Diskussion: Uppdatering till Android 4.0.4

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av bia, 12 jul 2012.

  1. Prodelin

    Prodelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jo 4.04 gjorde mobilen bra igen, snabbare, bättre batteritid och massa annat.
     
  2. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Ja det stämmer på pricken, varianten du nämnde ovan står för den allra lägsta risken. Bara en liten fråga, vad betyder "ganska riskfritt" ;) ?

    Jag har skrivit att teoretiskt sett borde det vara riskfritt, men jag har aldrig hört någon av experter säga "ni med sane chip kommer aldrig hårdbricka era enheter med den här kerneln". Om de på riktigt insatta i ämnet inte kan ge sådan garanti hur kan jag (som bara återger vad de skrivit) göra det?

    Riktigt komiska jämförelser, inte alltid adekvata... men självklart roliga. Sinne för humör är verkligen det bristande elementet på swedroid.se :)

    UPDATE: Jag fick nyss ett svar från en xda-användare att enheter med sane chip är säkra. Jag missade dessutom ett väsentligt inlägg:

    eller enklare:

    (När dessa inlägg ovan skapades var chip VIS00M (rv 0x9) okänt.) Av detta kan man konstatera att endast enheterna med "insane" chip är utsatta för hårdbrick. Jag väntar på flera svar och kommer uppdatera denna post så fort jag får något.

    PS. Till alla: Snälla sluta med frågor om root. Som sagt är du rootad eller inte är av ingen direkt betydelse här. Det stämmer att folk som rootar sina lurar är mer benägna att vidare experimentera och...använda CWM som betydligt ökar risken. Men själva superuser.apk i /system/app gör absolut inget, varken ökar eller minskar risken.

    Om ni någonsin hör: "Orootad mobil även med ett brickbart chip är ingen fara. Jag körde wipe /data i morse och inget hände" inte ta det på allvar. Det är bara okunnigt skitsnack.
     
    Last edited: 28 jul 2012
  3. Rodin69

    Rodin69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Så gjorde den för mig också några gånger efter uppdateringen. Det låste sig totalt och jag fick skicka felrapport. Men till slut så hoppade den igång. Därefter har den inte krånglat mer.

    /Micke
     
    Marie71 gillar detta.
  4. Muyfa666

    Muyfa666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ni som har problem med att hitta uppdateringen; kör odin och slipp alla bekymmer. Kies är ett mög och alla vet det. OTA fungerar ibland. Odin är bäst helt enkelt. Vågar du inte köra odin? Sitt inte och gnäll utan vänta fint till din operatör behagar köra ut uppdateringen. Så enkelt är det.
     
  5. Marie71

    Marie71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag fick i alla fall intrycket att jag skulle låta bli att fabriksåterställa om jag kunde. Även fast telefonen är orootad och oflashad. Jag har ingen tanke på att göra det nu ändå så... tack för att ni har försökt förklara. Tänk på att jag innan den här tråden inte ens visste var "brick" var för något... förstår det knappt nu heller - bara att det verkar förstöra telefonen utan återvändo. Våra kunskapsnivåer är olika och för en sådan som jag som inte kan allt som ni kan är tråden i denna fråga rätt förvirrande! :) Jag tackar för tålamodet!
     
  6. Marie71

    Marie71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Får hoppas min kommer igång också! Använder kameran mycket. Som tur var kunde jag använda Vignette-appen idag att ta bilderna med istället.
     
  7. gl0biz

    gl0biz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja och det är direkt relaterat till uppdateringen då jag märkte det 1h efter uppdatering. Android OS har dragit 7% idag.

    sedan va det nån som sa att man skulle bocka ur batteri symbolen. det är väl endå ingen lösning ?. telefonen tror ju att det sitter en laddare i titt som tätt. och man hör även "pip" ljudet som den ger ifrån sig när man ansluter en laddare.
    fan får la testa en fabriksåterställning. men det är ju värdelöst då att orka installera om allt förbannat skit. inget bra backupprogram om man inte har root ju :(
     
  8. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Efter uppgraderingsförsöken beter sig min "Samsung knappsats" hel galet, när jag laddat telefonen till 100 löper den amok och telefonen blir glödhet. Ungefär som AndroidOS-skiten när USB-kontakten var skadad. Man måste döda den några gånger så lugnar den ner sig, ibland måste man starta om telefonen har någon annan av er som inte lyckats uppgradera fått problem med den eller Android SYSTEM (inte OS)


    Hehe, det är nog bara så att jag inte vågade skriva bara riskfrit, kanske skulle jag skrivit osannolikt, men även om jag är för ung för att ha varit med om det så hat Tage Danielsson förstör det ordet ;)



    Ok, om man har problem med usb-porten brukar Android OS dra mer, minst 50-60% Men fenomenet med att den tror att den laddar trots att den inte gör det är typiskt för det. Kolla t.ex de trådarna
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=77491
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=75217

    kanske kan det kommit skit i kontakten som gör att den tror att det sitter en laddare i. Mkt vanligt. Eller så kan det ha blivit kortslutning i kontakten.
     
