Guide: Så här får du Google Now att fungera.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Ascii, 29 jun 2012.

  1. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Ja. Alltså, inte om jag frågar efter det (det funkar ju inte om man kör på svenska), utan automatiskt när jag öppnar Nu.

    [​IMG]
     
    Last edited: 13 jul 2012
  2. greger

    greger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Väder funkade perfa för mig igår men idag så fick jag bara så det blir webbsök.
    Sen avaktiverade jag Now och slog igång det igen. Nu får jag vädret för Washington DC när jag frågar om det, men inne i Now så visar väderkortet rätt stad.
     
  3. Nilssonnet

    Nilssonnet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade att ställa in allt på engelska och fick rätt på att ställa alarmet. Testade navigation men den hittade inte rätt alls, sa jag Malmö fick jag typ mama och andra liknande saker som påminde om ortsnamnet. Mobilen föreslog sen navigering till en stad i närheten med något som påminde om det som mobilen hade tolkat fel på. Vädret fungerade inte alls, testade att installera accuweather och olika fraser. Bytte tillbaka till svenskt språk och när jag startar now finns det ett kort med aktuellt väder för rätt stad. Testade starta gpsen när jag körde förbi en busshållplats och uppdatera now och då kobusstiderna upp via kort.
     
  4. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    Upptäckte just att man kan komma åt Google now genom långtryck på "home" knappen. Kanske "old news" för de flesta..

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
    MrKindell gillar detta.
  5. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tycker den funkar halvbra om jag ska vara ärlig.
    Ena gången jag frågor vad avståndet är till månen så säger hon det till mig snyggt och prydligt. Nästa gång lägger den bara fram en vanlig google sökning. Why!?

    Frågar jag vem Bill Gates är får jag bara fram en google sökning. Borde den inte kunna berätta det för mig istället?

    Sedan har jag uppdaterat min tv.nu app som tydligen ska stödja voice search. Men frågar jag "whats on TV" så trodde jag den skulle använda sig av tv.nu appen men icke. Finns en hel del kvar att önska för att den ska bli användbar.

    Nu duger den bara till att leka med. tyvärr...
     
  6. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Smidigaste sättet är ju att bara dra uppåt från navigationsknapparna. Behöver inte vara just från Home, utan var som helst från skärmens nederkant och uppåt fungerar.
     
  7. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jag fullkomligt älskar Google Now. Okej att den inte funkar riktigt som det ska med röstsök och sånt men det som gör den super är ju bl a detta ;-)

    [​IMG]

    När jag tog fram Now fick jag matchande busstider från busshållplatsen utanför. Sen körde jag ner till Borlänge C och där bara rasade det in kort från olika kul saker. :D

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  8. pbv302

    pbv302 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    631
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tid det tar till jobbet är det enda kortet jag får upp....ingen lokaltrafik och inget väder...:(
     
  9. Ondskan

    Ondskan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Får inte upp vädret hemma, men idag när jag tog en tripp till en annan ort fick jag upp vädret där... Har fått upp vädret hemma nån sväng tidigare o_O
     
  10. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Ska räcka med att ha GPS aktivt för att väderkortet ska dyka upp. Man verkar dock inte kunna tvinga fram det om man råkat swajpa bort det. Det är inte förrän man befinner sig på ett annat ställe än tidigare eller om väderkonditionerna förändras som det dyker upp på nytt.

    I övrigt står det angivet på http://www.google.com/landing/now/ vad som krävs för att de olika korten ska fungera:

    Traffic: Shown based on current location, location history and Web History
    Public transit: Only shown if location services enabled
    Next appointment: Shown based on synced calendars and current location
    Flights: Only shown if location services and Web History enabled
    Sports: Shown based on Web History
    Places: Only shown if location services enabled
    Weather: Only shown if location services enabled
    Translation: Only shown if location services enabled
    Currency: Only shown if location services enabled
    Time at home: Only shown if location services enabled

    Public transit-kortet dyker upp när man befinner sig i närheten av en buss-/tågstation och Translation, Currency och Time at Home kräver självklart att man befinner sig utomlands.

    Ett tips är att ange hem- och arbetsplatsadressen på https://maps.google.com/maps/myplaces för att korten för väganvisningar till/från hemmet jobbet ska fungera ordentligt (korten verkar vara smarta nog att tids nog gissa sig till adresserna i fråga).
     
    Enfors gillar detta.
  11. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hmm, jag har fått väder för rätt stad utan att ha haft vare sig GPS eller Wi-Fi aktiverat, så den måste ta det på mobilnätet.
     
  12. tobijoh

    tobijoh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag lyckas inte få Google Now att fungera. Det händer inget när jag swipear nerifrån och upp, och inget när jag trycker och håller in hemknappen. Dessutom har jag inte alla inställningsalternativ som nämns i första posten, bara ändra systemspråk och text to speech output. Enligt telefonen har jag version 4.1.1. Har jag missat nåt uppenbart?
     
  13. bimmerboy

    bimmerboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Gillar JB starkt än så länge men har en pryl jag blir tokig på och jag hittar fan inte något sätt att disable funktionen. Det är alltså TTS eller text to speech, allt jag gör i tex browsern läses upp och alla fält jag touchar markeras med en orange linje och sedan börjar den läsa texten i det markerade området. Snälla hjälp mig innan jag blir mer gråhårig :-)
     
  14. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En ball grej jag upptäckte:

    Satt o kollade in hus på datorns chrome/maps.google.com bl.a. Street View, när jag avslutade plockade jag upp telefonen och då fanns det två kort på köranvisningar till de två adresser jag streetview:at. Coolt.
     
  15. pbv302

    pbv302 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    631
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det är fler som haft ditt problem...men jag hittar fasen inte lösningen nu....:P
    återkommer..
    Edit: här så.... https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1067600&postcount=278
    :-D
     
    Last edited: 15 jul 2012
  16. Mahti

    Mahti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har försökt få fram sökningar som kort flera dagar nu, men det enda som kommer upp som kort är väder, navigering och längd på kändisar. Vill verkligen kunna få upp sökningar på recept, bilder och annat som man sett på video reviews, men den vill icke!
     
  17. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Jag har nyligen flyttat och har ännu inte hunnit bekanta mig med området. Jag vet var närmaste matbutik och t-bana ligger, typ. Så när jag för bara någon dag sedan skulle åka till en vårdcentral några stationer bort gick jag i vanlig ordning till t-banestationen i närheten, utan att bry mig om att konsultera med sl.se om en annan rutt. Jag slår av någon anledning på Google Now och ser att ett kort har dykt upp. Det visar en busslinjes avgångar, en buss som dessutom verkar gå till samma adress som dit jag ska. Jaha, var ligger den busshållsplatsen då, tänker jag. Vänder mig om och skymtar den några meter från där jag står.

    Lite wow-känsla över det hela.
     
  18. pbv302

    pbv302 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    631
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Lite NOW-känsla menar du väl....;)
     
  19. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Zing!
     
  20. pbv302

    pbv302 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    631
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ibland så bara kommer det till en...den där djupa, insiktsfulla och smarta humorn.... detta var inte en av dessa tillfällena. ;)
    Men jag är ändå nöjd med att fylla på med en massa OT babbel! :)