Fråga: Hur mycket datatrafik behövs till SG3?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av korikou, 24 jul 2012.

  1. korikou

    korikou Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Bytte nyss från Telia till Tele2 och har 3GB i datatrafik. Enligt Tele2 som försöker kränga på mig 5GB behöver jag mer än 3GB.

    Drar SG3 mer datatrafik generellt tror ni? Kollar ju i alla smarta kontrollfunktioner som finns och ser att Spotify och Facebook drar j*****t mycket. Spotify kan jag ju hoppa men använder FB och kommer använda internetradio (Tune In) typ dagligen. Drar det trafik?

    Ska jag öka på och vad använder ni andra? Obegränsat? Mindre? Mer? tele2 vill ju bara att jag betalar mer så .. :money: gärna tips och råd!
     
  2. AlexE

    AlexE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Testa någon månad och se hur mycket du gör av med. Finns ju en räknare under settings - dataanv. Personligen använder jag 5-10 gb. Streamar Spotify, kollar hd material etc.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. korikou

    korikou Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Det var min tanke, för ofta rör jag mig mellan wifi hemma och wifi på jobbet. Tänkte bara kolla hur mycket andra gör av med, det är ju ganska stort spann mellan5-10GB, vad är vanligast att du når upp till?
     
  4. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Beror precis som AlexE säger, det är väldigt individuellt.
    Jag själv ligger på 10-20GB/mån. Streamar en hel del musik och filmer
     
  5. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Jag klarar mig på 1 Gb utan att hålla igen. Använder Wifi hemma.

    Telefonen drar inte någon datatrafik utan det är vad du väljer att använda. Om du ska streama internet radio dagligen så kan det då åt en del men det kommer inte att skilja sig så mycket om du gjorde samma saker innan du bytte telefon.
     
  6. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Beroende på hur du använder din kamera och hur dropbox är inställt att ladda upp bilder så kan det gå rätt mycket trafik där...

    Jag använder min kamera väldigt frekvent för att dokumentera 11 månader ung dotter (mostrar och fastrar och morföräldrar gör ju inget annat än tigger bilder :ehm: ) och upptäckte att de 20-30 bilder som det kan bli under en dag lätt gör att datakvoten rusar iväg om man låter telefonen ladda upp till Dropbox via 3G. Kör "Superfine" som quality, vilket ger bilder som väger in på 2-3Mb styck.

    Tog inte många dagar innan jag ändrade inställningarna så att telefonen bara laddar upp via wifi...
     
  7. Offside69

    Offside69 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 pro
    Har gräns på 1 gb och den klarar jag oftast. Kör dock all synkning med dropbox och google + via wifi. Denna månad gick jag dock över 1 gb gränsen. Hade över 400 mb "förbrukning" på Galleri. Nån som vet vad det kan vara??
     
  8. Bergling

    Bergling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Lenovo Tab 4
    Övrigt:
    Mi Box 3
    Som sagt det beror på hur du använder den. Jag klarar mig utan problem med 1 GB, men då kör jag musik i offline-läge, och synkar bilder etc bara via wifi. Facebook, tapatalk, mail, lite surf är det som körs på dagarna och använder wifi hemma.

    3 GB borde räcka alldeles utmärkt. Skapa spellistor för offline i Spotify så minimerar du det.

    Har du förresten wifi på jobbet? Då kan du lugnt köra med 3 GB.
     
  9. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Testa med det du har först.Du kan alltid höja om det inte räcker men du kan inte sänka om 5 gigg blir för mycke
     
  10. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hur långt är ett snöre?
     
  11. matti72

    matti72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Två meter.
     
  12. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hur kul är det att behöva tänka på datatrafikmängden? Bäst är att ha så man kan surfa, kolla Youtube i HD och lyssna på Spotify utan att behöva bry sig.
    För mig räcker 5GB/mån mer än väl till ovanstående.
     
  13. Paron

    Paron Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har 1GB, pendlar mellan Wifi hemma och på skolan. Så då duger det att ha även om jag streamar musik och kollar Youtube när jag är ute osv.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. estebanglobe

    estebanglobe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vart sugen på en ny telefon häromdagen.... Hade en i9000 som börjat kännas seg och ett abbonemang hos tele2 där bindningstiden gått ut :)
    I snitt har jag haft ca. 450:-/mån i räkning typ så ja ringde tele2 och hade i stort sett bestämt mej för en sgs3 med abbonemanget "Volym Medium" när killen på supporten säger så här "kollar hur det ser ut hos dej och du kan lika gärna ta volym låg för du ringer eller surfar inte så pass mycket att den där hundralappen extra kommer ge dej nåt förutom en högre månadsräkning typ..."


    Så nu har jag 1gb/månaden och det gör/har jag inte gjort av med tidigare :)
     
  15. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Själv klarade jag mig på 1GB med min Galaxy S i två år. Gick över 0.5 MB vid endast två tillfällen när jag använde telefonen som hotspot i en vecka pga semester och ingen tillgång till wifi.
    Jag streamar dock ingenting och laddar oftast hem större appar via wifi.
    Sitter nu på 0.5 GB med min S3 och räknar med att klara mig på det. Kostar dock bara 29:- att lägga till 1 GB om det skulle behövas nån gång.
     
  16. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Klarar mig på 200Mb då jag kikar facevook kanske ett par gånger om dagen o har musik i mobilen istället för streaming.

    Kör med Wifi för det mesta så rätt sällan jag använder det mobila nätet vid tunga användningar.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. maloj

    maloj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Intressant tråd. Jag kör med tegelstenslur som inte ens har wpa eller vad det heter. Har också en ipod touch som bara har wifi.

    Planen är väl tele2 kompis som ger 3 gig och dessutom 4G och se hur långt det räcker. Är lite rädd att du inte ens kan se en netflix rulle i HD med den datamängden iof men så fort man går över 3 gig så blir man totalt skinnad av alla operatörer.
     
  18. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Skinnad vette fan? Jag har köpt till ett 5GB-paket hos Tele2 för 80:-/mån. Det är ju ingenting.
     
  19. maloj

    maloj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mobilt bredband? Men det abonnemanget går ju inte att ringa med och de stryper överföringshastigheten rejält även för 3G. Ska man ringa så vill de ha över 200 så fort man går över 3 gig vilket är sjukt mycket pengar för väldigt lite datatrafik. skaffar jag pluspaketet som ger mig 2 gig extra kostar bara det 120 kr/mån
     
    Last edited: 23 nov 2012
  20. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag har ett vanligt mobilabb (Tele2 smart) med 1GB från början...köpt till 5GB för 80:- extra i månaden. Landar på ungefär 300:-/mån totalt. Och då har jag 5GB, 3000sms och 3000min samtal (69öre/samtal till alla nät). 169:- månadsavgift.