Fråga: moderkort?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av boxer72, 15 jul 2012.

  1. boxer72

    boxer72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    har fått telefonen i gengäld från verkstaden, moderkortet ersätts. hur mycket är moderkortet? innefattar cpu'n? ser att telefonen fortfarande har samma serienummer HT23FW .....så antar att serienumret anges manuellt av servicepersonal.
    finns det något sätt att kontrollera id med en App eller något, se om jag har Taiwan och Kina byggdes moderkortet evntuelt den månad då moderkortet tillverkas ..

    ledsen för dålig översättning från norska, google translate
     
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Om moderkortet byts, får du ett nytt IME nummer. Moderkortet innefattar allting förutom skärmen och chassi med tillhörande komponenter fastlimmade på denna.

    Om moderkortet bytts, får du ett klistermärke som skall sitta på baksidan av din kartong, skriftligt kvitto från verkstaden med underskrift, nytt IMEI nummer och information angående utförd service.
    Samt ett enskilt papper från butiken du hämtar ut telefonen från som beskriver grundligt vad som utförts av verkstaden.

    Gällande HTC one X får du i kartongen fyra stycken små klistermärken som säger att dessa skall sitta på telefonen när denna skickas in på verkstaden.
    Kan tänka mig att om nu allting stämmer att även detta numret borde vara utbytt samt att du fått tre fyra nya klistermärken som du kan använda vid framtida servicetillfällen eftersom ditt moderkort är bytt stämmer inte informationen på de gamla klistermärkena.

    På de fyra små klistermärkena står IMEI nummer, en streckkod, Serienummer samt andra siffror.
     
  3. boxer72

    boxer72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    moderkoret er byttet, står så på kvitto, men har samme nummer som når jeg leverte telefonen.
    på kvittoet står det at hovedkortet er byttet og det er det
     
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag hade tagit kontakt med HTC Kundtjänst och frågat om det är ett undantag att IMEI numret omprogrammeras till det ursprungliga så att man har samma hela tiden även om moderkortet byts ut.
    Om HTC säger nej, ljuger verkstaden om att de har bytt moderkortet.
     
  5. boxer72

    boxer72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Snakket med teknikkeren som byttet hovedkortet, serienummeret blir flyttet over fra gamle hovedkortet, instruksen sier det er slik de skal gjøre det.
    Men idag har wifi feilen dukket opp , så må levere telefonen for å få byttet hovedkortet nok en gang.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
     
  6. Droid119

    Droid119 Guest

    Jag fick ett nytt IMEI nummer på min htc incredible S när deltaservice bytte kretskort i en..
     
  7. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Så som jag förstår från vad teknikern berättat för dig hurdant det gått till, har ditt moderkort inte bytts ut. Verkstaden ljög eftersom du har samma IMEI nummer, serienumret kan man såklart modifiera.
    IMEI numret måste nästan vara olagligt att kunna modifiera även på verkstad. Möjligheten hade underlättat kriminell verksamhet att modifiera stöldgods mjukvara, till nya oanvända enheter.

    Skicka in telefonen en gång till.

    Hittar dock en tråd: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=29882
    Du känner inte till att du gjort något liknande? Ëller om tråden kan hjälpa dig?

    Precis, det går ett IMEI nummer per moderkort/telefon. Har aldrig varit med om att man kan erhålla samma IMEI nummer om man får telefonen utbytt eller med nytt moderkort.
     
    Last edited: 18 jul 2012
  8. Aleon

    Aleon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  9. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Tack för info. Hade precis tänkt citera ditt inlägg till denna tråden, från den andra du skrev i angående IMEI numret.
     
  10. Great

    Great Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan nog stämma, fick en One X idag med bytt mainboard, den hade inga nya klisterlappar med..