Detta tjat och gnäll om nya mjukvaror till gamla modeller

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 22 jul 2012.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    På detta forum startas ideligen nya trådar innehållande tjat och gnäll om att gamla modeller inte ska få nya mjukvaror baserade på nyare androidversioner. Det är nog inte enbart jag som tycker att det börjar bli en aning tröttsamt.

    Mobiltillverkare är vinstdrivande företag. Det innebär samma arbetssätt som inom resten av näringslivet. ALLT man gör grundar sig på en ekonomisk kalkyl om vilka investeringar som ger bäst avkastning.

    Jag förstår inte riktigt hur ni kan förvänta er nya mjukvaror till modeller som är över 1 år gamla och inte längre säljs. Hur ska tillverkarna kunna räkna hem en sådan investering? Det riskerar att hämma nyförsäljningen, men innebär också att det tar längre tid att få ut nya modeller eftersom en del av utvecklingsbudgeten går rakt in ett svart hål. Att förbättra en befintlig slutsåld modell ger ingenting alls tillbaka.

    Sedan förstår jag att det är roligt med nya versioner, men jag förstår inte hur man kan räkna med detta. Man köper en mobil med en specifik mjukvara. Om tillverkaren efter köpet vill förbättra den så måste väl det vara ett plus snarare än en norm?

    Dessutom så betvivlar jag att en särskilt stor andel av användarna bryr eller är beredda att betala extra för fler uppdateringar. Om HTC t.ex. bestämde sig för att lägga på 1000 Kr på alla sina modeller och garantera uppdateringar i 3 år. Hur många skulle nappa på det?
     
    Last edited: 22 jul 2012
    Ascii och Anwest gillar detta.
  2. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Bättre mjukvaror = nöjdare kunder = fler enheter sålda?



    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo men vissa modeller börjar bli lite väl gamla. Exempelvis desiren, såg någon som skrev i det forumet att han aldrig skulle köpa en HTC telefon igen tack vare att de inte fick officiell ICS. Det finns ports för de med root men tbh, snabbt är det inte, då är gb bättre. Men visst, DET GÅR, funkar det bra? Nej. Och om tillverkarna lägger in mjukvara som inte funkar bra, laddar slött etc byter användarna iallafall = en ännu större förlust (?).

    Går ju att jämföra med typ windows, du kan installera w7 på en gammal dator med 256mb ram och en p4 processor på typ 2ghz. DET GÅR, men som sagt det blir slött och dant.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Android har en tendens att bli mer och mer tungrott. Jag tror inte att gemeneman skulle uppfatta ICS som bättre än GB på en Galaxy S
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    18månader tycker jag skulle räcka fint för mig, mindre än de om de är teknisktmöjligt och med bra flyt skulle jag bli sne på.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Med datorn så kan man i efterhand köpa en ny version av windows/whateverOS som ger fler finesser. den möjligheten finns inte för mobiltelefoner. Frågan är lite varför?

    Sedan tror jag man ska skilja på att kunna få en ny version som ger nya finesser och en ny version med buggrättningar och säkerhetsrättningar. Det senare borde vara mer viktigt numera.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast det förutsätter att hårdvarutillverkaren tillhandahåller drivers. Annars kommer du inte långt med ditt nya fräscha OS.

    Jag menar. Försök lägga in W7 på en Pentium II från 1998. Det går att installera, men det blir långsamt och ingen hårdvara kommer att fungera.

    Det är inte särskilt svårt att få vilken androidversion som helst att boota på vilken mobil som helst. Men det är samma sak där. Ingen hårdvara kommer att fungera.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Är det verkligen så lätt med låsta bootloaders etc? De flesta är väl iofs knäckta men inte alla och även om de är knäckta så tror jag det innebär ett mentalt motstånd för många att ta sig runt den spärren. Dvs det känns som telebolagen inte bara låter bli att skicka ut uppdateringar utan tvärtom aktivt motarbetar alla sådana försök från tredje part.
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Men om datorn levererades med Windows 98 och jag nu vill lägga på Windows 98 med alla service pack och säkerthetsfixar så får jag det på datorn men inte på telefonen.
     
  10. Peterrrrr

    Peterrrrr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nu är jag 100% android människa, men här är Apple helt överlägsna. Senaste uppdateringen av IOS kan ju göra på Iphone 3G.
    Skulle tillverkarna satsa längre tid på varje modell och låta dem leva längre skulle också det börja göras fler tillbehör till dem.
     
    bjarneh gillar detta.
  11. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Är ju endå en ganska så enkel sak att förklara att de går.

