Lista på roms - vilken ska man välja?

Diskussion i 'Xperia pro' startad av flexbusterman, 4 jun 2012.

  1. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  2. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har ingen erfarenhet, men skulle gärna prova någon hemma kokt Rom.

    Skickat från min MK16i via Tapatalk 2
     
  3. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter många frustrerande kraschar (reboot under GPS-körning i Stockholm bland annat) med ICS original gjorde jag slag i saken och installerade CM7.2 FXP125. Än så länge är det sjukt snabbt och verkar stabilt. Jag gillar även att den kommer i stort sett utan program, så vill man köra ett alternativ till Gmail t.ex. så har man möjligheten.
     
  4. kiranos

    kiranos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej jag är också intresserad av detta men har hållt mig iom att jag inte vet om åäö på fysiska tangentbordet fungerar "out of the box" med denna firmware, fungerar fysiska precis som på officiella fw?
     
  5. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    För mig har det fungerat fint, inte upplevt några problem. Jag har en norsk mobil men tack vare den här tråden fick jag det att fungera med svensk keyboard layout att fungera även i Swiftkey X, något som inte fungerar out of the box (varken i den här eller officiella) men som kräver root för att fixa.

    Jag har kört den här romen i några veckor nu och telefonen har aldrig funkat bättre, flyter bra, root och inte en massa onödiga tunga påtvingade apps. Rekommenderas varmt. MEN: Den kräver att man låser upp ens bootloader via Sony Ericsson och det kan påverka ens garanti!
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Är själv lite sugen på att testa en custom ROM, nämligen någon av följande tre:

    Paranoid Android-Hybrid Mode (ICS)
    JJs Hybrid ROM (ICS)
    Xperia Ice Cream Pureness (ICS)

    Där JJ's känns som mest intressant, måste bara läsa på mer om hur man gör. Provade på min gamla x10 mini Pro (självklart med kernel och roms för den telefonen) och det gick bra men finns alltid en osäkerhet att allt kan gå åt helvet, Murphy you and your m-f-law :P

    Är det någon som testat ovanstående roms? Underbart om någon har testat alla tre och kan göra en jämförelse men det är väl att hoppas för mycket :D

    Främst intresserad av en stabil rom (kanske borde ta GB) men framförallt är det lagget som uppstår i stock som stör mig mest, yep I am one of those :/ eller så får man hoppas att S(E) uppdatera xperia 2011 familjen till JB som ska var det ICS borde varit.
     
  7. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kör GB främst för att slippa tidiga rommars barnsjukdomar och för att slippa lagg, men ser fram emot en snabb stabil ICS, säg gärna till om du hittar någon bra!

    Det borde finnas någon sida med benchmarks över custom roms till Xperia Pro någonstans. Minns att det fanns en massa sånt till HTC Hero när jag körde den men inte hittat något hittils.

    Vi håller tummarna för JB!
    Om inte Sony Ericsson släpper uppdateringen får man hoppas på att någon nörd anpassar det och släpper en custom rom :)
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Nördar finns det gott om och åtminstone nån av dom borde vara intresserad av Pro:n, tror faktiskt inte vi behöver oroa oss. Jag hoppas dock Sony släpper JB till oss, ska ju inte vara en sådan stor uppdatering som GB -> ICS var. Sen ska CM10 (JB) när den kommer gå köra på alla enheter som klarade av CM9 och den finns ju till Pro:n så får hoppas någon fixar en version av CM10 till oss med i värsta fall ;)

    Min semester börja nästa vecka så ska se om det blir tid till att testa någon ROM då, blir isf JJ's jag skulle ge mig på först som sagt.
     
