Google Maps Navigation

Diskussion i 'Applikationer' startad av Mange, 16 apr 2010.

  1. Mange

    Mange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle det inte funka på Desire? Såg ett youtube klipp iaf där det såg väldigt nice ut. Jag fick en uppdatering till maps där det stor nåt om navigation beta men hittar inget i programmet. Nån som vet mer?
     
  2. Fluffbollen

    Fluffbollen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Detta ska inte va tillgängligt för oss på denna sida av pölen ännu, utan bara i Staterna.
    Kommer väl :)
     
  3. Mange

    Mange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Happ, allltid ska det va nåt :) Får väl vänta da, och använda övriga funktioner så länge :cool:
     
  4. exze

    exze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja

    sök på "nav launcher" på market så kan du köra navigering, den tankar ner någon moddad karta, har inte provnavigerat själv med det verkar funka. men det finns ju inte officiellt än i sverige.
     
  5. Mange

    Mange Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Just ja! Tack!
     
  6. koopfan

    koopfan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja hittar inte Nav launcher i market! :( varför?
     
  7. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ja det var nån som sa det ja, ladda ner nav launcher från market och nån "brut" version... men den laddar ner en j***a massa filer så jag avbröt, hur mycket ska den ladda ner egentligen? Svar på dett?!
     
  8. Razorhead63

    Razorhead63 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. spunken

    spunken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ikonen för navigation ligger under "alla program" är en blå pil, man startar alltså inte google maps..
    Men som tidigare skribent redan nämnt fungerar det f.n inte i Sverige, men ta dig till Danmark så.. :)
     
  10. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kör inte nav-launcher, den använder inte uppdaterade filer. Tanka apk filen från xda-tråden som det länkades till här. Har kört på den någon månad nu, funkar klockrent.
     
  11. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det där med Google Maps Navigation har jag inte riktigt förstått. När ska Google göra som Nokia, dvs. släppa en GPS som man kan ha offline och endast ha GPS-ikonen påslagen? Helt idiotiskt att man inte kan det. Nokia bjuder alla sina kunder som har likvärdiga GPS-mobiler som Desire - och de kan GPS:a gratis (!) i hela världen. Tycker Google och HTC i synnerhet ska ta en lärdom av detta och (förhoppningsvis!) ta efter.
     
  12. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sånär som på täckningen (vilket blir mindre och mindre en faktor ju längre in i framtiden vi kommer) är det nästan bara fördelar med att köra gpsen i "molnet". Google är ständigt uppdaterat med senaste info om allting, youtuba googles promotion trailer för navigation och låt fantasin skena iväg.
     
  13. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Visst, men den är fortfarande en "internet-connected GPS navigation system", vilket innebär när jag ska bila ned till exempelvis Kroatien så betalar jag för datatrafiken den GPS:en tar emot och skickar tillbaka via internetuppkopplingen. Det blir mao jävligt dyrt. Nokia har en GPS som inte är uppkopplad mot nätet, utan är en så kallad "offline GPS" där man bara kör den mot GPS:en istället. Hade den varit som Nokias så hade jag varit strålande lycklig över att ha en GPS från Google. Nu kan jag bara ha den i Sverige.:ehm:

    Det var därför jag skrev så. Jag har pratat med HTC men de har bara vidarebefordrat mitt förslag om att göra en GPS som Nokia gjorde - och gratis.
     
  14. Sailfast

    Sailfast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan Nokias navigator visa satellitbilder eller street-view? Det heter ju Google maps navigation - dvs navigationen är en tilläggsgrej till Google maps. Därför krävs datatrafik. Att erbjuda smartphone-köpare navigator till sin mobil är ju inget som alla mobiltillverkare erbjuder - tvärt om är det väl bara Nokia som gör det. Orsaken till detta är att Nokia har svårt att konkurrera med iphone och Android och därför försöker locka kunder genom gratis navigation. Google eller HTC behöver inte locka med någon gratis navigator - de säljer bra med Android-mobiler ändå. Uppenbarligen var styrkorna med Android till och med tillräckligt stora för att du skulle välja bort gratis Nokia-navigering och köpa en HTC Desire.

    Vill du har offline-navigation så är det väl bara att köpa en navigations-app, som Navigon t.ex. - funkar jättebra.
     
  15. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Sailfast >

    Men varför inte bräcka Nokia och få alla kunder till HTC och Google? Tanken är ju att locka över så många kunder som möjligt och utveckla flera möjligheter, som en offline-GPS exempelvis. Jag tycker det är väldigt dumt att begränsa sig och inte ha sådan möjlighet som Nokia har i sin GPS. Liksom, vem bryr sig var närmaste pizzerian i Tyskland ligger? Eller hur en gata ser ut i Österrike? Jag vill bara veta vägen till Kroatien och den staden jag ska till, vilken är snabbaste/kortaste rutt etc. och ingenting annat. En simpel offline-GPS helt enkelt, typ den som Navigons.

    Det ända som är galet med Navigons GPS navigator för Android är att man inte kan via mobilen föra över 2 GB kartor som krävs, även om jag har Navigon Fresh installerat. HTC har förklarat detta för mig och sagt att det är pga minneskortet eftersom alla program är hänvisade dit. Därför kan jag inte installera Navigons GPS-navigator för Android eftersom jag har Android 2.1. Jag måste alltså ha Froyo för att göra det - enligt HTC.
     
