Användarupplevelse: SII vs SIII

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hoepfner, 17 jul 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Hoepfner

    Hoepfner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ska köpa en ny telefon om ungefär en månad tänkte jag, och har börjat kika lite på vilken modell jag ska köpa. Det enda jag vet säkert är att jag kommer att köpa den med Telias Max 25-abonnemang över 24 mån och jag har i princip bestämt mig för antingen en SII eller SIII då jag vill ha ett löstagbart batteri.

    Telia har nu sänkt priset på SII, vilket för en student såklart är trevligt, men min fundering är om SIII är så pass mycket bättre än SII att det är värt att lägga ut de extra pengarna? 2 år är ju ganska lång tid i mobiltelefonsammanhang, och min farhåga är att SII kommer att kännas väldigt gammal i jämförelse med SIII om säg ett år eller så. Ni som har använt båda telefonerna, hur har ni upplevt skillnad i användande? Jag är ganska oteknisk av mig, så alla typer av prestandatester säger mig egentligen inte så mycket, utan jag är mer ute efter lagg, surfhastighet, batteritid, samtalskvalitet osv.

    Jag har nu en ZTE Blade med Android 2.2, så vilken telefon jag än väljer kommer att upplevas som ett rymdskepp till en början, men det är ju dumt att vara dumsnål. Det jag vill använda telefonen till är det "vanliga". Dvs ringa, surfa, maila, sociala medier, enkel fotografering, de vanligaste spelen, lyssna på musik, titta på filmer utan krav på extrem bildkvalitet, etc. Låt diskussionen börja!
     
    Last edited: 17 jul 2012
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    SII kommer inte få Jelly Bean och med tanke på att du är "oteknisk" som du uttrycker det så kanske du inte vill roota och stoppa in en custom rom. I övrigt är SIII bättre än SII på alla plan. Personligen så stannade jag kvar på SII för att SIII har en alldeles för stor skärm än vad mina små händer klarar av. Det bästa vore om du gick till någon affär och testade mobilerna sida vid sida.
     
  3. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Annars så håller Samsung på att testa och utvärdera om s2 kommer att få jelly bean än.


    http://www.sammobile.com/2012/07/20/galaxy-s-iii-will-get-android-4-1-soon-samsung-test-android-4-1-for-galaxy-s-ii/

    Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 21 jul 2012
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Har haft en sgs2 och har nu en sgs3. Fördelen för sgs2 är ju storleken som är mer behändig, sgs3 är riktigt stor att använda med en hand. Sen är väl egentligen sgs3 bättre på det mesta när det gäller prestanda men sgs2 är ju inte på något sätt en dålig telefon. Min sgs2 fungerade inget vidare med 4.0.3 men det var ett tag sen jag gjorde mig av med den och det kan ju ha kommit uppdateringar för det. Den vart otroligt laggig och scrollningen blev okänslig som fan.

    Samtalskvalite och ljud tycker jag är riktigt bra både på 2: an och 3: an.

    Vore jag dig skulle jag gå till en butik där du kan känna på båda 2.


    Skickat från Tapatalk 2
     
  5. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Scrollen blev mycket bättre på senaste uppdateringen, och batteritiden också.

    Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Ok, blev telefonen lika bra som den var med 2.3.6?

    Med 2.3.6 tyckte jag sgs2 var en helt otroligt bra telefon, det verkar som att Android 4.0.X är lite tungt för dom flesta telefonerna. Min SXS var också bättre med 2.3.X än med 4.0.4. Sgs3 har jag ju inte testat utan 4.0 men än så länge flyter den på riktigt bra så det verkar som att den har en bra mjukvara eller en bra hårdvara för mjukvaran eller tvärtom.

    För min del spelar inte Androidversion så stor roll, jag vill ha en telefon som fungerar bra.
    Har tex en Desire S som fungerar fantastiskt bra med 2.3.5, den kommer jag INTE uppdatera till 4.0 om den får det, tror inte den telefonen kan bli bättre än vad den är nu.

    Skickat från Tapatalk
     
  7. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag tycker den blev det. Saknade inte gingerbread efter den sista uppdateringen.

    Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
     
  8. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera dig att köpa SIII. Inte för att SII är dålig, men SIII är mycket mera framtidssäker.
     
  9. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  10. Hoepfner

    Hoepfner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det lutar starkt åt den nu. Hittade ett ännu bättre studenterbjudande via mecenat där man får en SIII och Halebops Rubbet-abonemmang för 349 i månaden. Motsvarande pris med SII var 249/mån + 555 kontant. Gillar visserligen den mindre skärmen på SII, den tycker jag är perfekt, men avsaknad av NFC (känns som en teknik som kan utvecklas mycket på två år) och GLONASS gör att SIII väger liiiite tyngre. Priset till trots. Samt att SIII är anpassad för ICS och jag utgår från att den får JB, vilket inte känns lika säkert med SII. Ska ju ändå ha eländet i 2+ år :)
     
  11. limpandahlbom

    limpandahlbom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Haft båda och skulle jag ha mobilen i 2 år skulle jag lätt ta en s3a då jag personligen tycker att s2an börjar kännas lite gammal :)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  12. aMpari

    aMpari Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim

    Jag tror du är rätt ute. Jag har en S2 nu, och ska precis gå och köpa en S3, har funderat i veckor men nu ska den fan köpas hehe.

    Tele2 har ju ett grymt erbjudande på S3 - 339 kr/månad 24 månader med "Volym Låg" och telefonen är gratis då. Inga öppningsavgifter, 300 min till alla nät, 300 sms till alla nät, 300 MMS till alla nät + 1GB surf som stryps om man använder mer (fungerar alltså ändå).

    Är det för lite så finns "Volym mellan" där det är 1000 min/sms/mms och 3GB surf för 389 kr/månad. Det går även att byta mellan de olika volym abonnemangen under bindningstiden.

    Jag går nu och köper den med Volym låg iaf, ringer inte så mkt samt den mesta trafiken går via WiFi så jag behöver inte mer än så. Och då sitter jag med en väl fungerande S2 i min hand just nu, så jag skulle valt S3 alla dagar i veckan, testat polares och det är enormt nice flyt.
     
  13. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Har inte haft någon av dem men köp s3. Annars känns s2 gammal om 5 månader. S3 får JB vilket är väldigt viktigt för alla androider.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.