  9. Smiley76

    Smiley76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    våra vänner på Sony ska visst ha bekräftat igår att det inte blir någon JB för Xperia 2011 lineupen. :(

    jag har kämpat lite med att fixa CM10 för vår telefon och so far funkar det väldigt bra förutom Project butter ändringarna som ställer till det med framebuffern och skapar en flimrande bild. men det finns hopp om JB :)
     
  10. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  11. Smiley76

    Smiley76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    de fokuserar på Xperia s just nu.

    dock har jag fått till fungerande skärm på Pro med cm10. kvar att fixa är kamerapreview och problem att mata in APN settings (och därmed funkar inte 3G)
     
  12. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hoppas man får prova din ROM en gång, låter ju grymt att det är på G!

    Eftersom jag fick nytt microSD-kort i posten idag kan jag inte hålla mig och testar JJs ROM, återkommer om resultat.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vet inte hur det gått för dig Flex, men jag har iaf precis lyckats lägga in JJs rom nu. Vid första anblick känns den riktigt smidig och snabb. Det enda som inte verka funka alt som jag inte lyckas med är HW och SW tangentbord med svensk-layout.

    SW borde bara vara att ändra inställningar och HW måste man flasha in via CMW enligt http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1690889. Har lämnat ett meddelande på xda får se om jag får något svar snart.
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Nu har jag kört JJ's ROMen i 3 dagar och är i det hela nöjd, även om det finns en del saker som inte funkar ordentligt.

    ndED.11 - based on JJ's HYBRID ROM v3.2

    +Snabb
    +Flyter på
    +Stabil, inga omstarter i vardagsanvändningen (Ringt,surfat, spelat musik via bluetooth m.m)

    -ROMen verkar sluka en massa batteri, har inte gjort några mätningar så har inga siffror men upplever att batteriet slukas snabbare än vad stock gjorde.
    -Får error 942 meddelande i Play Butiken när jag försöker ladda ner vissa appar. Vilket andra också rapportera i tråden på xda för ROMen. För min del är det följande appar: Sparbanken, Viber och Sthlm Traveling. Inga väsentliga appar, även om jag gärna sett att just Sparbanken appen funkat. Och ja jag har följt det råd som rekommendera när man får det meddelandet (I telefonen: Clear data cache för Google play store och Google services Framework. I CWM: Wipe cache och wipe Dalvik cache och Reset Permission)

    (-Tangentbordet, går inte att få till Svensk-layout varken på SW eller HW. SW kan man ju alltid ladda ner ett som inte kommer med ROMen. HW har jag följt http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1690889 som är "officiella" sättet på xda.) Detta verka ha något att göra med min telefon då jag nu återställt till stock och felet kvarstår.
     
    Last edited: 9 aug 2012
  15. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, jag är också i överlag nöjd, men har också tangentbordsproblem, så det är inte bara din telefon. Jag kan inte köpa vissa apps heller men vet inte om det kanske finns någon market fix på XDA?

    Till skillnad från dig upplever jag inte att batteriet är dåligt, men jag kör ganska lite mobildata vilket jag generellt upplever som största batteritjuven.

    Det händer att mobilen laggar rätt hårt ibland när den vart igång ett bra tag (några dygn). Det har jag även läst om i forum men restart hjälper, annars mycket snabb och stabil ROM.

    Jag kommer nog som sagt byta rom när det finns CM10 där allt funkar, men tills dess kör jag på den här.

    EDIT:
    Just det, jag installerade alltså XPERIA ICE CREAM PURENESS v8.0.1 istället för JJs eftersom jag läste om tangentbordsproblem, tror det var i ROM-beskrivningen på XDA, men den jag installerade istället visade sig också ha detta problem. Hoppas som sagt att det ordnar sig i CM10-rommarna.
     
    Last edited: 9 aug 2012
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Okej så ovanstående är hur du upplever XPERIA ICE CREAM PURENESS v8.0.1?