    Last edited: 28 jul 2012
  9. gl0biz

    gl0biz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    glömde säga att när batterinivån sjunkit under 50 % så slutar den dumma sig...
     
  10. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Det enda jag råkat utför efter uppdateringen är när jag hade tagit 1bild så vart det som vågor i bildsökaren med kameran.

    Annars verkar det rulla på bra.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. Knasgas

    Knasgas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men finns 4.0.4 ute med svenska då? Vart hittar jag den isåfall? Och om jag kör via odin måste jag väl roota mobilen?
     
  12. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Upptäckte samma när jag skulle testa kameran :mad:

    Finns det ngn fix för detta?
     
  13. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Konstigt jag har 4.04 och min kamera fungerar.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  14. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Nein, nicht, icke sa nicke! Odin kräver ej root! Download Mode (Volym ner + Hemknappen + Powerknappen) finns tillgängligt führ alles! ;)
     
  15. Marie71

    Marie71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det fungerar nu. Prova igen. Det verkar lösa sig av sig självt...
     
  16. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tyvärr så fungerar det inte här,än så länge...
     
  17. Marie71

    Marie71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag antar att du har testat att starta om telefonen eller rensa ramminnet? Kanske det kan hjälpa annars. För mig fungerade det idag när jag provade. Jag har inte ens stängt av telefonen, men däremot har jag rensat ramminnet, av en annan orsak. Har ett spel jag spelar som inte är kompatibelt med ICS som hänger sig - då får jag gå in i uppgiftshanteraren och radera alla program ur ramminnet för att kunna starta om spelet.

    Kanske var det det som hjälpte kameraproblemet också? Gissar bara. Ingen aning. :)
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Där sa du en viktig sak Marie! Det är detta som är den största orsaken till att folk har problem med luren. Inkompatibla appar och spel och inkompatibla inställningar i existerande systemappar. Man kan inte förvänta sig att det skall fungera perfekt om man har hundratals appar och spel som man inte vet är fullt kompatibla. Vid problem avinstallera så mycket som möjligt. Det är därför det är bra att fabriksåterställa, men om man nu har insane chip så kan man ju alltid avinstallera program tills dess att problemet försvinner. Detta istället för fabriksåterställning eftersom det inte är helt säkert. I webläsaren finns det en inställning att återställa till standardinställningar. Detta löste kraschproblem i webläsaren för mig vid uppdateringen till 4.0.3.
    Epost programmet hade ett konstigt utseende för mig (helt oläsligt) tills jag gick till inställningar och ändrade storleksinställningarna på texten. Då började det se bra ut. Det mesta går att fixa utan fabriksåterställning, det är bara lite jobbigare. Dock slipper man ju all nykonfig vilket då sparar jobb!
    Kameraproblemet kan mycket väl ha att göra med en av alla appar som använder kameran som till exempel Instagram och sånnt. Det finns ju tusentals appar som skall använda kameran för att göra effekter med bilderna. Det vore ju nästan konstigt om det alltid skulle fungera.
    I bästa fall fixar appskrivarna problemen så småningom.

    För mig är 4.0.4 ett rejält lyft i prestanda och batteritid! Det är totalt besväret med att inte kunna fabriksåterställa!
    När man nu känner till problemet med brickbuggen så är det kanske bäst att fabriksåterställa INNAN man uppgraderar om man har en trassligt setup med massor med installerade appar och spel.
     
    Last edited by a moderator: 29 jul 2012
  19. magnea

    magnea Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vilken cf-root ska man köra

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  20. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    hmm skillnaden mellan kies är väl att kies bara flashar en mindre uppdatering motsvarande OTA medans odin flashar en hel komplett rom fil ?
    Därmed så borde allt gammalt installerat försvinna efter en flashning med odin ? odin verkar mer vara ett reparationsverktyg samma som förmodligen används av dom som utför service på samsungs verkstäder