Fråga: Root och ROM nuförtiden

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av zaragon, 10 jul 2012.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag köpte en HTC Hero när den var ny och rootade och började testa olika ROMs efter något år. Så en gång i tiden har jag satt mig in i hur allt detdär funkar.

    Mina erfarenheter den gången var inte jättebra, dock. Alla ROMs jag provade gjorde telefonen imponerande snabb de första dagarna, men strax blev allt ännu laggigare och instabilare än det var med original-ROMen. Så till sist återvände jag till originalet där allt bara bråkade lite lagom.

    Nu har jag haft min Sensation i ett år och börjat känna som jag gjorde med Heron efter samma tid. Efter att ha varit väldigt nöjd börjar telefonen hamna på efterkälken jämfört med de nyaste grejerna på marknaden samtidigt som det dyker upp fler och fler buggar. Som t ex
    - Ibland hakar sig låsskärmen så att det enda sättet att komma in i telefonen är att dra ner notifikationerna och hoppa till senast använda app.
    - När jag fick ett samtal igårkväll, slutade allt funka. Skärmen lyste med samtals-grejerna, vibratorn vibrerade och högtalarna spelade. Men jag kunde inte svara eller lägga på. Telefonen svarade inte på knapptryckningar heller och det fortsatte ringa i flera minuter (mitt i en starcraft-match dessutom) innan jag slet ut batteriet.

    Det är helt enkelt så att man telefon blivit så bråkig de senaste veckorna att enda utvägen är att fabriksåterställa (som jag gjorde för senast tre månader sen) - eller installera något annat än original. Android Vanilla ser ju mer och mer tilltalande ut för varje gång Google gör ett offentligt uttalande. Det är kanske dags att roota och installera en annan ROM?

    Frågorna jag har kring det handlar lite om att uppdatera mig för min senaste erfarenhet är två år gammal.
    1. Blir telefonerna buggiga och laggiga efter ett par dagar med nya ROmar?
    2. Måste man fortfarande flasha om helt för varje uppdatering av ROMen, så att man blir av med appar, inställningar, osv? Eller finns det ROMar som liksom OTA-uppdaterar?
    3. Gör jag av med alla möjligheter att installera t ex den officiella 4.1an från HTC om jag rootar?
    4. Bör jag vänta på att det finns typ en stabil Cyanogen (det heter så, va?) Jelly Bean-ROM för Sensation? Eller finns det något stabilt med mer vaniljsmak än Cyanogen?
    5. Ger jag mig, om jag rootar, in i ett oändligt fipplande med ROMs och annat nördigt? Misstolka mig rätt, för jag är datornörd, kan en hel del programmering och sånt, men jag har inte tid att flasha om telefonen en gång i veckan och läsa i timmar på olika forum varje kväll. Mitt främsta mål är att min telefon ska FUNKA - (nästan) hela tiden!

    Tackar på förhand för att ni svarar och i efterhand för att ni orkade läsa hela mitt inlägg.
     
  2. Suuugen

    Suuugen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tja man ! Låter som din lur är lite trotsig, men om man ska svara på dina frågor enligt egen erfarenhet.
    1. Romar med sense 3.6 i grunden är enligt mig det stabilaste och funkar hur bra som helst. Har haft en nu i ett par veckor och upplever ingenting att det laggar etc.
    2. Både ja och nej, beror helt på hur mycket rom skaparen har ändrat i rom iochmed uppdateringen. annars räcker det oftast med att flasha över den befintiga. Och ja det har kommit ett par olika ROMs som har OTA .tex TeamVenom senaste-
    3. Tror inte det kommer någon offiecellt 4.1 till Sensation. Men om det gör det är det nte så avancerat att installera stock.
    4. Cyanogen har släppt en RC som är stabil och de kommer även släppa CM10 med JB till Sensation framöver, vilket kan blir intressant ;))
    5. Haha denna fråga är lite rolig, och personligen är det så att man matar in en massa olika i börja innan man hittar ngn som passar en , men på senare tid kommer det inte så många nya roms till sensation vilket underlättar at hålla sig ifrån det. Så om du rootar så rekomendera jag en 3.6 version som daily.

