[GUIDE] Upplåsning av GEN3 + CWM + CM7.2-RC3

Diskussion i 'Blade' startad av Jinxxed, 31 maj 2012.

  1. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Eller ta ut minneskortet och koppla den till en minneskortsläsare och för på så sätt över filerna till rätt mapp.

    Kanske kan det vara värt det att köpa en läsare om du inte har en eller känner någon som har
     
  2. sklp

    sklp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag körde denna guide för att låsa upp en Comviq Blade (gen3). Lade sedan in KonstaKANG ICS på den med gen3 patch tillhörande konstakang.

    Telefonen funkade fint med ett Telenor SIM ;)

    Blev idag sugen att köra en TPT för att få större data-partition. Enligt http://amphoras.co.uk/index.php/downloads/blade-tpts så ska både "Gen 2 v2a" och "Gen3 v2a" funka på gen3-telefoner. När jag körde gen3-v2a fick får jag dock bara färgränder över skärmen i alla lägen utom att köra ny TPT, dvs om man försöker boota vanligt eller recovery hotkey ser man bara konstigt randmönster över skärmen. Grafiken om man öppnar ny TPT-inladdning funkar dock med progressbar och sånt.
    Så provade även gen2-v2a, men det blir samma problem.

    Vet ni nån TPT som funkar i min situation? Kan nog inte köra windows-metoden igen, då vad jag förstår finns ingen FTM-mode...

    Så min blade är bricked för närvarande :(

    EDIT: I följande tråd talas det också om färgränder i samband med tpt på gen3 comviq: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=64588
     
  3. Jinxxed

    Jinxxed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Återinstallera original Rom enligt min op. Kör sedan proceduren från början.

    Nej, det finns ingen tpt som funkar till gen3. Jag jobbar på det.

    Använd s2e för att få mer plats på /data.

    Sent from my Blade using Tapatalk 2
     
    Last edited: 17 jul 2012
  4. sklp

    sklp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Funkade bra, tackar ;-)

    Kul att telefonen fortfarande funkar med Telenor med original-rommen också...
    Men nu ska jag lägga in KonstaKANG igen men utan TPT
     
  5. Jinxxed

    Jinxxed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera KonstaKANG för ICS, den funkar alldeles utmärkt (förutom det som inte funkar i någon ICS).

    Den funkar alldeles utmärkt för gen3.

    Jag går under namnet Snap.IT på modaco. ;)
     
  6. sklp

    sklp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo, vet att den funkar bra, och även på Gen3.

    Kör den nu på min gen3, men känns ändå lite synd med så suboptimal partition layout eftersom det är stock partition layout, och ingen TPT. Klart man kan använda s2e och liknande för att lägga apps på SD, men ändå.
    Man tycker att det borde gå att ändra lite i files-mappen (på rommen man flashar via windows) så att det blir en annan partition layout, frågan är bara hur...
     
  7. Jinxxed

    Jinxxed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jadu, lyckas du så är det bra.

    Jag har försökt i många timmar men hårdvaran skiljer så det går inte bara att ändra. :-(

    Sent from my Blade using Tapatalk 2
     
  8. Jinxxed

    Jinxxed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Använd S2E, det är inte mycket långsammare och du gör din ext partition så stor du vill ha den, vill du ha 5000MB så gör du den så stor.

    Suboptimal.. pfft, den räcker inte ens att installera ICS på utan att rensa bort det mesta och det är tveksamt om den kommer att räcka i framtiden utan att du själv får rensa i rommen.

    Ett tips är att låta dalvik vara på /data och lägga resten på sd-ext mha S2E, för att göra det använder du ett script, det finns två varianter, jag föredrar mitt eget.
     
  9. RayIV

    RayIV Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror jag har gen 2, kan jag följa denna guide ändå?

    Satte in ett kort från en annan operatör men får bara meddelande att ingen sim-kort hittas, kan alltså inte skriva in någon NCK-kod.

    Om denna inte funkar på gen 2, vart hittar jag lösningen då?

    Tacksam för svar.
     
  10. rcaviator

    rcaviator Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet att tråden blivit lite kall, men känner ett behov av att få klarhet i en sak.

