Problem: Några snabba frågor om irriterande saker

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Christian Johansson, 9 jul 2012.

  1. Christian Johansson

    Christian Johansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    God dag på er
    Jag har sedan jag köpte min första avancerade mobiltelefon haft iphone men kände att det var stor tid att byta ifrån den så jag köpte en Galaxy s3 istället.
    Men vissa saker som jag verkligen tyckte om hos iphone och tar för givet att det ska finnas, saknas som original eller så har jag bara inte hittat inställningarna.

    Vi börjar med missade samtal och mottagna SMS/MMS.
    Varför ser jag det inte direkt mitt i när jag tänder skärmen? Jag vill inte behöva dra ner en rullgardin för att se VEM som ringde. Jag vill också kunna se tydligt på en millisekund om jag haft ett missat samtal eller fått ett SMS. Att kolla efter pyttesmå ikoner uppe i kanten känns som en Ericsson från 90-talet.

    Det är möjligt att det finns någon app eller loader eller vad de kan kallas men någon sådan har jag inte funnit. Och inte ska man behöva betala pengar för något så självklart.

    Något annat jag irriterat mig på är när jag provat olika låsskärmar som man kan installera, vad man än gör ( utan att låsa upp telefonen ) så är ju telefonen ändå upplåst. Vem som helst kan ju bara stjäla ens telefon och ringa till den så är de inne i telefonen för att när den tagit emot samtalet så hamnar man på hemskärmen och telefonen är upplåst.

    En iPhone var redan när man fick den enkel att använda, funktionerna var logiska och man fick informationen man ville ha ( samtal och SMS ) mitt i skärmen på ett enkelt och omedelbart förståeligt vis. Och samma sak tycker jag gäller när man tar emot ett samtal. Vad man vill ha är namnet och telefonnumret på den som ringer, kanske ett foto och sedan en svaraknapp och en ignoreraknapp. Här är det krångligt värre, visst förstår man vad som ska göras men 90% av informationen man får är totalt onödig. Man behöver inte hela kontaktens uppgifter på skärmen för att ta emot eller ignorera ett samtal. Och just detta med knapp för att svara, varför finns inte det från första början? Vem vill dra tummen över halva kortsidan för att bara svara ett inkommande samtal?

    Min nya Galaxy S3 är rapp som jag aldrig varit med om, den har en bra skärm och den har många trevliga funktioner. Men att det skulle vara så mycket onödigt som inte går att välja bort trodde jag aldrig.
     
  2. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Sök på Iphone Notification i Play så får du direkt på skärmen
     
  3. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hemknappen...

    Det är inte en iPhone, det går att ändra på saker du inte är nöjd med.
     
  4. Hakurac

    Hakurac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    1a inlägget :)

    Gällande info på låsskärmen så kan du köra kombinationen Widget Locker och MissedIT. Sök i Play Store.

    Dock så har jag på min S3a en vit rund ikon när jag har missat samtal och en fin röd blinkande prick ovanför skärmen när jag får upp notifikationer, så jag behöver inte ens tända skärmen för att se om jag har missat något. Men det kan ju bara vara min S3a det är så på ;)

    https://dl.dropbox.com/u/38619807/Screenshot_2012-07-09-16-02-02.png
     
    Last edited: 9 jul 2012
  5. Christian Johansson

    Christian Johansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Ärligt talat har jag inte ens provat att trycka ned hemknappen när det ringt, känns ologiskt när "svara"-knappen på skärmen finns där.
    När jag pratade om knapp att svara med så menade jag så klart en på skärmen, inte hemknappen.

    Självklart vet jag att det inte är en iphone, jag påstod inget annat.
    Och anledningen till att jag skrev tråden var ju just att det INTE gick att ändra...utan att behöva betala för det vilket är absurt för något som borde finnas som original.
     
  6. Christian Johansson

    Christian Johansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Tack för svaret, den där runda ikonen på skärmen har inte jag vid missat samtal, och jag stängde av den blinkande lampan för att jag tyckte det var riktigt irriterande att den blinkade varenda gång jag fick olika notifikationer.