  16. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar verkligen alla att testa på Brut's version (se länk till XDA-developer-tråden längre upp). Med den så får man en dublett av Maps som heter Maps[brut]. Om man använder den istället för "vanliga" Maps (ser identiskt ut förutom några fler menyval) så kan man söka vägbeskrivning från A till B, precis som vanligt, men när vägbeskrivningen visas (i text-form) finns utöver alternativet "Visa på kartan" även "Navigera". Genom å klicka på det alternativet så startas navigeringsläget. Du får då turn-by-turn navigation (text och symboler) med röst-instruktioner. Dock så är instruktionerna på engelska med vissa (!) svenska ord (såsom "fortsätt") vilket gör det nästintill obegripligt å förstå vad damen i luren säger :P Som tur är kan man stänga av henne :teeth: Brut jobbar på att fixa till så att man får allt på sitt eget språk, men just nu är det detta vi får. Han har även börjat kika på att ladda ned kartor för offline-bruk, men det är work under progress och jag har inte testat det själv, så jag vet inte hur bra/dåligt det funkar. En annan cool feature förresten, är att när man kommer fram till slutmålet så går kartan över i 3D-vy (om det finns för den aktuella platsen). 3D-vy finns oxå direkt i kartdelen (vet ej om det finns i orginalversionen). Jaja, jag rekommenderar er som sagt att testa denna...
     
  17. Sailfast

    Sailfast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om Google hade trott att de kunde ta över marknaden helt och hållet med gratis navigation så hade det väl bara varit att höja priset på telefonerna med ett par hundra och slänga med Navigon-appen "på köpet". Anledningen till varför de inte gör det är att de vet att navigation inte spelar någon större roll eftersom folk som behöver det ändå kan köpa till en app för det. Det är dessutom ganska billigt.

    Angående Navigon-installationen måste du ha fått något om bakfoten. Jag har mina kartor på minneskortet iaf. Programmet körs däremot från interna minnet precis som vanligt.

    Såhär står det på Navigons webbplats:
    Stödjer Androids operativsystem 1.5, 1.6, 2.0.0, 2.0.1, 2.1
     
  18. Fulkerson

    Fulkerson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror du fått en del om bakfoten här. Google tillverkar inte telefoner. De leder utveckligen av operativsystemet Android. De gör också en hel del applikationer, exv Google Maps. Navigator är menat att vara ett gratis internetanslutet navigationssystem. I framtiden kommer google kunna tjäna rätt stora pengar på detta. Företag betalar gärna lite pengar (observera att det kan handla om ganska små summor) för att få chansen att synas.

    Om tillverkarna (HTC exv) vill kan de förstås utveckla ett eget navigationssystem men varför skulle de vilja återuppfinna hjulet? Det finns andra företag som specialliserar sig på navigationssystem som gör det mycket bättre och billigare än vad htc skulle göra. Det är liksom grejen med android och smartphones. Man säljer hårdvaran och så får kunden till stor del själv välja vilken typ av mjukvara man är villig att betala för. Nokia kör mer eller mindre sitt eget race och hamnar långt långt efter.

    Jag har inget behov av ett dyrt navigationssystem utan använder maps navigator. Vill verkligen inte betala för ett som ingår heller. Detta är styrkan i den nya generationens telefoner.
     
    Last edited: 1 jul 2010
  19. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag vill inte betala extra för en GPS i telefonen. No way.
     
  20. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det finns något som kallas för globalisering, något Nokia använder till 100%. Inte konstigt att de än idag toppar den globala mobilmarknaden. Varför i hela friden skulle jag ha Maps påslaget när jag åker utanför rikets gräns? Jag betalar ju för den datatrafiken som jag tar emot och skickar, vilket innebär att jag skulle få en summa på 100k om jag skulle ha Maps påslaget i 2000 km utanför Sverige. Visst, det går i Sverige - jättebra - men det skulle vara ännu bättre om det kunde gå utomlands med. Nu måste jag hacka Maps för att göra det möjligt och då är det fortfarande osäkert om det kommer funka.

    Det är därför jag skrev så. Google må vara smarta men just när det gäller GPS är Nokia smartare. Det är en så enkel grej som att programmera in så att Maps kan användas offline, men uppenbarligen tänker inte Google så långt.

    Jag tror faktiskt att det hela går ut på att just "köra sitt eget race", och locka över så många kunder som möjligt. Hade den där Nokia X9 haft Android som OS istället för Symbian hade jag köpt den utan tvekan. Nu kan jag antigen hoppas att Google tar sitt förnuft och börjar globalisera Maps så man kan köra den offline som en riktig GPS också! Jag skulle LÄTT betala 800 spänn för den licensen istället för Navigons. Eller göra det gratis, som Nokia. Kan Nokia kan Google, och kan Google så kan också HTC - bara de vill.

    Men visst, det är ju jävligt bra och effektivt att den funkar bara i Sverige.:ehm: Btw, det är Nokia som står för Navigons ALLA GPS. Varför? För Nokia är helt enkelt bäst när det gäller just detta.
     
    Last edited: 1 jul 2010