Fråga: Ni som har copter monterar

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av mjoha, 6 jul 2012.

  1. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja påstå (trots mina blott 60p fysik/mekanik) att energin ett skärmskydd i den tjockleken absorberar är försumbar jämfört med kraften som absorberas av glaset. Därmed spelar det ingen roll om du har ett skärmskydd på eller ej vid fall. Att tro något sådant är bara tramsigt. Alla som försökt slå sönder ett härdat säkerhetsglas vet att det räcker med en liten smäll från sidan för att glaset ska spricka. Som någon skrev innan, skärmskydd hjälper mot repor från hårda material som sand och dylikt, inte för stötar. /ingenjören
     
    Nagarebozhi gillar detta.
  2. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tänk på att glaset inte är mycket tjockare än ett copter skärmskydd (tvivlar på att det ens är 10x tjockleken), så jag är inte så säker på att det är försumbart i sammanhanget. Man får också tänka på att glasets kant ytterst sällan blir direkt träffad vid fallet också (det är ju ingen iphone 4). Jag har inte tillräckligt med högskolepoäng för att kunna räkna ut skillnaden, men om den klarar ens så lite som 1% mer kraft vid ett nedslag är det ändå bättre med tanke på att det ju inte är den primära funktionen med skyddet.

    Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!
     
  3. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Copter är usel! Jag har vid flertal appliceringar fått mikroskopiska bubblor hur jag än gjort... Vilka tillslut visat sig vara pga det vätskan som följer med. Sen var skyddet till XperiaS inte klippt o skuren hela vägen utan övre delen av luren ca 6-7mm vart helt oskyddat.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  4. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag har inte en bubbla. Det betyder dock inte att det är perfekt på något vis, men jag är ok med det tills jag kan köpa ett otterbox defender case.

    Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!
     
  5. Gregger

    Gregger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nu kan inte jag sätta så mycket emot någon som läst 60p fysik, anser fortfarande att skyddet kan hjälpa vid en smäll, beroende på fallvinkel. Om denna hjälp är tillräcklig vid ett fall vet jag inte men då jag bara läst fysik B så kan jag inte sätta så mycket emot ;)

    Jag tänker dock personligen inte sätta på ett skydd då jag vill ha bra känsla. På min desire använd jag invisible shield, det funkar men känslan är inte lika skön.
     
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Håller med Mickeko. Klart det skyddar, sen hur pass mycket är en annan femma.

    My 50 cents!
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du får bubblor med Copter så måste du tyvärr göra nått fel under monteringen. Jag kör med Copter och har inte en bubbla. Och jag har hjälpt några av min vänner och sätta på Copter på deras telefoner och dom har heller inga bubblor.
     
  8. Droid119

    Droid119 Guest

    Rolig diskussion..

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
    Nagarebozhi gillar detta.
  9. orsla

    orsla Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ska försöka hålla mig någorlunda till tråden istället för att diskutera fysikens lagar.
    Jag har copter och det fungerar alldeles utmärkt. Inga konstigheter med färger,bubblor etc. Jag märker det i princip inte. Innan hade jag Invisible shield och jag skulle rekommendera Copter till mina bekanta vilken dag i veckan som helst. Ni som får en massa problem med bubblor och annat måste rent ut sagt vara totalt värdelösa när det kommer till monteringen av skyddet. Handhavandefel, inte produktfel.

    Sen att läsa alla inlägg angående att glaset skulle vara lika ömtåligt med skärmskyddet som utan är bara skrattretande. Klart som fan skärmen tål mer med ett skydd än utan. Sen kan det alltid diskuteras om det får någon större effekt med hänsyn till krafterna vid ett fall från någon meter men det är en annan fråga.

    Gick inte riktigt att hålla sig till träden, sorry! :-)

    Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2.
     
  10. Droid76

    Droid76 Guest

    Det är nog så att det är du som gjort fel vid monteringen.

    Jag monterade mitt första Copter utan problem. Finns varken väck, bubblor eller skräp under.

    Hur den såg ut på din Sony är jätteintressant i denna del av forumet...
     
  11. Droid76

    Droid76 Guest

    Att ha ett visst antal poäng från högskola eller universitet betyder inte ett piss. Det är hur hjärnan använder informationen som räknas.
    1001 hk i en sportbil säger inte heller något när ett ollon sitter bakom ratten.
     
  12. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Varje dag man har på skärmplast och inte tappar telefonen är en dag med sämre känsla i onödan.
     
    brodiniozo gillar detta.
  13. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag måste ju medge att mitt inlägg var skrivet med en stor nypa ironi. Jag är energiingenjör och kan inte speciellt mycket om hållfasthetslära. Nåväl, det vore intressant att se ett test där man släpper telefonen från diverse höjder med och utan skärmskydd. Sedan efter säg 1000 tapp, med respektive utan skydd så kan man dra en vettig slutsats huruvida det gör skillnad eller ej.

    Nu till ämnet.
    Jag har ett skärmskydd på min telefon idag, ett som följde med mitt Capdase. Detta skärmskydd suger hårig kamelpung då det blir fullständigt nedflottat direkt. Man får lite känslan att det är en grådassig hinna på skärmen. Jag har även ett Copter i obruten förpackning hemma som jag inte monterat ännu. Även jag är därför nyfiken på hur pass mycket det försämrar skärmen. Känns Copter fortfarande som en latexhandske i ytskiktet eller har det förbättrats?
     
    Last edited: 9 jul 2012
  14. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Känslan har förbättrats, men det förstör det fina med skärmen, som sagt en miljon små svarta prickar är inget vidare.
    Har läst om ett annat skydd som är på väg till s3 ett hårt skydd som har välvda kanter precis som s3ans skärm har, sk bli intressan, kommer beställa ett sådant när det släpps. Www.spigen.com





    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    Tobias_W gillar detta.
  15. Droid76

    Droid76 Guest

    Kör med Copter och det glider lätt, ger inga grafiska defekter och skyddar väl. Har även testat hårt skydd av PET-typ, vilket gav sämre bildkvalité pga tjockleken på skyddet.
     
    Tobias_W gillar detta.
  16. Megadroid

    Megadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nja, det finns inte så mycket TRÄD att hålla sig till här inte! ;)


    Förövrigt en rolig diskussion, men tror också på teorin att skärmskydd skyddar mot fall :)
     
  17. kluven

    kluven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Undrar också alltid hur jag får in sand och sten i fickorna. Men det kommer dit iallafall, och jag TROR det är från sand/sågspån mina repor kommer från.. :)
     
  18. fetaost

    fetaost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skyddet ger tex en dämpning mot en vass kant. Vi kan jämföra det med att slå i hörnan på ett bord och du har lite skumgummi emellan. Det är inte optimalt men visst hjälper det lite. Jag har dock inte några akademiska poäng men lite vett iaf ;-)