ROM: CyanogenMod 9 [ICS 4.0.4]

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Gilgamesh, 3 nov 2011.

  1. Purpledodi

    Purpledodi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T
    En kamera som har 8 megapixel kan inte prestera högre än så. Då måste man byta kameran. Påstår en app eller nån rom makare att dom trycker upp kameran mer så ljuger dom. Enda som några få brukar göra är att ändra upplösningen utan nån speciell anledning förutom att skapa nån slags placebo effekt
     
  2. dimaZ

    dimaZ Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Jo 182 är minsta dpi om dialern inte ska krascha.
    Men det finns en phone.apk, fix, sök i tråden.
    Sitter med mobilen, har svårt att kolla efter den nu.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  3. skitzophren

    skitzophren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Okej, tyckte de lät konstigt bara
     
  4. Simba83

    Simba83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Problemet när man ändrar dpi är att många appar försvinner från play dvs de går inte att uppdatera eller installera nya.
     
  5. skitzophren

    skitzophren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nej det behövdes inte ngt modifierad sådan
    Ändrade dpi till 160 från clean install och samtal fungerar utan problem

    Testade 120 också men då fick jag ngn fc
    Alltså fungerar 160dpi utan ngn modifikation så alla vet ( Iaf på MIN mobil )
     
  6. Simba83

    Simba83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Någon som har tips på hur man får bort all reklam?
    Adaway funkar inte sen en tid tillbaka.
     
  7. tirim4

    tirim4 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Adfree?
     
    Simba83 gillar detta.
  8. Simba83

    Simba83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ser faktiskt ut som den funkar bättre åtminstone hittills, trodde jag inte...
     
  9. Purpledodi

    Purpledodi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Har du gått in å tankat ner så du har senaste filerna i adaway då? Det funkar klockrent för mig
     
  10. Simba83

    Simba83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Japp. Laddade dock ned senaste friendcaster och nu är det reklam där igen....
     
  11. Illbrand

    Illbrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja! Ni verkar ju jädrigt kunniga här och nu är det så att jag behöver lite hjälp. Jag har själv en iphone men övertalade min flickvän att skaffa en SGS 2 i vintras, nu efter uppdateringen till ICS funkar den verkligen skit, batteriet tar slut hur snabbt som helst och den är ostabil och jävlig. Det värsta är att den är låst till tre och deras jädra customisering ligger i bakgrunden och trollar. Har kollat runt här lite och CM9 verkar ju riktigt fint, grejen är den att jag väl först måste ROOTA telefonen och sedan fixa lite för att få in denna mjukvaran. Tittade lite i tråden och hittade ingen bra guide till hur jag skulle göra. Lite tips och kanske nån länk hade verkligen uppskattats.

    Det hänger ju på mig att fixa detta nu eftesom jag är den teknikintresserade....

    Tack på förhand!
     
  12. skitzophren

    skitzophren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER


    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43744

    Täcker väl det mesta
     
    Illbrand gillar detta.
  13. Illbrand

    Illbrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men när man väl har rootat hur gör man då för att flasha in den rom man vill använda. Jag förstår att jag kan googlar detta och det har jag gjort men det är lite snårigt att bedömma vad som är en bra guide och en dålig...:innocent:
     
  14. Simba83

    Simba83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    För info så finns nu rc2 ute...
     
  15. Passe

    Passe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Följa bara denna guiden och kolla i denna tråden så ska det nog lösa sig :)
     
    Illbrand gillar detta.
  16. Illbrand

    Illbrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grejen är den att det är en 3-låst mobil. Som jag har fattat så rootar man för att få admin-rättigheter till sin telefon. När man väl har gjort detta finns möjligheten att lägga in andra saker etc på telefonen, men de rekommenderar ju att man börjar med en clean ICS och inte en kustomiserad, vilket ju 3-mjukvaran är. Ska jag då flasha in en ren ICS och sedan köra in CM9.... ?
     
  17. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Jag gjorde precis detta i förrgår.. Även det på en 3-låst lur.
    Kom dock inte ihåg vilken guide jag använde, men jag minns att jag flashade någon genom odin för att få root.
    Sedan flashade jag CWM Recovery genom odin och laddade ner senaste CM9.
    Startade om telefonen och flashade rommen, funkar klockrent!
    Du kan även låsa upp operatörslåset med en app från Market när den är rootad.
     
