Fråga: Romar och batteritid

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av 850-t5, 11 jul 2012.

  1. 850-t5

    850-t5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    finns det någon ruskigt bra Rom som fixar det här med batteritiden?
    har beslutångest på om jag ska köpa One X eller SIII
     
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Foxy gillar detta.
  3. mullcom

    mullcom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Får tyvärr lägga mig i mellan

    den senaste vertionen av TripNRaVer rom. fastna jag för efter jag själv varit en vilsen rom letare.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=72051

    Dessutom jobbar den killen med några andra på något riktigt stort fast det blir en helt ny rom.
     
  4. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Skulle nog våga säga att sense ROMs ligger långt före när det gäller batteritid...

    CM9/AOSP romsen är ju skrivna från grunden av "hobby" utvecklare. Det är ju inte ett helt företag som jobbar på det så det tar ju längre tid att få en helt stabil ROM med bra batteritid.
     
  5. mullcom

    mullcom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nja. dom lägger in mycket skit i den. tror ren rom som möjligt från google skulle jag tippa är bästa sättet att hålla batteritiden längst.
    =P
     
  6. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Nja skit vet jag inte riktigt... men ren CM9 för tillfället är nästan some AOSP förutom t.ex. toogle widgetsen. CM9 är ju inte officiellt släppt av CyanogenMod för HOX så drivrutiner och kernel är ju inte alls riktigt anpassat för HOX. Det är det "hobby" utvecklarna får göra själva och det finns ju kvar buggar när de släpper det == Sämre batteritid då t.ex. typ deepsleep inte går igång och mobilen jobbar på en hög frekvens under natten.
     
  7. Foxy

    Foxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag är lite trött på batteriet med, så det får nog bli en av dessa då, skulle du vilja vara så vänlig att lite snabbt beskriva skillnaden mellan dem :) Varför använder du insertCoin?
    tack:-*
     
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    InsertCoin är den stabilare romen med aningen äldre programvara för iaf Sense Launchern.
    Romen kommer utan bloatware eller custom ikoner, med andra ord ser romen ut som stock sense rom.

    ViperX har en nyare version av sense, där alternativ och menyer finns som inte existerar i InsertCoin. Jag vet inte specifikt vad som drar mer batteri, men romen är aningen mer hungrig för ström.
    Samtidigt har denna romen en slags kitchen där enskilda ikoner, hela uppsättningar av ikoner kan ändras. Samt ett fåtal tweaks som inte InsertCoin har.

    Förutom det, är dessa nästan identiska eftersom de är båda Sense baserade romar.

    Jag föredrar ViperX för de större möjligheterna att anpassa romen till så som jag vill ha den. Men fortsätter med InsertCoin för den stabilare mjukvaran samt bättre batteritid.

    Buggar?
    En Bugg jag upptäcker i InsertCoin är att plötsligt kan bilden bli konstig.
    Det ser ut som att man använder ett grafikkort som bränt minnesmodulerna, där bilden blir pixlig, utdragen med linjer över hela skärmen.
    Det löses enklast att trycka på någonting så att du öppnar en meny eller rullar ned på sidan i webbläsaren så försvinner linjerna.
    Exempel: (ej min telefon)
    [​IMG]
     
    Last edited: 12 jul 2012
    Foxy gillar detta.
  9. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag sitter och funderar på om jag roota och flasha luren, tycker jag har lyckats bra som hållt mig i tre månader.

    Men jag vill ha en ROM som är "Vanilla", eller i alla fall inte sense...

    Enda som finns ute är "cm9" eller?

    Har letar men verkar bara vara olika "versioner" på cm9 eller?

    Tack på förhand!
     
  10. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det finns lite olika versioner av cm9 ja, själv kör jag AOKP. Sen finns det ju MIUI också :) Som är baserat på HTC's base så där har du t.ex. samma kamera app som i sense.
     
  11. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    MIUI är jag inte intresserad av alls, men tack ändå :)
    Tycker det är för mycket iOS, och det klarar jag inte av ^^

    Har du något tips på vilken rom som har kommit längst, och är stabilast?
    Samt om alla använder mutlitasknings-knappen som inställnings-knapp?
     
