Ohållbar mjukvarutveckling - Branschen som tillåts göra fel av stressande konsumenter

Diskussion i 'Allmänt' startad av danwhistler, 6 jul 2012.

  1. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    20% per timme, är det rimligt?

    Jag som många andra använder min smartphone till en stor del av min vardag, för att jobba, för att hålla kontakten med vänner och bekanta. För att sköta mitt liv helt enkelt. Smartphonen har blivit en självklar del för många idag. Mer och mer på senaste år har det blivit blivit högaktuellt med nya mjukvaror och uppdaterade versioner i takt med att nya funktioner adderas.

    Det började säkert tidigare än 2010, men det var året då jag verkligen märkte av det själv. När jag köpte min desire HD, från HTC. Flaggskeppet hösten 2010. Flaggskeppet med 6h batteritid.

    Det har hänt flera gånger sedan dess. Forumen svämmar över av trådar som rör batteritiden och telefoner som dör innan lunchen har tagit vid. Och här var starten till det farliga. Har startade den helt otroliga toleransen mot en bransch väldigt fel ute.

    En bransch som med hjälp av jäktande konsumenter och hysteriska fanboys tillåtits att släppa ofärdiga produkter med mjukvara som borde ha tidig-beta i versions namnet och funktioner som kan få vilken sansad människa som helst att tappa förståndet, men som snabbt slås ner igen när han börjar gå in på forumen.

    För på forumen så är det inte tillverkarens ansvar; "öh, du måste ju för fan stänga av all synkning i hela telefonen såklart"

    "men åå, hur kan du köra orginal romen, flasha in en custom så kommer det fungera"

    "jaa men det klart det inte fungerar om du inte deaktiverat usb debuggen"

    "ljusstyrkan på över 40%? är du galen, du måste ha en nästa svart skärm"

    "starta om telefonen efter varje laddning, du måste också låsa upp den innan du drar ut laddsladden"

    Lösningarna på hur man ska skära ner på funktionaliteten för att få sin nya 5000kr telefon att fungera en hel dag är många men väldigt få ifrågasätter tillverkarna och deras vis att skeppa helt klart ofärdiga mjukvaror till kunderna med så stora buggar att man undrar om dom ens provat den alls. Eller om det var viktigare att vara den tillverkaren som först släppte den senaste versionen.

    Dessutom sprider det sig vidare till branschledande sajter och tidningar när dom recenserar en ny modell. Får dom ett tydligt förhandsex som är märkt beta så har jag fullförståelse för det. Men när dom tar emot ett ex som har samma version som den till slutkund och aktivt väljer att bortse från stora brister i funktionaliteten med motiveringar som "Kommer antagligen uppdateras med en ny firmware". När acceptansen är så stor något väldigt fel.

    Försöker du reklamera din telefon som efter senaste mjukvaruuppdateringen blivit nästan oanvändbar så möts du av att tillverkaren inte ansvarar för mjukvaran och inte lämnar någon garanti på mjukvarufel. Har du tur skickas den iväg i 3veckor och verkstaden har haft vänligheten att återställa den för dig.

    Senast i raden hos mig är min nya Note, jag köpte den i januari, den fick kanon bra recentioner så jag slog till. Sagt och gjort, jag kom hem. Det hackade väldigt och batteritiden var inte alls vad som hade utlovats. Snabbt in på forumet för att hitta en lösning. Nej jag mötes av det vanliga, stäng av det, använd inte de programmen... osv. Och oavsett problem så var alla överens om att jodå, våra nya telefoner kommer fungera tidsnog, det behövs bara en ny mjukvara. Uppdateringen kom någon månad senare och snart var det dags för ICS till noten. Och nu sitter jag här igen. Sedan den uppdateringen så konsumerar min telefon 20% per timme och jag har tvingats byta efter upprepade försök.

