Fråga: Förvirrad ny Android användare söker hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Trained, 7 jun 2012.

  1. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    bra teal sånt gillas, tyvärr finns det ingen gilla knapp.
     
    mansson86 gillar detta.
  2. zimex

    zimex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Exakt Hampa_D! Jag hade också tryckt på den isf.

    Tack teal! 10 pedagogikpoäng!
     
  3. Trained

    Trained Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Hej och tusen tack,
    mycket informations rikt svar och det tackar jag för, nu är jag med i er värld lite mer :D
     
  4. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    Tackar för en massa info som bygger upp världsbilden för mig! ;-)

    Har precis köp en Galaxy S III och skulle vilja skapa lite mer plats på homescreen. Kan man byta ut widgeten med tid och väder till en som tar mindre plats, men ger samma info?

    Kan man flytta Google-fältet till annan homescreen?

    Säkert bland de mest elementära frågor som ställts här...

    Micke
     
  5. tomas

    tomas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du kan ju lägga till en mindre väderwidget, som t ex snowstorms och nöja dig med klockan högst upp till höger. Du håller bara fingret på widgeten ett par sekunder och sedan drar du den till "radera".
    Googlefältet markerar du på samma sätt, och så kan du dra den till bvänster eller höger till en annan skärm eller radera den.
     
    Micke_A gillar detta.
  6. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    Tack Tomas!

    Nu börjar man få ordning på det!

    I dag damp dessutom ett cover ner; en low profile wallet i svart läder från Skalhuset. Sobert och funtionellt!

    Micke
     
  7. tomas

    tomas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har du fler frågor så kör! :-)
     
  8. Christian Johansson

    Christian Johansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag är också totalt ny på Android och har även jag kommit från iPhone som jag haft i många år. Måste säga att det är trevligt att kunna göra en massa ändringar både i utseende och även att kunna byta ut vissa program till andra liknande men med bättre funktioner.

    Men något som jag blir extremt irriterad på är att knapparna är på tok för känsliga och att de sitter helt fel för att man ska kunna hålla telefonen stadigt i handen och göra något utan att råka trycka till på antingen volymknappen, powerknappen eller tillbakaknappen.

    Jag har funderat på att köpa ett skal för att kanske på så sätt komma undan dessa förbannade feltryckningar. Jag vet inte hur många gånger jag gjort inställningar eller pillat i ett program och sedan råkat klicka på tillbakaknappen och allt varit förgäves.

    Är det någon som kan säga ifall ett skal kan räcka för att skydda knapparna en aning eller om det inte kommer fungera alls?
     
  9. hasse77

    hasse77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    http://www.kjell.com/sortiment/tele...le/fodral-skal/belkin-grip-sheer-svart-p93295

    Jag kör med det skyddet som täcker knapparna, volymknapparna är lite trögare (subjektivt, så jag valde att lägga till "lite" där). Power-knappen är dock betydligt trögare, med det sagt så har mina feltryckningar försvunnit helt. Den skyddar mobilen rätt bra med tycker jag, bra passform och ser rätt fin ut. Ska väl dock sägas att det är lite pilligt att undvika bubblor på kanterna hos skärmskydd (Copter använder jag), men det går att få till efter lite pillande. Sedan buktar det ut lite för hålet runt kameralinsen, så linsen inte skadas om du lägger ifrån dig enheten med baksidan nedåt. På framsidan så omsluter skalet enheten, och det buktar ut ca 1mm vid kanterna så att skärmen få lite tomrum mellan sig och ytan du eventuellt lägger enheten på med framsidan nedåt.

    Jag körde det svarta skalet, finns i rosa eller blått med. Försäljaren på Kjell & Co som jag talade med hade en blå med sin vita S3 och det såg bra ut. Som sagt jag valde det svarta som är transparent och får en mörkbrun ton på min blåa S3.

    Edit: Den blåa kulören för skalet är missvisande på bilden på deras hemsida, utan kulören var mer likt färgen du har på footern på hemsidan för Kjell & Co (skrolla d.v.s. bara längst ned på sidan) fast lite mörkare.
     