  18. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har flera gånger försökt låsa upp operatörslåset men utan framgång. Hur har ni gjort?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  19. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Tjenare, har skrivit en egen guide till en hemsida som aldrig blev av! Kan väl dela med mig av den till dig om du behöver hjälp med hur man flashar! Följ den bara så har du CM9 (om du nu vill ha det). PS. Hoppa över till "Hur du installerar" om du känner dig redo och inte vill veta för- och nackdelar samt hur man kör backup på grejer! (Tagit bort en del text för att du inte ska behöva läsa allt för mycket, så du behöver inte undra varför det ibland blir konstiga meningar och stycken ;)

    Samsung Galaxy S2

    Här nedan följer en guide om hur du förbereder inför installationen och hur du faktiskt installerar CM9 på din Samsung Galaxy S2. Din telefon måste vara rootad för att göra detta.

    Fördelar med CM9 jämfört med stock ROM


    Stabilt & generellt sett snabbare än Stock (original) Android 4.0 som Samsung gett ut.

    Du kommer att få en mer Vanilla-lik telefon, alltså slippa Samsungs gränssnitt TouchWiz. Om du inte trivs med nya ICS launcher finns det självklar andra man kan installera.

    Kommer med uppdateringar oftare - snabbare buggfixar.

    Du slipper all bloatware från Samsung (Social/Music/Gaming hub etc.)

    Nackdelar med CM9 jämfört med stock ROM


    Inget inbyggt stöd för FM-radio.
    Ingen uppdatering OTA/Via kies

    Att tänka på:

    Innan du sätter igång är det viktigt att du tänker på vissa saker. Du bör göra en backup av hela ditt operativsystem för att kunna återställa till den ifall att något problem skulle uppstå eller om du är missnöjd med CM9. Detta är vad som kallas en Nandroid backup.

    Nedan följer några tips på hur du enklast gör backup och hur du enklast överför dina SMS, Kontakter etc till din ”nya” telefon som kommer att köra Cyanogenmod 9. Tänk dessutom på att du behöver ha minst 60% batteri på din mobil, men gärna mer.


    Backup av appar via Google
    Om du vill att dina appar skall installeras automatiskt när du installerat CM9 går du in på Inställningar > Säkerhetskopiera och återställ och ser till att ”Säkerhetskopiera mina data” och ”Automatiskt återställning” är ikryssade och att du har skrivit in ditt Gmail-konto som backupkonto.

    Backup av SMS
    För säkerhetskopiering av SMS föreslår jag SMS Backup & Restore. Installera appen och kör en backup. Filen kommer att sparas på det interna sd-kortet (usb-lagringen) som vi inte kommer att röra under installationen av CM9.

    Backup av kontakter/kalender/Gmail etc via Gmail
    Du bör se till så att din mobil är synkad med ditt google-konto. Gå in på Inställningar > Konton och synkronisering och se hur du har konfigurerat din backup.

    Backup av hela ROMen via CWM
    Stäng av telefonen och starta upp den i CWM Recovery Mode... (håll in Volym Upp + Hemknappen + Strömknappen tills du kommit in i menyn. Gör därifrån en backup på hela systemet!

    Backup av bilder
    Om du följer denna guide borde dina bilder finnas kvar i säkerhet, men om du är riktigt rädd om dina bilder kan det vara bra att göra en extern backup på dem.
    Ladda över bilderna till datorn via Kies Air, Kies, MobileGo eller på annat sätt.

    Backup av appdata
    Vill du spara all appdata (highscores etc) så kan du använda Titanium Backup! Tips är dock att göra en ren ominstallation, brukar ibland krångla när man försöker föra över appdata ;)

    Hur du installerar:

    Notera att allt på din mobil kommer försvinna om du inte gör en backup

    1. Ladda ner senaste Google Apps (för att kunna ta del av Google Play Store, Ansiktsupplåsning etc) samt senaste versionen av CM9 (vill du ej ha nightly-build får du byta till stable rom). Om du har tillgång till Wifi kan du för enkelhetens skull ladda ner filerna direkt från telefonen och lägga dem under /sdcard/… Isåfall kan du hoppa över till steg 4.