    Tipsen är många, allt från olika laddningstekniker, till att jag ska laddar ner och betala för extra appar som ska undersöka vad för fel samsung har gjort med senaste uppdateringen för att vi ska kunna hjälpas åt att hitta en lösning. Jag har gjort det enligt konstens alla regler, reset före, efter, innan, senare, in och ut. Inga appar installerade och det betéer sig precis på samma vis, oanvändbar. Detta rör sig helt enkelt om en defekt produkt, men eftersom det är mjukvaran som är defekt så anses det inte vara ett fel.

    Och det verkar alla vara överens om.

    Jag vill se en högre röst. Sajterna och tidningarna vågar tala om att denna telefonen är undermålig just nu, för den har inte en programvara som inte är optimerad på ett tillräckligt bra sätt. Sen är det helt okej att höja betyget efter hand som uppdateringarna kommer.

    Ett ökat lagstöd för konsumenterna som faktiskt ger tillverkaren ökat ansvar för mjukvaran och inte bara hårdvaran. En defekt mjukvara är lika illa som en defekt skärm eller knapp.


    Varför anstränger vi oss så för att undvika faktumet? Det hade vi aldrig gjort med någon annan bransch. Tvättmaskinen som bara kör färdigt halva programmet eller ratten på bilen som hänger sig i tid och tid.

    För ja, i ett större perspektiv så kan mycket väl den där gången komma när du måste ringa det där samtalet till dom tre siffrorna och din launcher hänger sig och du måste ta ut batteriet, och få samma utgång som en ratt som inte fungerade.
     
    Angshed, trx182, LML och 2 andra gillar detta.
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Frågan är om den jämförelsen är rimlig. Smartphone är inte en mogen produkt som en bil är. Kanske bättre att jämföra med bilar från innan Henry Fords dagar?
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag antar att du överdriver lite för att göra ditt budskap tydligare men jag skulle säga att det är ytterst få telefoner som inte klarar en dags normal användning. Gör de inte det håller jag med om att de är ofärdiga produkter.

    Att folk nämner synkning och ljusstyrkan på skärmen i anslutning till detta tycker jag dock inte är särskilt konstigt. De har båda en extremt stor påverkan på batteritiden. Tyvärr har inte batteriteknologin som används gått i närheten av lika snabbt fram som den övriga hårdvaran vilket ibland leder till att man får göra vissa kompromisser.

    Du får tänka på att det är tekniska prylar vi pratar om och därmed är något vissa av gärna pysslar med som en hobby. Därför kan vi ibland tolerera att man behöver pilla lite med sakerna för att kunna använda dem maximalt. Jag kan dock hålla med om att det borde nämnas tydligare i recensioner ifall problem med mjukvaran är väldigt märkbart för konsumenten då det är viktigt att veta innan köp. :)
     
    droidgren gillar detta.
  4. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Jämför med valfri tid, men ta gärna en där man hade båda produkterna i ungefär samma utsträckning räknat i antalet användande människor. Vissa marknader etablerar sig snabbare än andra, ställer högre krav men ger också större resurser att utveckla med.

    Telefonerna används till ytterst kritiska funktioner varje dag.
     
  5. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    För mig personligen så har jag inte valt att dra det till sin kant, då kan man alltid bre på mycket.

    Jag använder mig av min personliga erfarenhet, och ta DHD som exempel. Innan det blev känt att man kunde bocka i usbfelsökning så hade jag ärligt talat 6h batteri vid en synnerligen normal användning. Problemet var ju bara att det tog månader för HTC att återgärda detta. Man gick aldrig ut med det officiellt som en lösning vilket gör att alla tusentals som inte engagerar sig på ett fritidsintresse i sin telefon hade en fullt undermålig produkt i sin hand, värde 5000kr.

    Precis, jag köper precis som du, att folk på forumen nämner det för att hjälpa till.
    Problemet är att tillverkarna använder det som sälj argument att du kan ligga uppkopplad och synca allting hela tiden. Men så är inte verkligheten. Och det kanske visar sig att jag använder min onormalt isf, men 1h samtal, lite smsande och surfande så har jag aldrig ägt en smartphone som fungerat så i 18h.
     
  6. YEAH

    YEAH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag antar att det enda vi kan göra, sorgligt nog, är att rösta med plånboken och köpa motorola maxx
     
  7. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det problemet känner jag inte till men där håller jag med om att det handlar om en ofärdig produkt. De flesta produkter har dock numera bättre mjukvara än så.