    Köpte två Gen3 lurar under semestern. Den ena fick dottern i originalskick och den andra till mig för att "leka" med. Jag har följt denna tråd och gjort allt enligt de instruktioner som finns. Allt har fungerat super, men det finns ett aber. GPS:en är helt väck.
    Visst är den lite slö i original men nu dyker inte ens statusikonen upp i top-baren. Det är precis som om inte det finns en fungerande instruktion för att initiera GPS:en.
    Direkt efter installationen av ett nytt ROM (testat flera versioner av stabila CM7) så har jag kontrollerat i inställningen vilken GPS-källa som angivits. Den interna är naturligt nog det enda alternativet, men är inte markerad default. Trots att jag markerar/väljer den interna GPS:en så händer inget.

    Är det fler som har denna erfarenhet? vad kan man göra åt det? För närvarande är luren åter tillbaka i stock-comviq utförande i väntan på att hitta någon info om hur jag kommer förbi detta problem.
     
  11. starfan

    starfan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har precis samma problem med min ZTE blade gen3. Med CM7 fungerar inte GPS och Bluetooth. Det är inte det att GPS'en har dålig teckning, utan den startar inte ens. Samma med blåtanden.

    Problemet är att med stock-comviq fungerar inte data. Ringa/GPS/Wlan/Bluetooth etc fungerar bra, men den kopplar aldrig upp mobildata, trotts att alla inställningar är gjorda.

    Så, jag står med 2 halvdanna versioner och ingen som fungerar fullt ut.

    Någon som har ett tips på hur man fixar något av dessa problem?
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har med läst att vissa med gen3 har problem med cm7.2. Om ni vill använda er av en customrom som allt fungerar på så ta och testa Swedish Snow innan ni återställer telefonerna och reklamerar dom ;-)

    Och glöm inte att flasha in gen3-patchen efter att ni flashat in romen.

    Lycka till.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Att tro är inte så bra ;-) Om du använde dig av Ask Mr Pigfish så har den appen inte stöd för gen 3 telefoner. Se min post här; https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1061667#post1061667

    Så jag skulle inte använda mig av denna guiden ifall det är en gen 2 du har. Men du kan lägga in den officiella 2.3.5 uppdateringen och sen följa guiden men det är inget jag skulle göra i dagsläget ifall du ska använda dig av något custom rom. Detta för att de flesta roms är för gen 2 telefoner än så länge.

    När det gäller att låsa upp gen 2 telefoner så använder du dig av denna länken http://arrtoo.x10.mx/unlockBlade.php

    Att telefonen inte kan läsa simkortet låter lite skumt, är det ett gammalt sim-kort?
    För det kan bladen ha problem med, be om ett nytt sim eller låna en kompis för att kunna låsa upp telefonen.

    Lycka till.
     
  14. starfan

    starfan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Chraist,

    Swedish snow fungerar utmärkt! Inga problem med varken GPS/bluetooth/data, bladen blev komplett.

    Tusen tack för det tipset :)
     
  15. ambjörn

    ambjörn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!..Jag har efter stort besvär lyckats roota min ZTE Blade II..men inte lyckats med att låsa upp den...Låst till Tele2.....Hur skall jag lyckas med det??

    TACK PÅ FÖRHAND..
     
  16. singe

    singe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som ha vågat sig på att ändra storleken på partitionerna?
     
  17. nmhbm

    nmhbm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nyligen införskaffat mig en ZTE Blade 3 som är låst till Telenor och försöker nu följa denna guide för att låsa upp den.

    Har lagt in samtliga filer på sd-kortet.

    Startar den i FTM och kopplar sedan in via usb.

    När jag sedan kör download.exe som ligger i blade_stock_gen3_firmware på min dator får jag följande felmeddelande efter 7/100: Line1 fail£ please reset the modem manually.

    Har återsställt den och försökt ett flertal gånger utan något bättre resultat.

    Finns det något som kan göras?
     
  18. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hej!

    VARNING VARNING!!!
    Denna guiden är för den första Bladen och inte för Blade III som du har.

    Vad jag vet så finns ingen känd metod att låsa upp Blade III själv på. Lättast är nog att köpa sig en upplåsning eller snällt vänta ifall det kommer en lösning i framtiden.

    Lycka till!