    Alla iPhone modeller är nu ganska identiska, de som skiljer sig ifrån 3 an och 4 an är ju mestadels designen, sedan är de några bättre uppdateringar i 4an, men vill se de så är ju mobilerna nästan identiska.

    Är ju inte så svårt om alla Android mobiler som säljs skulle ha samma design och utförande, då skulle uppdateringarna rulla ut betydligt snabbare.

    Men nu är de ju så att Android telefoner finns i olika versioner och storlekar beroende på vad man själv är intresserad för, och de är jag enormt tacksam för!

    Tack å hej!
     
  12. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    För att gå tillbaka till den ursprungliga frågan, så ser jag det personligen som rätt viktigt att telefoner uppdateras och tycker att det är lite underligt att tillverkarna inte känner samma sak. Detta då man generellt konkurrerar på två punkter, hårdvara och mjukvara. Alla köper inte nya telefoner hela tiden och mjukvara, i Androids fall, är närapå gratis. Även om det läggs pengar på att anpassa och bygga efter sina egna gränssnitt, så är det så att säga något som "ändå görs", då man fortsätter att bygga nya telefoner. Så en uppdatering eller två kostar nästan inget och kan endast bidra till att knyta konsumenter till ens egna märke.

    Som exempel kan jag ta mig själv. Trodde att jag skulle köpa en HTC nästa gång, då jag var extremt nöjd med Sense. Men när det väl var dags kände jag att jag verkligen ville ha ett fast tangentbord och då var det bara Sony (Ericsson) Xperia Pro som fanns. Dock var Android 4 på G just då och jag övervägde om man inte skulle vänta in nästa Nexus just för att veta att telefonen skulle ha senaste mjukvaran.

    Men eftersom Xperia Pro hade hårdvaran jag ville ha och då Sony (Ericsson) lovade att alla 2011 modellerna skulle uppdateras, så kände jag mig ändå trygg att skippa Nexus. En bidragande faktor var även Sony (Ericsson)s gränssnitt, som ligger rätt nära Googles egna. Hade telefonen var t ex en Samsung så hade nog Nexus vunnit då jag verkligen inte kan tåla TouchWiz.

    Sen är såklart frågan vad som blir nästa telefon. Just nu dras min telefon med en del små buggar, som jag hoppas att Sony fixar till. Då kan nästa telefon mycket väl bli en Sony. Speciellt om de kommer med en efterföljare till min Xperia Pro. Men visst lockar Nexus, inte minst när Google fick ut JellyBean så snabbt. Så en Nexus med tangentbord hade definitivt vunnit mitt hjärta direkt.
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Folk som tycker att en gammal telefon skall få den nyaste mjukvaran har Apple som referensram. Företaget har för helvete släppt som TOTALT sex telefoner. Telefoner som är helt identiskt uppbyggda. Och fortfarande. En telefon per år.

    När jag var inne i Android-världen på ett privat plan undrade jag alltid varför folk förväntade sig så otroligt mycket. Jag köper en telefon för telefonens skull. Hur den ser ut, vad den har för kamera, batteritid etc. Att jag sen inte har det senaste OS:et har aldrig vart ett stort problem.
     
  14. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag har aldrig riktigt känt att jag kräver att en telefon som är mer än ett år gammal skall uppdateras. Ofta blir telefonen klart sämre av en uppdatering som hårdvaran inte riktigt orkar med.

    Ett utmärkt exempel på detta är min Xperia ray, som efter 4.0-uppdateringen blev betydligt slöare och har enorma problem att jonglera med den begränsade tillgängliga RAM-mängden. Jag kör utan någon som helst tvekan hellre rappa Android 2.3 på den.

    Däremot skulle jag vilja se snabbare uppdateringar under det första året då telefonen får anses vara "aktuell". Det är lite av ett hån att tvingas vänta nio månader på en större uppdatering.
     
    Lindstromer gillar detta.
  15. Lindstromer

    Lindstromer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    +1 på den.

    Det blir dessutom ännu värre när man har enheter som finns motsvarande modell i USA och där sköts av Google med rappa uppdateringar. Känner ett svek från både Motorola(Xoom) och Samsung (Galaxy Nexus(!)).;)
     
  16. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag tycker att folk idag kräver så mycket när det kommer till sina telefoner, speciellt sina smartphones och allt runt omkring dom.
    Man får inte glömma bara för några år sen (5-6år) så var det knappt tal om uppdateringar till telefonerna. Det som fanns de fanns och man kunde inte göra någonting åt det.
    Jag tycker också att folk hänger upp sig på små saker när det kommer till telefonerna.
    ”Varför finns inte det och varför har dom inte gjort så, varför är den saken grön”. Ärligt så tycker jag att smartphones ägare kanske skulle testa att ta en 10år gammal telefon i 1-4 veckor och leva med den, då kanske dom inte skulle klaga så mycket på det, kanske inser att sin ”dåliga” smartphone är inte så dålig när det väl kommer till kritan.