    Nja, nu kan man ju faktiskt utan problem vara uppkopplad och ha allting viktigt synkat utan problem på flertalet telefoner. Jag har använt min HTC Magic, Nexus One och Galaxy Nexus på det sättet hela tiden utan problem så att det skulle vara lögn håller jag inte med om. Däremot får man ju oftast minst någon extra dag batteritid eller mer av att stänga av de funktionerna vilket jag brukar märka främst vid resor utomlands (roaming avslaget).

    Nu blir jag lite nyfiken, vad har du haft för telefoner om du ständigt haft sådana problem?
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har en Nexus S och länge har batteritiden varit extremt kort, typ 8 h. Vid lunch hade jag ofta 40% kvar och på eftermiddagen fick jag stödladda för att den inte skulle vara död innan jag hann hem efter jobbet.

    Nu har jag börjat kolla på vad det är som drar mest. Det är alla appar som genom synkning hela tiden hindrar telefonen att sova. Bara genom att avinstallera de jag inte använder särskilt aktivt så har jag nu ökat batteritiden med över 100%. Idag har jag använt mobilen väldigt aktivt och ligger nu på 22% utan stödladdning. Vidare har jag ändrat alla synkningar till att synka betydligt mer sällan...ex. istället för var 5:e minut så ändrade jag till var 60:e minut eller till och med bara en gång per dygn.

    Genom att installera allt man hittar, aldrig avinstallera och ständigt hålla informationen i apparna uppdaterade så dränerar man effektivt kraften ur batteriet.

    Jag tycker alltså att mycket av problemen har vi oss själva att skylla. Se till att städa telefonen så ofta ni kan. Gärna varje dag. En app som du inte använt på en vecka är en app du inte behöver ha installerad. Om du behöver den igen så är det enkelt att ladda hem den då. Kolla också hur mycket tid olika tjänster har körts och fundera på om just den tjänsten verkligen är så viktig att du vill lägga en stor del av batteritiden på den.

    Sen är det app-utvecklarna som inte ger oss inställningsmöjligheter för att ställa in hur ofta vi vill synka och att vi aktivt vill stoppa apparna från att köra olika typer av tjänster som håller igång telefonen.
     
  9. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag håller med TS. Att flashning av ny ROM etc. Ses som en regel för att få ut bättre batteritid och umdvika buggar när en telefon kommer är bara beige. Titta på Razrn nu. Folk har testat ICS till den och det blir som en ny telefon, är det vettigt?

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  10. LML

    LML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Snyggt inlägg! Inte heller jag kan förstå varför det är så accepterat att produkterna allt för ofta säljs halvfärdiga, att man räknar med att saker kommer lösas i framtida uppdateringar.
    Allt för att vara ute med saker före konkurrenterna...

    kickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nånting är ju fel när lurar som t.ex. HOX släpptes i det skick som den faktiskt var i då. Nog vart allt överdrivet för folk satt ju och letade fel men man kan ju inte neka till att den luren faktiskt hade väldigt mycket problem vid lansering just pga buggar i mjukvaran men även undermålig hårdvara i flera fall. Den lär ju ha stressats ut. Men det är ju ett pris som HTC får betala. Det går dåligt för dem nu och det lär ju inte skapa bättre tyckte genom att släppa en sådan halvfärdig telefon. De skulle koncentrera sig på high-end och skippa lågbudget. Men går för fan inte släppa en telefon som fungerar värre än en lågbudget dårå.

    Tyvärr väldigt vanligt idag oavsett märke att man får leka beta testare när man köper en telefon vid lansering. Snarare regel än undantag nästan. Ibland kan man ju som sagt fundera på om de ens har testat telefonerna mer än 1 timme pga de grova buggar som kan finnas vid release. Eller om de medvetet släppte telefonen med dem och sen tänker att de fixar med senare mjukvara. Hur som helt är det inget bra sätt att göra business på direkt.