    2. Se till så att USB-felsökning är avstängt under Inställningar > Utvecklaralternativ > USB-Felsökning och sedan går du in på Inställningar > Mer… > USB-funktioner och väljer ”Anslut lagring till dator”… När du blir ombedd stoppar du in USB-kabeln från datorn i telefonen och väljer därefter återigen ”Anslut lagring till dator”.

    3. En ny lagringsenhet bör dyka upp under ”Den här datorn” och då kopierar du dina .zip-filer som du laddade ner, G-apps och CM9, till enheten (mobiltelefonen). Se till att lägga filerna direkt på det ”interna sd-kortet”, dvs. direkt på G:/ eller vilken beteckning ni nu får. (Se bild på steg 1).

    4. Koppla ur kabeln och stäng av den. Starta upp den i Recovery Mode genom att hålla in Volym Upp + Hemknappen + Ström/skärmknappen tills du kommer in till CWM-Recovery…

    5. Du rör dig runt i menyerna genom att klicka på volym upp/ner för att röra dig uppåt och neråt och hemknappen för att trycka ”OK/Enter” (på vissa versioner är det powerknappen)… Gå in på ”Backup and restore” och gör en Backup på din nuvarande installation… Välj ”Backup to internal SD-card” om du inte har något externt SD-kort du vill göra backupen till. När detta är klart ska det komma upp ett meddelande om detta, har den fryst sig alldeles för länge (mer än en kvart) så borde du försöka göra om backupen för att inte riskera att någonting gått förlorat.

    6. Nu är det dags att göra en fabriksåterställning, det finns längre inget återvändo! Tänk efter om du är klar med allting och är redo – om du är så väljer du ”Wipe data/Factory reset” och därefter ”Yes – delete all user data”. Vänta tills du får fram texten ”Data wipe complete.” och därefter väljer du ”Wipe cache partition” och väljer Yes även där… Notera att det interna sd-kortet (USB-lagringen) inte kommer att rensas, därför kommer du att kunna hitta filerna du nyss la in och dina bilder kommer heller inte att raderas om du hade några kvar.

    7. Sen så är det dags att installera Cyanogenmod… Gå till ”Install zip from sdcard” och sedan ”Choose zip from (internal) sdcard”. Scrolla ner (eller upp, brukar gå snabbare) tills du hittar din ”update-cm-9-xxxxxxxx-nightly/annan-galaxys2-signed”-fil. Klicka OK och välj ”Yes”. Skulle problem uppstå så som att installationen fryser eller inte lyckas klicka här!

    8. Gör om steg 7 fast denna gång flashar du in Google-apps istället!

    9. När Google-apps är klart trycker du på ”Go Back” och sedan ”Reboot system”… Du bör nu ha CM9! Första gången kommer ta längre tid att starta upp mobilen, så ha tålamod.

    10. Logga in på ditt Google-konto och det första du bör göra är att kolla på Google Play Store och se om den installerar dina appar igen (om du valt att säkerhetskopiera dem)… Låt Play Store göra klart detta utan att du stör den allt för mycket, för om du blir tvingad att starta om mobilen så kommer installationerna inte att påbörjas igen efter nästa uppstart… (Egna erfarenheter).

    Om problem uppstår under installationen av CM9 i CWM Recovery:

    Om filen vägrar installeras eller om den fryst så har du troligtvis drabbats av en korrupt nedladdning av filerna…

    - Se till så att du laddat ner hela filen och inte bara delar eller att den avbrutits av någon anledning.
    - Använd inte någon browser i beta-stadiet (t.ex. Firefox Beta, Google Chrome beta etc) på varken mobilen eller datorn, beroende på vart du laddade ner filen, utan använd Internet Explorer eller en stabil version av Chrome/Firefox på datorn. För mobiltelefonen kan jag rekommendera ICS Browser+ eller Opera Mobile.

    Uppdatera

    För att uppdatera CM9 så går det tyvärr inte att bara klicka på en knapp och låta den sköta sig själv som du kan göra på vanliga Stock-rom:en - utan du gör som ovan - laddar ner senaste CM9 och flashar in det i CWM Recovery (OSB. Gör en "Wipe Cache Partition" och "Wipe Dalvik Cache" innan du installerar en ny version av CM9, för att undvika problem). Du behöver inte ladda ner G-apps igen!
     
    Daviid gillar detta.
  20. skitzophren

    skitzophren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER