Problem: Problem med laddaruttag (På telefonen)

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av cudderisback, 5 jul 2012.

  1. cudderisback

    cudderisback Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena,
    ber om ursäkt för en förvirrande rubricering men kom inte på någonting bättre. Såhär ligger det till, jag har en xperia Arc och har stött på ett problem. För någon vecka sedan lyckades jag böja en av "stiften" som sitter uppe i hörnet där man laddar telefonen.
    Med en smal skruvmejsel lyckades jag böja tillbaks stiftet, och lyckas ladda telefonen. Nu har det tyvärr hänt igen och den här gången ligger "stiftet" mot golvet så att säga, och går inte att böja upp.

    Någon som har haft samma problem?
    Någon som vet hur mycket det kostar att reparera det?
    Kan man ladda telefonen/batteriet på något annat sätt?

    All hjälp uppskattas hjärtligt.
    Mvh Cudder
     
  2. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Man blir nog helt enkelt tvungen att demontera telefonen och byta ut usb-kontakten. Det finns tyvärr ingen annan kontakt att ladda den med.

    Materialet borde inte vara speciellt dyrt, det brukar gå att hitta allt möjligt på ebay till bra priser. Dock kan ju arbetskostnaden gå på en del, om man inte kan göra det själv.

    Eftersom det inte bara är laddning utan också dataöverföring så är det säker ganska pilligt att ta loss och montera den kontakten, gissar att den är fastlödd. Men gör ett sök på youtube efter disassemble av Arc så kan du titta innan du skruvar isär din egen.

    Edit: Hittade denna beskrivningen, som är Sony(s) (Ericssons) officiella. Dock när jag snabbt bläddrade igenom, så hittade jag inte just usb-kontakten nånstans, men den finns ju där.
     
    Last edited: 5 jul 2012
    cudderisback och pj87 gillar detta.
  3. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tack för länken :)
     
  4. cudderisback

    cudderisback Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Tack för ditt svar! Var väl lite så illa som jag trodde att det var. Är inte så väldigt teknisk, det mest avancerade jag har gjort är att byta skärmen på en iPhone - känns lite mer avancerat att börja skruva isär Arcen.

    Gissar att jag får lämna in den på reparation, alternativt köpa själva usb-kontakten och lämna in den någonstans.

    Är det någon annan som har några tips eller erfaranheter, skriv gärna!
    Mvh
     
  5. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Så här gjorde jag...
    Började med att beställa den här:
    http://www.ebay.com.au/itm/280810432017
    Sedan så monterade jag isär enligt den här filmen :
    http://www.youtube.com/watch?v=TOLdUtuZYiE&feature=related
    Är riktigt lätt bara du är lite försiktig.
    Tog sedan min kontakt från E-bay och kretskortet till min vän som hade både utrustning och kunnande att löda småsaker..

    Ett råd.... Har du inte kunnande att löda smått så försök inte att göra det själv!!!
    Bor du i en större stad så borde du hitta någon firma som gör jobbet åt dig för en vettig peng om du kommer med kretskortet löst..
    Lycka till! :)