    Vet nte om svaren hjälpte dig mycket men förhoppningsvis en liten bit ;)
     
  3. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    sugen....? vartt får du allt defär ifrån?
    viper är väll typ stabilare än stock och är sens 4
    cm har inte låvat något dom fick hem källkoden igår.

    wipe är onödigt vid 99% av alla updates. o finns fler rom än viper som här ota. många sköter du direkt under rom manager
     
  4. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Tack för svaren. En av de mest avgörande sakerna är att man slipper wajpa varje gång.

    Så jag kanske är övertygad om att överge originalet.

    Två nya frågor (typ)
    6. Bör jag invänta en stabil 4.1? När är det realistiskt att tänka sig att en sån dyker upp?
    7. Vad gillar folk? Sense 4 (eller rent av 3.6?) eller ICS/JB Vanilla?

    Det som talar emot Sense för mig är att jag ändå kommer köra Nova Launcher. Det som talar för är att HTCs dialer fortfarande är den i särklass bästa jag provat. Finns det fler för- och emot-resonemang att lägga till här?
     
  5. Suuugen

    Suuugen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Notera att jag skriver från egen erfarnenhet. Så jag tycker att sense 3.6 är den stabilaste. Sedan finns det garanterat andra sm tycker annat.

    Sedan gick CM ut med att alla enheter som har CM9 kommer få den nya JB varianten..
     
  6. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Sense 4 är lite mer avskalad än sense 3.6. Jag gillar båda, men har nu kört sense 4 ganska länge och den är helt stabil, för mej känns den lika stabil som 3.6.

    En del rommar innehåller en hel del extra godis, det är ju här man kanske behöver prova lite olika för att se vad man gillar. Idag har många rommar väldigt många valmöjligheter redan under installationen att plocka bort sånt man inte vill ha med från tex sense, om man vill överklocka osv.

    Om man kör med en rom fråm samma romkokare så behöver man i regel inte wipa luren vid nya uppdateringar, men med sense4 har vi behövt det lite oftare ändå pga att den rommen är portad från One S och uppdateringarna ibland byter bas. Ofta funkar det ändå utan wipe, men dom flesta problem som uppstått för vissa användare tycks ha berott på att dom inte wipat.
     
    zaragon gillar detta.
  7. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    cm9 är ju inte ens final för sensation utan RC1

    jb kommer nog ta sjukt lång tid innan vi får nått stabilt med full funktionalitet
     
  8. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ska jag tolka det som att det inte är aktuellt att vänta på en stabil JB-ROM om jag vill roota och ROMa inom typ en månad?
     
  9. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    en stabil jb lär inte komma detta år knappt. dom kanske om vi har tur portat en i vinter.
     
  10. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Oj?! Finns det ens stabila ICS-ROMar nu, då? För jag tänker mig att det var svårt att få till ICS för utvecklarna, men att JB är nästan samma sak så det borde gå mycket fortare att fixa. Om man är så sen i utvecklingen när man rootar och har sig, tänker jag ju inte börja förrän efter jul när Sensation blivit så gammal att den inte är lovad några uppdateringar längre...
     
  11. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    finns många romar som är stabilare än stock både sense 3.6 och 4
     
  12. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Varför tror du det kommer ta så lång tid att få stabil JB då?
     
  13. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det tog ett tag att få 4 stabilt. Och kolla jb-releasen på xda idag, det är väääldigt mkt som inte fungerar ens. Tar ett tag att fixa alla buggar och få allt att fungera.

    Skickat med min HTC Sensation via Tapatalk 2.
     
  14. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    ics är ju lätta då HTC släppt egna som går o använda som bas med sense 3x
    sens 4 är ju en port av HTC one s. därför en massa strul o tid
    jb måste byggas från scratch då HTC inte släppt något som dom kan jobba med.


    tror ni det är som o installera widows med pnp eller?
     