    Man kan inte få allt, speciellt inte gratis, allt handlar om pengar och vad telefonen klarar av.
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast det är inte de egna gränssnitten som tar tid utan drivrutiner och godkännande från operatörer världen över. Detta kan inte återanvändas utan måste göra specifikt för varje modell.

    Så jo, mjukvara kostar trots open source.
     
  18. Larsj

    Larsj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Där tycker jag att du berör en viktig del i android världen, varför är så många drivrutiner "hemliga".
    Det jag menar är att ifall tillverkare gjorde det enkelt att låsa upp telefonen typ SONY (Ericsson) modell och släppte drivrutiner skulle jag inte gnälla om få uppdateringar. Android skulle bli mycket mer levande och möjligheterna öka enormt.
    Men det är nog lite som du säger

    Fast det är bara mina teorier :)
     
  19. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Fast här är det återigen tillverkarnas "egna" fel. Skulle man minska antalet telefoner och helt enkelt "återanvända" äldre high end och mid end lurar som de nya budgetlurarna, så minskar de på antalet enheter som ska godkännas. Sen hjälper de såklart om de ser över sin hårdvara, hade de hållt sig till en en plattform hade nästan alla telefoner kunnat godkännas i ett beslut.

    Tror vi är rätt många som är intresserade av att hålla oss uppdaterade, men som inte vill/kan betala 5 000 för en ny lur "bara" för att man vill köra t ex Chrome i telefonen. Har vi ett behov är det upp till tillverkarna att lyssna. Annars förlorar de sina kunder.

    Jag hade kunnat tänka mig att betala för en uppdatering, 500 spänn hade jag inte gråtit över att betala för att få en uppdatering med tillhörande garanti om att den funkar och underhålls de kommande månaderna. Eller varför inte betala 500 för att få den "upplåst" till en Nexus? Med ett medföljande nytt bakstycke som har Nexus-loggan istället för tillverkarens? Eller varför inte ett inbytesprogram? Skicka in din gamla lur och få 50% rabatt på det nya flaggskeppet?

    Tror det finns rätt många sätt för tillverkarna att båda tjäna pengar och ha nöjda kunder :-)
     
    bjarneh och leolulz gillar detta.
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Måste ansluta mig till diskussionen.

    Svaret på referensramen kring Apple och deras uppdateringar..

    Hur hade det sett ut i Androidvärlden om Du med din SGS II hade fått ICS men de har
    plockat bort Google Maps Nav, de tog även bort Wifi Tethering?
    Lite så jobbar Apple. Du får nytt OS men de STORA nyheterna uteblir.

    Så är det inte hos Android. Har du ICS kan du göra allt på den, oavsett Xperia mini eller
    SGS III.

    Jag är inte versionshetsig men när något är släppt och det är släppt för just min telefon
    vill jag såklart ha in det asap.
    Är det inte släppt för min, får jag vänta.

    Versionshysterin TROR jag ligger närmast de som hänger på skolgården.
    Det ska jämföras och vara värre än polarna.

    Vet inte om jag får tonvis med ägg och tomater på mig nu men jag tror att skriket
    kring versioner osv kan koncenteras till ålder < 20 år.

    Då jag har kontakt med ett företag som bygger Androidmobiler osv. har man inblickar i hur
    saker och ting fungerar.

    Tro mig - man ser ICS på en prototyptelefon samma vecka eller veckan därpå efter
    att ICS har släppts och det ser ut att fungera bra. Frågan kommer.. "Är det inte bara att skicka ut skiten?"

    Det är inte så. Detta tar tid. Kvalitétsnivån på OS:et är oerhört viktig. Och sedan
    alla certifieringar.

    Detta ser inte alla tjatnissar här som ser hur fårt det går för XDA när de ska ut med
    ny uppdatering...

    De har ju inga direkta krav på sig förutom generell funktion.

    Så - jämför rätt saker med varandra.
    T.ex - HTC, Samsung, Sony(E), LG etc.
    Dessa tävlar mot varandra i uppdateringar.. Inte XDA mot dem.

    // A