Nexus 7 (Ny Tablet i äkta nexus anda)

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Zcorc, 27 jun 2012.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Ett par sidor tillbaks i denna tråden:
    "I regret to inform you that we are unable to purchase from this company through our personal shopper service. They are no longer willing to ship to us as a freight forwarding company. "
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1060301#post1060301
     
  2. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Funderar på om det kanske inte är lättast att köpa via eBay? Även att priset är lite högre, men kanske inte så stor skillnad mot vad det kostar från webbutiker med alla dessa kreditkortstjänster och fakeadresser?

    Här t.ex. http://www.ebay.com/itm/Nexus-7-Goo...51100436400?pt=US_Tablets&hash=item3a76c097b0
    $249(Plattan) + $56(För att få 16GB istället för 8GB) + $46.55 blir enligt Forex 2590 SEK.

    Det är väl ungefär runt den summan som många hamnar på via andra metoder också? Bara en tanke. Ska själv beställa en N7 om någon månad, och det är intressant att se vad som blir billigast/smidigast.

    EDIT: Nu vet jag inte hur det blir med tull/moms om man köper via eBay från USA?

    EDIT2:
    Hittade den här sidan: http://www.bhphotovideo.com/c/product/878214-REG/ASUS_NEXUS7_ASUS_1B16_Nexus_7_Tablet.html
    De skickar till hela världen ser det ut som, och det ska gå att betala med MasterCard och Visa enligt deras FAQ.
    SubTotal: $249.00
    Duties & Tax : Pay On Delivery
    Shipping: $58.87
    Order Total: $307.87
     
    Last edited: 8 jul 2012
  3. staffe

    staffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För er alla som undrar över tulllkostnader.

    Om man köper från ett EU land blir det ingen tull.

    Köper man plattan från ett land utanför EU så ser det ut såhär:
    De första 500:- är inte tullbelagd
    25% moms på resterande värde
    Vissa företag tar även ut en administrativ avgift om de sköter införtullningen, brukar ligga på mellan 100-200 kronor, posten gör dock inte detta.

    Om försändelsen skickas med ett expressfrakt bolag med möjlighet att spåra sändningen, t ex UPS, FedEx eller DHL, kan man snabba upp införtullningstiden genom att höra av sig till företaget med sitt personnummer. Då kan de påbörja införtullningen redan innan sändningen kommit till Sverige.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    När jag har beställt saker som posten har tagit hand om från icke EU-länder så har posten tagit ut en avgift på 100 kr. Detta på varor som är belagda med tull.
     
  5. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Det där håller jag inte med om.
    Vi börjar från början.
    Skilj på EU:s tullområde och EU:s skatteområde, t.ex. Guernsey tillhör tullområdet men inte skatteområdet (dvs tull ska inte betalas, men moms skall betalas).
    Sen är det viktigt att skilja på tull och moms. Tullsatsen är väldigt olika för olika varutyper, och oftast relativt obetydlig i jämförelse med momsen. I detta fall skulle jag tro att den är 0%. Momsen kan också skilja mellan olika varutyper, men det är ett fåtal särskilda områden där det avviker från 25%, till skillnad mot tullsatserna som är en enorm tabell över olika nivåer.
    Om det finns en värdegräns för vad som ska betalas tull på så skall tull betalas på hela värdet - inte bara på det som är över gränsen. Moms betalas i stort sett alltid (vissa mycket specifika varugrupper undantaget, under ett lågt värde, för att du ska kunna slippa betala moms på dina tidningsprenumerationer t.ex.) - ingen nedre gräns där.
    Tullen beräknas på varuvärde + fraktkostnader och eventuell transportförsäkring. Momsen beräknas sen på det värdet. Sist läggs administrationsavgiften på (om det redan ingår moms i den då, annars får den läggas på innan momsberäkningen). I praktiken beräknas tullen ofta på det värde som uppges i de bifogade deklarationshandlingarna.
    Hela kalkylen ser ut så här:
    ((varuvärde+frakt+försäkring)*(1+tullsats)+administrationsavgift)*(1+momssats)
    Att Posten inte tar ut någon administrationsavgift är nytt för mig. Det har de iaf gjort förr. Storleken på avgift håller jag med om.

    Bra länkar:
    http://www.tullverket.se/innehallao/a/avgiftervidimport/avgiftervidimport.4.4ab1598c11632f3ba928000487.html
    http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
    http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html


    Det håller jag med om.
     
    M1ntos, antonholmstedt och tidsoptimist gillar detta.
  6. tidsoptimist

    tidsoptimist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..
    Då kändes det som att jag hade förstod hur det låg till.
    Tack så mycket för förklaringen kjab. Sånt här som borde få sticky.

    Jättetråkigt att det ska vara så jäkla svårt för oss galna svenskar att få tag på googles nya prylar, till rimliga priser, men det är väl lite av problemet med google. Andra länder än USA kommer i 3:e hand.
     
  7. drinkluder

    drinkluder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    +1 på den! Den anglosaxiska sfären är alltid prio ett, tyvärr. Trist, för jag diggar Google annars.

    För övrigt så har jag också en preorder liggande hos hmv. Hade inga problem att lägga order men jag antar att ett cancellation mail är nära förestående... :(
     
  8. kcobil123

    kcobil123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som har fått enheten och vet mått och vikt på oöppnad förpackning?
    Någon som testat att beställa genom borderlinx från hmv.com? Hur mycket kostade det till slut?
     
  9. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  10. Jorgen

    Jorgen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  11. Kvillen

    Kvillen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skönt att höra, hoppas enheten som kommer hem hit inte har drabbats av det, vore tråkigt isf :s

    Men bra recension och så över N7an :)

    mvh
     
  12. Picard

    Picard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm min order ligger kvar på hmv.com. Bra eller an*s? :) (inget mail från dom heller att det inte skulle gå)
     
  13. Picard

    Picard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Näe... tji fick man.. nu låg där ett mail och väntade.

    Fick bli USA istället.... BHPhotovideo.... ~308:- $ med UPS leverans.
     
  14. Karmeck

    Karmeck Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    hur slapp du "Duties & Tax : $112.63" ? blev 420$ för mig
     
  15. Picard

    Picard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    När man fyllde i alla uppgifter så frågade den om man skulle betala nu eller "senare". Det är upp till mig att det ska betalas. :cool:
     
  16. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Rätta mig om jag har fel, men med pay on delivery aka postförskott så lär du ju knappast komma undan tull och moms när du väl ska betala? :)

    EDIT: Eller är det så att man betalar de där $308 direkt och så är det tull&moms som är "pay on delivery"?
     
    Last edited: 9 jul 2012
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Eller så får du lösa ut det mot postförskott och får dessutom, utöver momsen, nöjet att betala ytterligare någon 100-lapp i speditionsavgift. Svårt att veta på förhand.
     
  18. Picard

    Picard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Får se... Paddan är betald, frakten är betald... resten får man ta som det kommer.
     
  19. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Blev riktigt sugen på att beställa från bhphotovideo nu...antingen kommer man undan för $208 (~2080kr) eller så får man punga ut $420 (~2800kr). Inte fy skam med tanke på att det skulle bli säkert så mycket med hmv+borderlinx + eventuell moms då hmv är baserade på guernsey...problemet är ju bara att man vill ha den nuuuuuuu och inte i mitten på augusti :(
     
  20. Drakel

    Drakel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Citerar min andra post från annan tråd:

    Varför är det ingen som nämner ebay? Finns ju för 189.99 pund + 18.50 pund frakt, från England.

    ???