    Last edited: 6 jul 2012
    Christian Johansson gillar detta.
  10. bandcamp

    bandcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Silvertejp? :)

    Nä allvarligt, dom är ju en del av systemet så täcka över dom är ingen bra idé (back,home,options-knapparna).

    Bättre du lär dig att du nu har tre knappar där nere :D

    Till volymknapp,powerknapp kan du säkert skaffa dig ett skal så dom kommer lite "längre in" .

    Tycker samsung flipcover fixar biffen för min del.
    Blir lite otymplig ibland men håller iaf mina hand ifrån volymknappen sen att den ser förbaskat snyggt ut skadar inte.

    [​IMG]
     
    Last edited: 6 jul 2012
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Lite beklagligt att se att man nämner root till en nybörjare utan att förklara omständigheterna av det på samma gång. Rent ut sagt oansvarigt om man säger så. Att "roota" telefonen är samma sak som att avsäga sig garantin hos Samsung. Root är grymt för vissa saker som de möjliggör men LÅNGT ifrån alla behöver de.

    Och att försöka sig på att byta "rom" (operativssystemsprogramvaran) är inte heller riskfritt vad gäller garantin. I Samsungs mobiler så finns det en räknare som håller koll på om man har "flashat" sin telefon med någon "icke Samsung godkänd" operativsystemsprogramvara.

    Tänk dig ungefär så här, drar en PC-liknelse nu. Du går och köper en PC av DELL du får med Windows 7. Säg nu att du har en kompis han har en optimerad version av Windows 7 där han har avinstallerat Internet Explorer och google chrome ingår ifrån början och dom har gjort en massa optimeringar och haft sig. Du slipper också DELL's program som du inte vill ha ändå.

    Du ger dig i kasst nu med att ominstallera din dator med denna hackade Windows 7 versionen. När du sedan i framtiden får problem med din dator och behöver skicka in den till tillverkaren så ser dom att du inte kör Windows 7 utan du kör Windows 7 hackad utgåva. Vilket i Androidvärlden ofta innebär att verkstaden inte ens försöker laga ditt fel. Utan bara skickar tillbaka telefonen utan åtgärd. Detta är tillverkarnas inställning och har inget med Google eller Android att göra. Tillverkarna orkar inte och vill inte hjälpa kunder som pillar där dom inte ska pilla t.ex. Faktum är att dom flesta tillverkarna krypterar telefonerna på sådana sätt att det är mycket svårt att "roota" telefonerna bara för att dom inte vill att folk ska pilla. Samsung är dock en av få tillverkare som inte krypterar något. Men åter till liknelsen nu. Säg nu att du istället skulle ha ominstallerat datorn innan du skickade iväg den med DELL's originalprogramvara.

    Då kommer verkstaden kontrollera räknaren som sitter i mobilen. Där ser dom om du har hållit på och pillat med flashningar. Står den inte på 0 (som i aldrig flashad) så kan dom bråka med dig igen.

    Nu finns det lite knep på hur man kan nolla denna räknaren men de är knappast riskfritt! Vad jag egentligen vill säga är att Root, flashning etc.. är inget man bör göra direkt i början. Man bör fundera igenom VARFÖR vill man ha root? VARFÖR vill man byta rom? Vad vinner man på de? Går det få det man längtar efter utan att bryta garantin? Blir de någon kompromiss?

    Alltså ta det lungt folk. Telefonen är där i morgon också. Kläm på vad Android har att erbjuda innan ni flashar och rootar. Android är som en PC. Du kan installera vad du vill utan att bryta oskulden på den så att säga. ;)
     