  15. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    din telefon har ju ics via htc o en jävligt stabil sådan bara du updaterar.
     
  16. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag tänkte bara på påståendet att det förmodligen tar ett år innan det finns stabil JB-ROM till Sensation. Och jag tänker att JB borde gå dubbelt så fort att fixa som ICS, vilket borde göra att ICS tar kanske två år att få stabil. Nu har det gått ett halvår sen ICS kom och .. ja, ett halvår är mindre än två år.

    Men jag kan skriva det såhär istället - Om det redan finns stabila ICS-ROMar, varför tar det så låg tid att få stabila JB-ROMar? Jag hoppades att det skulle finnas något spännande att testa om en månad eller så.

    Jag tolkar det som att svaret på min fråga om hur det funkar med root och ROMar nuförtiden är att man hamnar långt efter i utvecklingen och tappar möjligheter som garanti och stabila officiella OTA-uppdateringar. Jag rootade min Hero för att få Froyo efter att HTC sagt att det inte skulle komma någon officiell sådan. Men nu verkar det ju som att Sensation kommer få officiell JB långt innan det kommer en bra inofficiell ROM.

    Så varför ska man roota och ROMa då? Övertyga mig!
     
  17. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    vafr det du inte förstår?

    ics finns stabil för htc släpte det. då fins det en grund o bygga på. htc kommer inte o släppa jb till sensation . därav ingen grund för bygget utan rom kokarna måste skriva eget.

    sense 4 är ju inte ens färdig kokat för ics
     
  18. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    samt vårt här du fått att htc ska släppa jb till sensation. lär dom knappast göra
     
  19. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Det är jag som ställt frågan och min uppfattning är att det är du som inte riktigt fattat vad det är jag frågar om :P

    Jag kan säga det igen. Min uppfattning är att steget från ICS till JB är mycket mindre än steget från GB till ICS. Eftersom HTC är en av tillverkarna som är bäst på att uppdatera sina telefoner även lång tid efter att de släppts (DHD ska t ex få ICS), så tycker jag inte det är konstigt att förvänta sig att HTC fixar JB till Sensation. Jag vet inte varifrån du fått att HTC inte skulle fixa JB till Sensation, för i mina ögon finns det inget som tyder på det.

    Men jag inbillade mig att det skulle gå fortare att få JB till sensationen om man rootade och flashade in en alternativ ROM än genom att vänta på den officiella OTAn från HTC. Men här låter det som att det man snarare hamnar en bit efter i utvecklingen om man rootar.

    Och så länge det inte finns något som tyder på att Sensation inte kommer att få JB, verkar det inte heller finnas mycket som talar för att roota - just för att det verkar som att inofficiella ROMs inte verkar vara varken stabilare eller ha senare androidversioner än de officiella.

    Det jag undrar numera är om det finns någon annan anledning till att roota och ROMa än att få en tidigare uppdatering eller stabilare telefon (som jag alltså först hoppades på). Av ren nyfikenhet undrar jag varför man ska roota sin telefon, om det inte är för att ligga före eller få bättre funktionalitet.
     
  20. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Ett konkret exempel (vet inte om det längre behövs) med root var att man kunde lägga in en app som synkade klockan mot ett atomur, vilket är (var?) en klar fördel istället för nätverkstiden (som åtminstone i Telenors nät avviker med sisådär 10-15 minuter titt som tätt)... ;)

    När det gäller olika dialekter med romar så är det väl mer att man kan få en "inriktning" som ligger i linje med den egna personligheten på sin telefon.
    Om man är nöjd med telefonen som den är ska man naturligtvis inte hålla på med sånt här (det är ju bara att titta på forumet så ser du riskerna med det) - även om det mesta går att ordna så krävs det ju en del mer jobb än att köra "orotat"...

    Vi är väl en hög med "telefonister" som tycker att det är j-vligt roligt att äga våra telefoner helt enkelt! :)