Guide: Varför kan jag inte uppdatera min telefon i Kies?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Akillles, 19 jun 2012.

  1. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Guiden är under uppbyggnad då den är "översatt" från S2 :)

    Grundläggande information:

    En firmware består av flera separata filer med olika versionsnummer. Dessa filer packas sedan ihop till en .tar-fil (~.zip-fil) som man använder med exempel Odin. De viktigaste filerna är:

    Det är dessa tre filer som bestämmer om du kan uppdatera i Kies.
    Filernas versionsnummer kan enkelt fås genom att "ringa" *#1234#
    Dom är uppbyggda såhär:

    Kod:
    I9300XXALE8
    [modell][region][?][år][månad][version]
    oftast är det bara dom 3 sista man ser: ex: LE2

    För att Kies ska godkänna din telefon måste ALLA de här tre versionsnumren stämma överens med en release som Samsung har gett ut officiellt. Dessa tre filer brukar blandas lite hur som helst i en custom rom så därför kan man inte använda Kies med en custom rom.
    Förutom det här finns även en fjärde fil som måste stämma överens för att kunna uppdatera. Den kallas produktkoden och ligger i en mapp i telefonen som heter /EFS. Produktkoden består av tre bokstäver som beskriver region/operatör. <strike>I telefonen kan man hitta den genom att "ringa" *2767*438 726 4636#. </strike>


    Kies
    Dessa fyra värden visas även när man kopplar ihop telefonen till Kies. Om de är i rätt "kombination" så kommer man få ett meddelande att en ny firmware är tillgänglig ELLER så kommer det att se ut som denna bild(notera texten ovanför):
    [​IMG]
    BILD

    Om man har otur kan man istället få upp någon av de här två bilderna istället vilket byter att kombinationen INTE är rätt:
    [​IMG]

    [​IMG]



    Hur kan jag få Kies att uppdatera ändå?

    SpoofFw



    Odin
    Om du inte har root eller inte vill roota så måste du flasha med Odin. Ladda ner din firmware nedan och flasha den med odin. Instruktioner finns här:


    När du flashar med Odin så kommer inte din produktkod att ändras. För att ändra den måste du göra en factory-reset eller så "ringer" du *#272*xxxxxxxxxxxxxxx# där xxx... är ditt IMEI-nummer. Välj sedan din rätta produktkod i listan som dyker upp och tryck sedan "Install". Obs! Telefonen kommer nu att göra en factoyreset utan varning.


    Svenska Firmwares från Kies (nedladdning)
    Alla firmwares är hämtade mha programmet Check Fus Downloader


    Obrandad (Nordisk)

    PDA: LFB Phone: LFB CSC: LF1 (NEE) (2012-06-23)

    PDA: LF5 Phone: LF5 CSC: LE4 (NEE) (2012-06-23)

    PDA: LE8 Phone: LE8 CSC: LE3 (NEE)

    TRE

    PDA: LF6 Phone: LF1 CSC: LF1 (HTS) (2012-07-06)

    PDA: LE8 Phone: LE4 CSC: LE2 (HTS)

    _______________________________________
    Är det något som är oklart eller har du frågor som inte inte är besvarade? Fråga i tråden!
     
    Last edited: 13 jul 2012
    Nagarebozhi och lasslax gillar detta.
  2. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

  3. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
  4. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Jo, men posten är gjord 2 veckor innan din och guiden är över 7 månader gammal. Lite svårt att veta vad som kommer att finnas...
     
  5. Al3n1995

    Al3n1995 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    PDA: LE8 Phone: LE4 CSC: LE2 (HTS) går inte att ladda ner längre :(, någon som vet om man kan ladda ner den någon annanstans?
     
  6. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Denna tråd borde klistras, så den lättare hittas!! maszemasze; mickekomickeko;
     
    Last edited: 22 aug 2012
  7. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min telefon har bråkat rejält vad gäller uppdateringar efter att jag flashade in näst senaste FW (för icke tre-brandade telefoner). Det är dock en 3 brandad telefon. Dels får jag meddelandet att telefonen inte stödjer uppdateringar via Kies, sedan när jag försöker flasha via odin så får jag även här ett felmeddelande, verkar som att Odin inte kan kommunicera med telefonen längre. Skumt är det iaf. Jag har återställt telefonen efter senaste flashning. Försökte därefter mata in koden som anges dvs *272*osv...Där står det NEE vilket borde stämma men när jag försöker bekräfta säger den att tre bokstäver krävs vilket är skumt då det står tre bokstäver (NEE). Förslag?
     
    Last edited: 24 aug 2012
  8. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag lyckades tillslut flasha genom Odin. Det var bara jag som fått hjärnsläpp :-P