Pengar som "försvinner" från kontantkort

Diskussion i 'Allmänt' startad av HenkeStrummer, 26 jul 2012.

  1. HenkeStrummer

    HenkeStrummer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej fellow geeks!

    Jag är ny på forumet och behöver lite hjälp/tips å tjejens vägnar. Efter mycket övertalning lyckades jag äntligen få flickvännen att köpa ny telefon. Blev en billigare modell, Samsung Gio, men man ska ju börja nånstans.

    Problemet vi har är att pengar försvinner från kontantkortet utan att hon gör något. Hon ringer och smsar "gratis" men orimligt mycket cash verkar alltså försvinna. Det enda rimliga då är ju att telefonen kopplar upp sig mot 3g-nätet och hämtar hem massa data, men jag har inaktiverat 3g-användningen/"paketdata" och installerat nån app som heter 3g watch dog som håller koll på hur mycket data som hämtas...(Hon vill ha en billig lösning och använda minimalt 3g-surf, men däremot använda wifi när vi är hemma).

    ...men still, ändå fortsätter cash försvinna. Är det här nåt känt problem? Jag har litet runt lite men hittar ingen med samma problem? Hur kan jag åtgärda det?

    Hoppas ni kan hjälpa! Fick inget vettigt ur den jag snackade med på Telia kundtjänst...
     
  2. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Om datatrafik är helt avslaget är det enda jag kan komma på appar som nyttjar SMS och skickar till betalnummer.
     
  3. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    ja Alla appar som använder internet på något sätt drar ju pengarna. WIFI drar också pengarna, och 3G watchdog låter som en app som måste koppla upp sig för att kolla datan
     
  4. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    3g watchdog kollar hur mkt data som förbrukas, så det är inte den. WiFi drar inte pengar. Har du någon prenumerationstjänst aktiverad?
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Operatören måste kunna redovisa vad pengarna går till, så fråga där.
     
  6. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    du har rätt, att vara uppkopplad till ett WIFI nät kostar inget, men att använda sin mobil som HOTSPOT kostar, my bad
     
  7. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har i surfpaket då, annars rinner det iväg.
     
  8. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    spärra betalsms/betalsamtal hos operatören om det inte används så slipper ni överraskningar.
     
  9. Gunnarsson

    Gunnarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  10. aliendavid

    aliendavid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vill börja med att påpeka att jag inte längre har jättekoll på alla typer av kontantkort och abonnemang som finns men för några år sedan jobbade jag på en kundtjänst för en av de större mobiloperatörerna (ej telia). När det gällde kontantkorten så kunde vi om kunden registrerat kontantkortet se debiteringen och allt som dragits. Antar att även Telia har system för detta och att de borde kunna undersöka det som någon påpekat tidigare.

    MEN, jag vet också att då för några år sedan i alla fall var det populärt att på kontantkorten ha en viss minimi debitering per dygn, exempelvis hade ett av våra populära kontantkort en minimidebitering på 1,69 kr per dygn efter att man laddat telefonen med pengar och använt den första gången, detta informerades dock väldigt sällan tydligt till kunderna och det blev ofta arga samtal till oss på kundtjänsten för dessa kronor redovisades sällan på nätet och i början inte heller i de listor vi kunde se.

    Kan det vara något sånt? Bara ett tips att kolla upp exakt vad som gäller det kontantkort din flickvän har och vad som gäller där. Tänk också på att det ofta är en fördröjning på saldouppdateringen på kontantkorten....

    Men bästa tipset är nog att ni kontaktar Telia och ber dem undersöka det ordentligt...för de måste ju kunna förklara det!
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Tycker detta är definitivt en brist med kontantkorten idag. Tror det är många som förlorar pengar utan att veta om det. En websida med fullständig redovisning av kortet vore det rätta!