    När jag varit på möte och haft ljudet avstängt med telefonen i jackfickan vill jag klicka på skärmen så den tänds och där se med stora ikoner att någon ringt eller att jag fått ett SMS. Blinkande lampor om något hänt känns som sagt som 90-talstelefoner. I mitt tycke, andra får ha egen uppfattning.
     
  7. Christian Johansson

    Christian Johansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Tack tack, känns alltid dyrt att betala för en funktion som man tycker borde finnas där redan. Men jag får se när jag har råd ifall det blir ett köp.
     
  8. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    valfriheten finns där, det är upp till dig om du väljer nåt gratisalternativ eller nåt som kostar pengar. allt kan inte finnas i originalrom:en, vilket heller inte gör nåt när man kan ändra helt fritt som man vill efter smak och tycke.
     
  9. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Bara undrar..

    "Självklart vet jag att det inte är en iphone, jag påstod inget annat.
    Och anledningen till att jag skrev tråden var ju just att det INTE gick att ändra...utan att behöva betala för det vilket är absurt för något som borde finnas som original."

    Borde det finnas bara för att det finns på iPhone? Det du nämner har jag nog aldrig reagerat på och då gick även jag från iPhone..

    Jämför ditt mobilköp med en ny bil! Gillar man inte standard utrustningen så får man ju köpa till de extra sakerna! Och S3 har inte det du nämner som "standard" utan du får köpa det i Google Play! Du borde ha kollat upp det här innan du köpte den om jag får säga det själv!

    Gillar man inte stock så köper/laddar man ner något annat, så Android fungerar :) Jag gillar t.ex. inte S3's tangentbord så jag har köpt Perfect Keyboard och är nu helnöjd!

    Hoppas iaf att du kan vänja dig vid Android :)
     
  10. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Det finns ju en lite-version utan kostnad men annars är väl 17,65 kr inget att grina över?

    EDIT: Dra hem Espier Launcher från Play så kanske du känner dig ännu mer hemma (kostar inget heller)
     
    Last edited: 9 jul 2012
    Christian Johansson gillar detta.
  11. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ett allmänt tips kring Android är att det är mycket vanligare att kunna hitta gratisappar som gör det man vill, än man kan på App Store. Nu kan jag inte ge något konkret exempel för just detta då jag inte eftersökt det själv och därmed aldrig letat. Det brukar dock finnas gott om alternativ för att ändra hur saker presenteras.

    Tycke och smak är alltid olika. Min första telefon någonsin (1997) hade dock meddelande över hela skärmen om jag missat samtal eller sms, så det du efterfrågar står dock inte direkt ut framför andra 90-talsfunktioner. ;)

    Den blinkande lampan är ju inte främst användbar om du haft telefonen i fickan utan för att om du lägger telefonen någonstans så behöver du inte röra den för att se om du missat något.

    På frågan varför du inte ser att någon ringt/sms:at på mitten av låsskärmen så beror väl det på att du installerat en ny låsskärm utan de funktionerna?

    Bortsett från att man kan trycka på hemknappen så handlar det om att det ska vara svårare att svara av misstag (dvs genom att huden kommer åt knappen genom en ficka). Du skriver att det är ologiskt att man ska kunna svara med hemknappen när det finns en annan knapp, men varför är det ologiskt att ha fler än ett alternativ? Det verkar för mig mer ologiskt att låsa in användaren till ett enda.

    Jag hoppas du lyckas ordna till saker till ditt tycke och smak, men det skadar nog inte att gå in med ett öppet sinne.
     
    Last edited: 9 jul 2012
  12. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Om det bara fanns "en knapp" att trycka på när jag skulle svara, istället för att "dra över halva skärmen" så skulle jag råka svara i fickan 9gånger av 10 när jag försöker ta upp telefonen när det ringer.
     
  13. Skorpis

    Skorpis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är f ö bra att inte spammas av en massa meddelanden när man ska använda sin telefon, utan bara kan göra det man ska först.
    Men det är såklart bra att de som vill kan få det på det viset, fördelen med Android.
     