    De rekommenderas att man starta om telefoner en gång om dan, iaf stock, för att det ska flytta på bra. Hände att jag starta om min på stock 2 gånger om dan, på morgonen och på kvällen. Fråga mig inte om källa till denna infon för det har jag inte :P

    Vad gäller apparna du inte kan installera så testa detta:
    I telefonen: Inställningar -> Appar -> Alla: Clear data cache för Google play store och Google services Framework.
    I CWM: Wipe cache under Advance: Wipe Dalvik cache och Reset Permission)
     
    Last edited: 10 aug 2012
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Förutom JJ's så har jag nu testat AOPK Port och AOPK "original" dvs den som underhålls av KangXperiaProject.

    AOPK Port v.1.2 var riktigt stabil även om den hade några mindre buggar
    • Ingen tillgång till Google Play, antingen gick inte apk-filen att installera eller så gick det inte att logga in när man väl fått appen på plats
    • Kamera ikonerna i kamera appen var uppochner
    • Och så var det är med den fysiska tangentbords layouten...
    OBS: Denna ROMen underhålls inte längre pga dåligt intresse enligt den som portat den.


    AOPK "Original"
    MileStone 6 - Release 3 är inte alls stabilt
    • Inga omstarter men den fryser sig emellanåt, flera gånger om dan, och enda sättet att få rätt på det är att starta om telefonen som endast kan göras genom att ta ut batteriet.
    • I övrigt funkar den fint vad gäller appar och batteritid
    • Denna ROMen har inget SW tangentbord och kommer nog inte få i framtiden heller då XperiaKangProject inte tillhandahåller det till ROMs som är till mobiler som har fysisk tangentbord. Problemet är att man inte heller kan installera något, trots att skaparen rekommendera det i xda-tråden dvs om man nu vill ha ett. Jag har provat med Xperia S tangentbordet (rekommenderat) samt Touchpal utan framgång.
    • Samma sak här med icke fungerande tangentbords layout...
     
  18. isso

    isso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kanon ni som skriver här!

    Jag håller på att bli tokig på min stock ics. Förbannat slö och låser sig för ofta. Dags att byta rom.

    Funkar cm9 bra? Finns det andra ics-romar? Eller är det cm7 som gäller? Pureness? Stabilitet är prio nr 1.

    Något jag bör tänka på innan jag börjar pilla?
     
    Last edited: 9 aug 2012
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Lista på ROMs till Xperia Pro hittar du i länken i först inlägget i denna tråden. På den sidan hittar du förutom länkar till alla ROMen, länkar till alla verktyg och även till guider.

    Det finns en del ICS ROMar som du kan se, vilken du ska välja beror på vad du är ute efter, läs vad andra har skrivit och tyckt. När det gäller stabilitet så är CM7 (GB) nog den stabilaste, tror dock att CM9 (ICS) även den är stabil iaf när man kollar på ICS custom ROMs. Jag har dock inte provat någon av dom.

    Att tänka på:
    1. Säkra data på din telefon som du inte vill förlora. Har du ROOT ska "Titanium Back Up"-appen vara bra.
    2. Vissa ROM kräver olåst(unlocked) bootloader, förutom då ROOT. Låser du upp bootloadern via Sonys hemsida så registreras det att du gjort så och garantin kan sluta gälla, behöver inte vara så men kan som sagt.
    3. För att kunna ladda in en ROM (zip-fil) behöver du en Kernel(ftf-fil alt img-fil)(kan liknas vid bios på datorn). Kernel "flashas" oftast/alltid via ett verktyg, som heter tror det eller ej, Flashtool.
    4. Olika ROM använder sig av olika Kernel, vissa har samma men om du väljer fel så kommer du inte kunna köra ROMen. Vilken Kernel som gäller står på ROMens beskrivning.
    5. Kernel inkludera ett program som heter CWM det är via som den som du installera ROMen som består av en zip-filen.

    Det verka kanske komplicerat men det är det inte! Första gången jag gjorde det läste jag på i några dagar, effektiv tid kanske 4-6 timmar. Själv övergången tog kanske 10-15 min. Nu när jag "kan" det så byter jag ROM på 3-5 min.
     
    isso gillar detta.
  20. isso

    isso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Last edited: 12 aug 2012