    Last edited: 6 jul 2012
  12. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Du har delvis rätt i det du säger, men det här med garantin gör folk skrika om den hela tiden.. för det första så bryr sig inte reperstionsverkstäderna ( Anovo som de flesta använder sig av ) om telefonen har varit rootad/är rootad har skickat in flera modeller som varit rootade utan att de ens har nämnt något om det.. (och tror inte ens det finns ett enda fall här i Sverige för någon blivit nekad reparation pga att telefonen varit/är rootad. Rätta mig om jag har fel) sedan om vi leker med tanken att du skickar in telefonen för ett hårdvaru fel (exempelvis högtalaren) så kan de inte neka pga root då root inte kan ta sönder högtalaren.. men du har rätt i att de säger att de påverkar garantin men det är nog mer för att skrämmas, och sen har du rätt i att man verkligen ska tänka efter innan man rootar och bestämmer man sig för att göra det så ska man läsa både 2 & 3 gånger gärna fler innan man rootar, bättre att läsa en gång för mycket än för lite.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  13. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    anledningen till att de inte bryr sig om huruvida man rootat är för att det inte påverkar garantin.

    för att göra det enklare att förstå:
    ponera att du köper en laptop med Windows förinstallerat och du lägger in ubuntu på den. tror du att du blir av med garantin då? nej, just det...
     
    Last edited: 7 jul 2012
  14. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Fel säger jag då. Kan ta ett par löjliga exempel som är rent hypotetiska men kan hända och har säkert hänt någon av alla användare.

    Du rootar din telefon....

    ...Och du ändrar där du inte borde ändra och helt plötsligt har du tagit bort laddströmsbegränsningen och kör med en icke Samsung godkänd laddare = Telefon eller batteri bränns.

    ...och du höjer volymen för högt och högtalaren går sönder av för hög belastning. = Telefon paj.

    ...och råkar stänga av automatiskt överhettingsskydd. = Telefon paj.

    ...och råkar få din mic att sluta funka. Du tror de är fel på hårdvaran så du lämnar in den. Oj då, de va visst den där skräpet som du skrev på fel ställe inne på fel fil.. Anovo debiterar dig för ett onödigt servicearbete. (Detta har jag läst på S2 forumdelen hända en snubbe)

    Det finns massor med sätt som du med mjukvara kan förstöra hårdvara. Måste jag verkligen ge dig fler exempel på hur man kan göra bort sig? Googla lite och tänk kreativt. Skit kan gå sönder. Tillverkarna har massor med säkerhetsspärrar i sin mjukvara för att skydda hårdvaran. Med root kan du ta bort allt detta. Nu är de inte så troligt att Root ställer till de men man BÖR ändå upplysa om att man kan göra bort sig helt om man inte vet vad man gör då man har Root. Och det finns dom som fått kalla handen ifrån Anovo på S2-delen av vårt Forum här på Swedroid. Så de händer ibland även om dom flesta har tur.
     
    Last edited: 8 jul 2012
    Pake gillar detta.
  15. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Stämmer bra. Man har bara garanti på sånt som är orelaterat till mjukvaran om man rootar. Det är bra att ha det i åtanke.

    Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!
     
  16. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Du verkar inte förstå vad garanti innebär. Det handlar om material-, konstrunktions- och tillverkningsfel (exempelvis en komponent som failar långt innan dess uppskattade livslängd).
    Om du haft sönder din telefon, oavsett om det är med en hammare eller med tredjepartsmjukvara så täcks det inte av garantin, oavsett om den är rootad eller inte.

    Att Anovo inte vill laga telefonen om du pajar mic:en är inte samma sak som att du blivit av med garantin, det är ett användarorsakat fel som just inte täcks av garantin.

    Uppstår felet inom sex månader är det säljarens uppgift att bevisa att det var orsakad av dig, om de vill slippa pröjsa garantiärendet.

    Det enda jag skulle kunna komma på som skulle kunna hävdas är att så kallad "onormal användning".
    Jag skulle kunna tänka mig att om man drog det till domstol så skulle det däremot inte vara omöjligt att få det till att det är fullt normal användning att skaffa sig SU-rättigheter, eftersom det i princip bara är en liten linuxdator och att det är helt normalt att man som ägare av en sådan faktiskt har root.

    Det är bara till att leta rätt på Samsungs beskrivning av vad som är normal användning enligt "Samsungs anvisningar om användning och underhåll", så som det står om i garantihäftet till telefonen.
     
    Last edited: 8 jul 2012
    robnil gillar detta.