  14. Christian Johansson

    Christian Johansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Till din fråga svarar jag nej. Jag har inte installerat någon ny låsskärm utan använder en av de som fanns i telefonen. Den där man ska sätta fingret på skärmen och dra. Den var den enda jag kunde hitta där man kunde ha ikonerna för telefon och meddelande synlig på låsskärmen och jag trodde i min enfald att det där skulle indikera tydligt ifall man missat samtal eller fått meddelande.

    Angående att hitta gratisappar som gör det man vill, det är ju väldigt individuellt vad man vill att en telefon ska göra. Men visst finns det säkert massvis med reklamfinancierade ( inte gratis i mitt tycke ) på Google Play.

    Det fanns dock jättemycket appar som var gratis till iphonen också så där ligger nog inte problemet.

    Under de 4 år som jag hade den andra touchscreentelefonen råkade jag inte svara av misstag en enda gång, var jag bättre på att hantera telefonen eller är det ett problem som egentligen inte existerar?

    Självklart gick jag in i detta med öppet sinne, jag pensionerade min gamla telefon och köpte en för mig svindyr telefon med Android. Men bara för det kan man ju inte bortse från det man inte riktigt gillar.

    Därför frågade jag på forumet om det var något jag missat eller om det var så det skulle vara, varannat inlägg här har varit aggressivt och försök att dumförklara mig. Inte ditt inlägg dock, jag tackar för svaren.

    Jag trodde Androidfolket skulle vara aningen mer mogna än ungarna med iphones.
     
  15. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Förlåt en yngling ifall jag verkar negativ och tråkig. Men varför döper man en rubrik till "Snabba frågor...." när det finns en Sticky som heter "Stabba frågor, snabba svar"?
    Det är inte som att denna tråd har något mervärde då rubriken i sig inte specificeras med vilka problem/frågor som det önskas svar på.

    Jag skriver inte mest på detta forum, men jag besöker det mindre och mindre pga att reglerna accepteras lika mycket som "Nymålat - rör ej".

    Swedroid är det bästa och snabbaste sättet (ja bättre än xda i viss mening då "allt" är på svenska) att nå information för androidanvändare. Respektera gärna detta.
    (Och nej detta var möjligtvis inte rätt tråd att skriva detta i. Det finns redan en tråd som heter Förhållningssätt/regler. Tyvärr läses den inte...tydligen.)
     
    Last edited: 9 jul 2012
  16. coffe

    coffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag missade det, men den utmärkta funktionen att telefonen vibrerar om du har något missat kan hjälpa, och det går ju även välja vad du vill ha notiser om. Personligen så föredrar jag att inte alla kan se vilka jag har missade samtal eller sms från.
     
  17. Lauregos

    Lauregos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det stämmer att man enbart ser om man har ett (eller flera) missat samtal, samt om man har olästa SMS/MMS, inte vad de innehåller - då måste man swipea dessa "cirklar" åt något håll.

    Hur som har det redan tipsats om denna applikation, men jag tycker det är värt att göra det igen, då den verkar uppfylla dina behov, samt har en gratis lite-version utan reklam, men med något begränsad funktionalitet jämfört med fullversionen. Det finns säkert andra gratisalternativ också som erbjudet samma funktionalitet.

    Jag har varit nära att svara av misstag, trots att jag måste dra fingret över halva skärmen, så nog är det ett problem som existerar.

    Och angående låsskärmar som kräver PIN-kod, så kan det vara svåra att kombinera med information som visas på låsskärmen, eftersom tanken med att kunna låsa telefonen är att förhindra obehöriga från att se sådan information. Om de sedan låter telefonen förbli upplåst efter ett avslutat samtal, kan jag bara hålla med om att de inte fyller sin funktion.
    Det är tråkigt att du upplever det så, misstänker att det kan uppstå viss irritation då debatten mellan Iphone- och Androidanvändare tenderar att bli infekterad i vissa fall, och att en del automatiskt reagerar när någon efterfrågar specifika Iphonefunktioner.

    Jag kan bara hoppas att du upptäcker de möjligheter du har att utforma din telefon som du själv vill, och därmed i slutändan kanske får en telefon som du känner dig ännu mer bekväm med än din Iphone. Mycket handlar ju dock om vad man är van vid, så mitt tips är att testa saker du kanske först är obekväm med i ett par dagar, så kanske de visar sig mer praktiska i längden. :)