Guide: Gör om din yakjuxw till en yakju

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av diezel, 13 dec 2011.

  1. zappa86

    zappa86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hjälp sökes.

    Långt tidigare i denna tråd skrev nån att telefonen fastnade i "SetupConnection" när man försökte göra om till yakju... min har också stannat... Händer typ nada!

    Jag har länge tänkt, ähh jag väntar snällt på att 4.0.4 ska komma från samsung (och nu JB), jag orkar inte krångla. Sen efter att ha läst lite så verkade det ju inte så krångligt. Men tydligen gör jag nåt fel. Jag har följt första inlägget till punkt och pricka men får det inte att fungera. Vad kan jag ha gjort för fel??
     
  2. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Då var det dags för mig också att behöva lite hjälp. Jag använder Ubuntu 12.04 och har installerat senaste SDKn.

    Mitt problem är att adb inte hittar telefonen i bootloader-läget. När telefonen är på är det inga problem.

    Någon som vet vad jag har missat?
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Man använder inte adb i bootloader-läge utan fastboot. Annars kan du försöka med fastboot genom sudo.
     
  4. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Du ska använda fastboot i bootloader.
    Adb i recovery senare

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  5. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen. Jag hade missat den biten.

    Problemet var först att jag fastnade på "waiting for device" när jag försökte låsa upp den. Letade runt och jag hittade att man behövde vara SU för att det skulle funka. Men jag testade aldrig att låsa upp utan bara adb devices :innocent:

    Nu verkar det funka

    Då var det klart :)
    Men hjärtat hoppade över ett gäng slag när den bootade om sig 2 gånger
     
    Last edited: 13 jul 2012
  6. Arcade

    Arcade Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har följt alla steg till punkt och pricka, men när jag ska tryck Start så händer absolut ingenting.

    Har gjort om den här proceduren två gånger, första gången försökte jag i säkert 10 min innan jag ryckte ur batteriet.

    Vad är fel?
     
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    När står det? Vad har du gjort? Var står det?
     
  8. tyrael

    tyrael Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag får en död Android med en röd varnings triangel på när jag ska uppdatera till 4.1 igenom.

    För ett tag sen uppdaterade jag till yakju och undra om jag missade nåt tex radio basband och bootloader?

    Jo sen är jag en av dom dårana som tyckte det var hur kul osm helst att låsa bootloader igen när jag var färdig och det kommer jag nog få äta upp :P

    Tack på för hand
     
  9. zappa86

    zappa86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Jag har gjort exakt som står beskrivet, men när jag har startat .exe-filen och kopplat in telefonen enligt punkt 4 och tryckt på "start" enligt punkt 5 så står det en massa saker och sist står det "SetupConnection..." och där händer inget mer... helt stopp. Har gjort om allt ca 5-6 gånger och väntat som längst ungefär 15 min. Vad kan felet vara??
     
  10. tyrael

    tyrael Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har forskat lite i mitt problem och jag tror jag hittat lösningen men jag har några frågor.

    1 om jag låser upp mobilen raderas jag allt igen ;) :/
    2 Basebandversion: "I9250XXLA2" är det jag ska ha? för nu har jag "I9250XXKK6"
    3 Jag har kör med dos programmet Hur ska jag skriva för att ladda in det.
     
  11. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Har du alla filerna du behöver bör min guide hjälpa dig på traven för kommandona: http://www.if-then-else.se/?p=488
     
    3Hörn gillar detta.
  12. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Då var det klart! Skönt att ha "gjort sig av med" Samsung som mellanhand... Tog inte ens en timme att få in Jelly Bean!

    Först lägga in yakju (4.0.1) enligt första posten
    OTA till 4.0.2...
    OTA till 4.0.4...
    OTA till 4.1.1

    Vet inte om det har med saken att göra, men jag gick in i lite Google-appar (Maps, Play, Gmail) och såg till att klicka igenom alla notiser osv. Var bara några minuter på varje version innan nästa uppdatering kom.
     
  13. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att Samsungs usb-driver crashade 3 ggr för mig igår. Det gick ändå. Den installerade dock drivrutiner i fastboot.
     
  14. ZebMach

    ZebMach Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns en nyare version av samsungs drivrutiner än de som är länkade i första posten på sidan, bara man googlar lite :) för min del gick det lättare för datorn att få kontakt med telefonen med de installerade
     
  15. zappa86

    zappa86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fan vad irriterad jag blir!! Får inte skiten att fungera! :( Kan inte nån komma hit och fixa in JB åt mig! :P
     
  16. RobQ

    RobQ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Försöker skaffa yakju med min macbook och följer instruktionerna i swedroid wikin. har lyckats låsa upp bootloadern, men när jag sedan skriver det följande kommandot: "./fastboot-mac flash bootloader bootloader-maguro-primela03.img" kommer det endast upp ett felmeddelande: "error: cannot load 'bootloader-maguro-primela03.img'". Har googlat runt en massa men fattar inte vad som är fel. är det någon här som kan hjälpa mig?
     
  17. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Låter som om du inte zippat upp factory filen i samma mapp som fastboot-mac filen.

    I mappen ska samtliga filer ligga. Två img-filer och en.zip fil
     
    3Hörn och RobQ gillar detta.
  18. RobQ

    RobQ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lyckades tillslut efter att jag startat om och försökt igen några gånger. vet inte varför det inte funkade direkt för jag gjorde bara samma sak om och om igen. envishet lönar sig ibland. efter att ha haft yakju på telefonen mindre än fem minuter fick jag notis om jelly bean uppdateringen. underbart!
     
  19. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ah, sorry, har aldrig hållt på med Odin.

    Hittar din dator din telefon? Har du fastboot? Om inte och om nej: läs Root-guiden här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=62225 . Sluta genomföra den när du genomfört kommandot "fastboot-windows.exe oem unlock" och godkänt upplåsningen.

    Läs därefter denna post https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=838699#post838699 , men använd istället dessa filer:

    Superboot v4: http://loadbalancing.modaco.com/download.php?file=r4-galaxynexus-gsm-superboot.zip
    Factory image 4.0.4: https://dl.google.com/dl/android/aosp/yakju-imm76i-factory-8001e72f.tgz

    Nu har du 4.0.4, direkt ifrån Google, YAKJU. Fastboot och ADB (dvs filerna i Superboot) kan du använda till mer, så spara dem.
     
    zappa86 gillar detta.
  20. tyrael

    tyrael Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    DrLaban
    Jag kört in yakju innan men det är inge fara att köra allt på nytt? För jag är ju tvungen att låsa upp bootloade, så allt kommer ju raderas.
    Och i guiden står det att man ska backup, Har du något bra tips om vad man ska backup till tex sms och sånt ?
    Tack ännu en gång.