    Ang. batteritid så finns det bra och dåliga. Min Xperia Play är smått fantastisk. I standby drar den 1% av batteriet var 3'e timme. Så använder jag inte den speciellt mycket kan jag gå 3 dagar utan att ladda den. Ligger den orörd kan den ligga i bra mycket mer än 1 vecka utan att få slut på kräm.

    Lumian jag kör nu huvudsakligen drar ca. 1% i timmen i standby vilket är stor skillnad och det märks. Den drar även lite mer vid användande men räcker gott och väl en hel dag med ganska tungt användande vilket är allt jag behöver.

    Batteritiden kan man ju påverka själv en hel del men det är ju tråkigt när man behöver gå till såna längder att man gör den till en dumbphone för att batteriet ska räcka tillräcligt länge.

    Tycker tillverkare slänger i för dåliga batterier. Om Motorola kan trycka in vad är det ~3000mAh så varför kan inte flera göra det? Tar hellre än aningen tjockare telefon än en klen jäkel. De är ju så stora idag ändå så vad gör någon mm extra på tjockleken?

    Att säga till någon att slänga i custom rom är ingen giltig anledning för det är typ 0% av alla köpare totalt som fattar vad man pratar om då. Sen så får de ju något annat än vad de betalade för då också. De kanske gillar Sense eller given launcher som kom med telefonen.

    Nä... batteritiden är verkligen nästa grej som måste utvecklas eller arbetas för på olika sätt.
     
  12. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Faktum är att det inte är så illa för merparten av alla som köper en telefon. Jag vet massor av folk som inte har minsta problem med sin smartphone. Detta beror inte på att de har hackat luren i småbitar utan på att de är casual-användare. Som extremanvändare springer man på brister som andra inte gör. Det är i huvudsak därför vissa problem "inte finns" hos tillverkarna, det är relativt få som faktiskt rapporterar in saker som problem (relativt mot hur många lurar som finns ute).

    Det krävs tusentals klagomål för att något ska uppmärksammas statistiskt av tillverkarna. Vi vill gärna tro att vi är en viktig och relevant del av tillverkarnas målgrupp, men det är knappast sant. Att några hundra hackers på forum runt om i världen sitter och gråter på varandras axlar över problem med en produkt är faktiskt nästan helt irrelevant.

    Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!
     
    DCLXVI och e7andy gillar detta.
  13. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker att trådskaparen blandar i hop två problem: Mjukvarubuggar och hårdvarudesign (val av batterikapacitet)...
    Som exempel, DHDn, ett batteri på 1230 mAH, 1 GHz processor, 768 Mb ram och en 4,3" skärm är en garanti för att batteriet inte kommer att räcka mer än en dag, att det finns buggar som förhhindrar det håller jag med om är förkastligt dock.
    Men det är uppenbart att telefoner som DHD:n är konstruerad för att laddas varje dag.
    Om vi nu ska jämföra med bilar kan vi säga att jag kan få ner bränsleförbrukningen i bilen genom att köra mjukare, motorbromsa mer och växla på rätt sätt vilket är lite motsvarade att stänga av/dra ner på synkningen, dra ner lite på ljusstyrkan och kanske aktivera någon funktion i mjukvaran på telefonen...
    Eller ska vi klaga på biltilverkarna också? Jag har betalat för 300hk så ska jag väl kunna använda dem? Måste jag tanka oftare för att jag ligger i 70 på tvåan? Varför designar de växelådan så att man kan göra så om det drar mer bensin?

    Jag vill inte låta sur eller idiotförklarande men det är svårt i text...jag vill bara upplysa om att det är två olika saker: Mjukvarubugg och att man måste ladda varje dag...
     
  14. LML

    LML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Visst är det så att vissa specifikationer omöjliggör att komma undan med att ladda varje dag. Men visst har det hänt både en och två gånger att batteriproblem/gps-strul blivit bättre efter mjukvaruuppdatering EFTER att produkten släppts på marknaden och att vi konsumenter men också testpaneler accepterar för mycket strul med ursäkten att "det löser sig vid nästa uppdatering"...
    Visst haltar biljämförelsen något och det nog även TS om, men man behöver inte gräva ner sig i det...

