Fråga: Trådlös spotify styrning

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av adriancool08, 16 jul 2012.

  1. adriancool08

    adriancool08 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag undrar om det finns någon typ av adapter som gör mitt headset trådlöst (t.ex bluetooth) som jag kan koppla mina hörlurar till som eventuellt har mic också. (har dyra lurar som jag vill använda hela tiden istället för att byta från billiga skräp lurar osv)

    om den kan svara samtal, har mic och kan styra spotify.. vill lixom få "headset" funktion till hörlurar som inte har det typ!

    // A

    edit:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=953130

    eller

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=550834

    ser väldigt intressant ut!

    edit 2:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871150
    den har BT3.0 O_o
     
    Last edited: 16 jul 2012
  2. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Samsung BHS3000 funkar kanon... Köpt den någon månad efter min Nexus...
    Ett bra alternativ.

    MW600 & tidigare modeller utav den SE pryl. De funkar inte alls lika bra som Samsungs BT.
     
  3. dbpetrol

    dbpetrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    +1

    Samsung hs3000 funkar kanon! Bra med en "riktig" powerknapp.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  4. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jag har MW600, fungerar utomordentligt bra enligt mig. Bra ljud, Play/Pause/FF/RW fungerar, osv. Det enda som inte fungerar är att se låtnamn på dess display.
     
  5. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om du har bra lurar, så vill du nog inte köra BT, för det låter ... inte alls bra.
    För att styra kan du köra BT, men för ljud skulle jag leta efter något annat, just gjort för stereo/hifi marknaden.

    Inte ens till min min bilstereo orkar jag lyssna på BT-ljud, och bra lurar är ju mycket mer avslöjande än en bullrig bil.
     
  6. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Även jag kör ett MW600 och tycker det fungerar alldeles utmärkt för att styra musiken.
     
  7. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Det där håller jag inte med om det minsta. Tycker ljudet ur mitt MW600 är lika bra som om jag pluggar in lurarna direkt i telefonen. Däremot har jag hört att folk har fått dåligt BT-ljud just med bilstereor (vet dock inte vad det beror på), kanske är det du har råkat ut för?

    (Och jag är inte en person som inte kan höra skillnad på ett par usla iPod-lurar och ett par för en tusenlapp.)
     
  8. adriancool08

    adriancool08 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    jag är väldigt kräsen och kör med fin fina dyra inear lurar för 2600kr + custom foams på dem...

    hmmm... men äsh jag får testa och se :) blir nog samsung iaf för de har BT 3.0 vilket gör att avständet kan vara längre så det är ju alltid smidigt.


    Har det någon betydelse i kvaliteten på överföringen av ljudet att det är Bt 3?
     
  9. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Kvaliten i ljudet styrs främst av vilka ljudcodecs båda enheterna stödjer. om bt 3 stödjer nya codecs kan det finnas en skillnad, annars inte. Troligen är det ingen skillnad.
     
  10. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är ok, smaken är som baken! :) Jag har provat både lurar o bilstereos, blivit besviken varje gång och slutat använda. Framförallt blir redan lossy komprimerat ljud sämre (mp3 o spotify tex), vilket är ett känt fenomen. FLAC funkar bättre men det har man ju inte plats för i GN iom det minimala utrymmet.
    Tror dock jag läste någonstans att det skulle kunna funka att skicka mp3 o-omkodat via BT enligt standarden, fast det inte fanns några enheter som stödjer detta. (?)

    Så till TS; bäst är ju att prova, som du är inne på.
     
  11. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    I teorin borde en telefon och ett headset kunna stödja ett lossless-format, men det finns inget i standarden som kräver det. Faktum är att standarden bara kräver en enda codec (SBC http://en.wikipedia.org/wiki/SBC_(codec) ) men kan stödja fler aom man så önskar. När enheterna paras så tror jag de utför nån form av handshake för att komma fram till vilka codecs de stödjer.

    Samsung stödjer tydligen apt-X, vilket inte MW600 gör, men frågan är om telefonen stödjer det (och om det nödvänditgvis är bättre).

    Min erfarenhet av BT-headsets är att vissa har en benägenhet att vid signalförlust (om du råkar få dåligt kontakt med headsetet eller går utanför räckvidden), försöka kompensera detta senare genom att stretcha ljudet (nerpitcha), för att sedan pressa ihop det igen när den åter får mottagning (upppitchning) vilket blir ganska irriterande vid lyssning av musik. Jag tror att anledningen till detta är att vid prat vill man inte missa nånting, och lite pitch stör inte. Men vid musiklyssning är det ganska hemskt.

    Jag har haft ett Nokia-headset som gjort så (som var tänkt till musik), och BT-modulen i min bilstereo gör så (toyota original). De som inte gjort det, utan istället klipper ljudet vid signalförlust (vilket jag föredrar, har hellre ett litet glapp än 2-3 sekunder felpitchad musik), är sonyEricsson-headset (numera sony då). Jag har dock aldrig testat ett Samsung-headset så jag kan inte uttala mig om hur den beter sig, men jag har rekommenderat Sony-headset till andra av just den anledningen.