket funkar hyfsat (Sonax flytande hårdvax är bra). Det håller dessutom flottet borta bra. Lite knepigt att få ut det över hela ytan pga ytspänning men det går om man trixar lite.

    Jag kör dock rent utan vare sig skydd eller något medel. Ett fåtal telefoner såsom SGS3 och min Lumia har någon slags ytbehandling på Gorilla glaset så att det blir väldigt friktionsfritt by nature. Stor skillnad mot andra skärmar faktiskt. Man känner knappt någon friktion när man sveper med fingret. Så aldrig att jag sabbar känslan i denna telefon genom att smeta på något när det är perfekt som det är!
     
  12. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för era tips! Kom på att jag har en "rain off" från biltema, gjord för bilens vindrutor, för att hålla regnet borta. Funkar bra på bilen, borde ju även funka på telefonen! Den ska ju göra just det, minska friktionen.