    Har någon förresten sett en bil som fått fulla betyg i euro ncap samt kommentaren" bältessträckaren fungerade inte men det kommer säkert lösa sig inom ett par månader så bilen är trots det klart köpvärd".... Nej, jag tänkte väl det... (och ja, det haltar så tjata inte om det...)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  15. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag förstår vad du menar, och tycker det är ett bra inlägg. (har själv dragits med en lg telefon, och media borde varna alla från att köpa telefoner från lg. Kolla i forumet varför) Jag bara spekulerar lite, men det kan till viss del bero på att Android-fanboys (jag är nog själv en av dessa) gör allt för att försvara Android, och lägger lätt skulden på användaren. "Vadå, alla fattar väl att man inte kan ha synk igång och ha ljusstyrkan på max?". Iphone användarna försvarar sin lur genom att man inte behöver vara ingengör för att använda. (I tron om att man måste vara det för en Android). Men tror det går åt rätt håll. Jag har nu en s3, och är förvånad över batteritiden. Använder den flitigt. Har kört med waze i bilen, med gps och skärmen på hela tiden, samtidigt som Spotify varit igång. Då drar den batteri som min gamla telefon gjorde i viloläge.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  16. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast du missar en viktig sak. Det är vi extremanvändare som du kallar det, som gör recenserar våra telefoner på internet, gärna pratar om våra upplevelser med andra och hjälper våra vänner när det krånglar. Så att hålla oss nöjda kanske inte är så viktigt ur direkt försäljningssynpunkt, men däremot ur marknadsföringssynpunkt.
     
  17. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    När det gäller batteritid så har jag märkt att en majoritet av dem som inte riktigt vill acceptera faktumet att man behöver ladda telefonen en gång per dag, är de som har mest problem med batteritid.

    Jag har kört Android sedan version 1, (i princip bara high-end telefoner) och jag har klarat mig hela tiden med detta tillvägagångssätt.

    Min upplevelse är faktiskt att batteritiden har blivit bättre i den senaste generationen av telefoner, detta trots större skärmar och kraftigare cpuer (AMOLED och multi-core är mer energieffektiva en sina föregångare). Med senaste generationer så känner jag också att påslag av GPS/WIFI/Blåtand spelar mindre roll på batteritiden än vad det gjorde förut. Idag har jag alltid GPS/WIFI påslaget. Detta trots att jag har ett jobb då jag ringer väldigt mycket, sitter inte still utan växlar mellan wifi och 3g gsm mycket. Ändå brukar jag telefonen landa på 50-60% när jag kommer hem, vilket räcker för musik på hemvägen eller ta foto på en afterwork osv.

    Vad jag vill säga med detta är att utvecklingen går framåt, det är inte bara batterier som behöver bli större utan en stor del är förbättring cpu-hanteringen i mjukvaran (därför märker man att custom-ROMs ger oftast ger mycket bättre batteritid).
     
  18. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Från nörd till nörd, ja. Men vi är som sagt minoritet. Den stora massan läser recensioner på IDG och aftonbladet och i bästa fall Swedroid (såklart :)). Kommentarfälten på recensioner och privata åsikter är inte något en normal användare sållar genom annat än genom sina vänner. För varje kritisk nördrecension finns det näst intill undantagslöst hundratals nöjda kunder. Och de flesta skiter faktiskt i om uppdatering r411 (eller vad som helst) som fixar 1,8% mer batteritid och ger 20Mb mer RAM kommer till deras lur eller inte.

    Självklart finns det problem som faktiskt kräver en lösning, som brutna samtal, missade sms, usel ljudkvalitet osv, men den typen av problem är inte jättevanliga och de blir i regel fixade när tillverkarna upptäcker att det blir återköp av telefonerna på grund av problemet om inte innan dess.

    Jag vet bara ett fåtal lurar som faktiskt gett normalanvändare huvudvärk. Sgs hade massor med problem i början, men nästan ingen av mina casual- användande vänner märkte något.

    Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!