  12. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Njaa när spanade du in MIUI senast? Froyo? :) Tycker att "ios" stuket är i stort sett bortsopat nu förutom launcher layouten, fast den går ju bara att byta till apex/nova launcher eller liknande. Så skulle nog säga att MIUI numera är en ROM där du kan ändra vad som helst ENKELT utseende mässigt :P Så tycker nästan du borde ge det en chans ;)

    Iallafall så är väl cm9 ROMsen i stort sett identiska, är väl bara lite olika tweaks som skiljer. AOKP är ju en modifierad cm9 version med lite mer inställnings möjligheter (jag kör AOKP själv för tillfället) medans CM9 nu mera inriktar sig på att likna stock fast med lite små mods.
     
    olovskiij gillar detta.
  13. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Haha ja, kan varit froyo, kan varit gingerbread! ska ta en kik på det!
    Tror nog AOKP är romen för mig i såfall, är trött på att vara låst (i android sammanhang).

    Tack för förklaringarna och bemötandet, börjar bli olikt detta forumet.. ;)
     
  14. Flaxe

    Flaxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Jag kör med Renovate moden, tycker den funkar helt okej. Detta är min första smartphone och jag köpte den för 4 dagar sedan, så kan inte direkt jämföra med något. Jag testade att dra in ViperX först, men jag gillade inte riktigt designen på allt... och då bytte jag över till Renovate. Men dum som man var så såg man ju efteråt att det gick att installera olika teman, ikoner osv. till ViperX, så jag hade ju lika gärna kunnat stannat kvar med den.

    Men jag bytte även till Renovate för att mycket bloatware redan var borttaget där, romen ligger bara på ~300MB jämfört med ViperX 650MB. Vet inte direkt om detta hjälper telefonen att bli snabbare och att dra mindre batteri pga. mindre saker installerade osv... men för tillfället så stannar jag nog kvar på Renovate ett tag ifall det inte finns någon bra anledning att byta över till ViperX (eller någon annan Sense ROM, ex. InsertCoin).

    Är det kanske någon som har mycket erfarenhet och användande av dessa ROMs och kan säga om det finns någon direkt anledning att byta till antingen ViperX eller InsertCoin? Batteritiden tycker jag är helt okej med Renovate, men som sagt, kan inte direkt jämföra med hur den hade varit med en annan ROM eftersom jag inte testat så mycket.
     
  15. NorteX

    NorteX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Rom är ju en smaksak ut i fingerspetsarna, jag är ett stort fan av LeeDroid som är en sensebaserad rom och jag kommer nu köra den till Cm9/10 kommer. Om du orkar tycker jag du borde prova den!

    Batteritiden är ju till viss del påverkad av romen men det största skillnaden har jag fått genom att köra med olika "kernels". Den jag kör med nu är Faux med lite tweaks och jag har aldrig varit med om bättre batteritid. Under 10h stand by så hade jag inte förlorat 1%, och med normalt användande så räcker batteriet lätt en dag. Rekommenderas verkligen!

    Hoppas du hittar något som du gillar!
     
    Last edited: 15 jul 2012
  16. Flaxe

    Flaxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Tackar för svaret, som du säger så är det verkligen en smaksak vad man gillar :) Jag använder Faux kernel också, fungerar bra hittills. Har bytt över till ViperX igen nu och tycker det fungerar bra, så kör vidare på det en stund! Har inte kollat någonting alls på LeeDroid men ska nog göra det, iaf kolla lite screenshots och video reviews för att se hur det ser ut :)

    Ps. ursäkta "wall of texten"
     
  17. dOtlich

    dOtlich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har kört en del romar och har hela tiden gått tillbaka till ViperX. Som du säger kan man göra som man vill med utseendet. Vet inte om du såg att i AROMA installern kan man välja customise install. Där kan du välja en hel del faktiskt. Tex att inte installera det röda viper temat, ta bort all sense och köra apex/nova från grund, ta bort bloatware, installera HQ camera mod mm. Sen har ju viper gänget också som OTA möjlighet som dom är ensamma om än så länge. Rätt schysst. Batteritiden är bra faktiskt. Går att tweaka up lite till kanske men 4h skärmtid och runt 18h. Sen har du venom tweaks appen som är grym och devsen är lyhörda om eventuella önskemål. Kör själv ViperX No sense med rom cleaner v2 NO SENSE. Är nöjd.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  18. Flaxe

    Flaxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Det där customize install du pratar om har jag missat... har faktiskt funderat lite på att ta bort lite bloatware som följer med. Har kollat på ROM Cleaner, men förstår inte riktigt hur den fungerar och har därför aldrig installerat den. Det är ju några .txt filer och dessa vet jag inte om jag ska ändra eller om jag bara ska låta dom vara.

    OTA är riktigt trevligt.. slipper gå in i fastboot & recovery varje gång och flasha om ROMen. Antar att det är så man måste göra om det inte finns OTA :P
     
  19. lindahl

    lindahl Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
  20. dOtlich

    dOtlich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    ViperX är trots allt Sense baserad även med Rom cleaner och utan sense launchern. Ota

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2