Sony flyttar Mobildelens huvudkontor från Lund till Tokyo

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av dragontrumpetare, 5 jul 2012.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jaha, det var det. Innan kändes det lite skönt att just huvudkontoret för Sony nya mobilföretag hamnade i Sverige. Kändes lite som ett erkännande ifrån Sony att Sverige var en viktigt del i Sonys mobilutveckling. Det är inte helt fel att Huvudkontoret och Utvecklingen ligger på samma sätt. Jag kan bara se fördelar. Men om huvudkontoret ny flyttas till Tokyo så betyder det krångel för den svenska delen. Visst vi har teknik för att kunna överbrygga distansen, men jag tror tyvärr att detta är en spik i kistan för utvecklingen i Sverige överhuvudtaget. Sony vill självklart flytta sin utveckling till Japan också eftersom huvudkontoret finns där.

    Källa till nyheten

    SMC Styrelseordförande Bert Nordberg säger:

    Och fortsätter:

    Han har helt klart inte så stor makt där han sitter. Normalt sett brukar en ordförande har lite makt, men Bert verka sakna denna. Verka inte så bra för Sverige när det gäller detta. Visst, det är möjligt att det han säger är sant, men skulle inte förvåna mig att Sony flytta allt till Japan och tar med sig folket i Lund dit.
     
    Exodite gillar detta.
  2. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Början på slutet, jag är böjd att hålla med.
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mmm... Risken att SONY går tillbaka i sin gamla stil tror jag själv är högst påtaglig. SKulle nästan vilja säga att den med öppna delen av SONY är just den svenska Mobildivisionen. De har liksom gått emot strömmen mot resten av SONY genom att öppna upp mera. Typiskt svensk mentalitet. Men är som sagt rädd att motsatsen kommer snart att råda, med mera instängt klimat, fler root-kits o s v. Sony har ju inte varit rädda för att skydda det som är sitt.
     
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Vad är skillnaden?
    UK var tidigare..
    Sen Sverige..
    Nu Tokyo.

    Äh, jag ser ingen skillnad.

    Jag har massa Sonyfolk på andra sidan vägen. Ser vad de gör. Mycket blir kvar här.

    Flera av de "kända" ansiktena ni ser i videona sitter här på andra sidan. De slängs inte
    bort rakt upp och ned sådär. De har ett förtroende i communityn.

    Jag är inte orolig.

    // A
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skönt med lugnande ord. Men det är stor skillnad på att ha Huvudkontoret i England eller Japan. England är nästan i vårat bakvatten, går snabbt att ta sig dit o s v. Mycket lättare att ha kontroll på utvecklingen i Sverige ifrån England än ifrån Japan. Även om du säger att de har ett förtroende i communtyn så tror jag inte att det kommer stoppa en eventuell flytt av hela utvecklingen till Japan.

    Sedan skall vi ju inte bara tala om olika kulturella skillnader. England är helt klart närmre våran företagskultur, än Japansk. Men visst, jag hoppas ju inte det blir som jag tror. Men jag är helt säker på att Sony vill knyta ihop säcken, minska på det öppna landskapet som Sony Ericsson skapat ute i utvecklar communityn. För du måste ju ändå hålla med om att SMC är helt klart den som är mest öppen utåt sett till skillnad mot resten av SONY som försökt låsa in saker i olika upphovsrättsskydd, och andra sätt för att kontrollera. Tror ju knappast att det är Sonys japanska del som tillät folk att låsa upp sina luras Bootloader. Eller?
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Nej,

    Du har rätt. Det är svenskar som jobbat på att låsa upp dem.
    Men fortfarande är det en policy som godkänts av både Japaner och andra.

    Sen kan du ju prova på att flika in lite koreansk företagskultur där Samsung regerar.
    Hur är problemen där?

    // A
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Koreansk, har jag faktisk ingen aning om. Men borde ju inte vara långt ifrån Japansk. Men jag hoppas att de inte fördärvar något nu bara. Sony är tyvärr inte företag som jag litar på, tyvärr. Att jag vågade mig på en ny lur av märket SONY beror enbart för att det fortfarande bär en känsla av att vara Ericsson, tycker ja. Kanske falsk känsla... hehe. Men känns tryggt att veta att den var utvecklad under SONY och Ericsson sammarbetet.