Fråga: Påverkar skärmskydd digitizer-upplevelsen?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av korikou, 27 jul 2012.

  1. korikou

    korikou Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Jag har olika erfarenhet från detta. På vissa mobiler har skärmskydd (Copter t ex) gjort att upplevelsen av skärmen, och då menar jag digitizer-upplevelsen, bättre medan det på andra har varit katastrof och åkt bort illa kvickt.

    På S3:an är ju upplevelsen fantastisk, snabb och responsiv. Jag drar mig för att lägga ett par hundralappar på ett skärmskydd om det kommer att dra ner "smooth"-känslan som de verkligen har lyckats med på den här skärmen. Vad tror ni? Har ni skärmskydd eller hoppar ni detta?
     
  2. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Jag använder Copter-skydd. Jag upplever inte att responsen förändrats, däremot är det ju en betydligt strävare yta för fingrarna.

    Många har sagt att de inte sätter på skärmskydd på S3 eftersom glaset är väldigt tåligt. Jag har använt SGS och S2 under flera perioder utan skydd och lyckats få repor på dem trots att jag kan placeras i facket "dårpedant". Det handlar bara om att få ner "fel" sorts skräp i fickan.

    Tar inga chanser med denna :)
     
  3. korikou

    korikou Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Du har helt rätt, jag är inte heller sugen på att ta chanser och vet också att fel saker i fickan, nycklar, skruvar, grus, kan orsaka repor. Men det stämmer ju att ytan blir strävare, tycker du skärmbildsupplevelsen försämras något? Betraktningsvinkeln?

    Sen är det ju ett j***a meck att få på dom.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle köra med ett hård-plast skydd om något. Det ger ett bättre glid tycker jag, dock inte lika reptåligt men billigare om du köper tex på ebay.

    Nu har jag inte en SGS3 själv och svarar inte riktigt på frågan. Men det är mitt tips. Jag har aldrig tyckt att Copter eller IS är särskilt bra, jag har testat Copter på en SGS 3 :)
    Skickat med Tapatalk
     
  5. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det blir sämre, så är det bara sen upplever vissa det mer andra mindre. Personligen tycker jag antingen kör man utan något alls (som jag gör) eller så har man ett heltäckande fodral när den är i fickan etc.
     
  6. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag hade Copter först men tyckte den var för tjock och "gummig". Köpte faktiskt dessa på ebay: http://www.ebay.com/itm/3X-LCD-Scre...ccessories&hash=item27c999250e#ht_3513wt_1187
    Dessa är riktigt grymma. Testade ett par andra med annan form på ebay, men de sög, men just dessa slår copter och man slipper hålla på med vätska. Och det är snorbilligt.

    Min vän trodde inte ens att jag hade skydd på min telefon för att de är så tunna (men de är också reptåliga). På förpackningen står det att de är gjorda av japansk PET.

    Så kolla på ebay för skydd med exakt den formen. De är helt awesome.
     
    Last edited: 27 jul 2012
    korikou gillar detta.
  7. korikou

    korikou Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Jag är helt inne på det här med heltäckande fodral men eftersom jag ofta behöver använda telefonen med en hand så är inte det någon bra lösning för mig. Och nu måste jag hela tiden tänka på vad jag stoppar i fickan eller redan har i fickan och det är ju inte heller hållbart. Vill verkligen inte repa den här, fick en repa på en iPhone 3GS när den var helt ny och den repan retar mig fortfarande trots att jag inte använder den. ;)

    Men tack för tipsen om tunnare skydd, jag har också upplevt Copter som "förtjockande" och det är det jag menar, gummikänslan har varit bra faktiskt för vissa modeller men för andra en katastrof. Sambon har ett tunt plastskydd till sin Xperia Active eller vad den heter och det känns knappt alls. Så det blir nog något sånt om det överhuvudtaget blir ett skydd. Har ni fler tips så shoot :)
     
  8. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Som sagt, kör på dom med den formen på ebay. De känns knappt att man har dem. Plus att jag aldrig har gillat att hålla på med vätska på telefoner som man måste med copter osv.
     
  9. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    jag skulle gärna se ett skärmskydd som har samma sköna känsla som glaset har. betvivlar att det finns, dock.
     
  10. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är samma debatt som med musmattor. Vissa gillar ett visst motstånd andra gör inte det. Det enda sättet att veta är att prova. Jag upplever ingen skillnad på känsligheten för touchen, men känner att det lilla motstånd mitt copter-skydd ger är positivt för mitt användande av telefonen. Om man är svårt pedantisk med bildkvalitén bör man dock välja något annat.

    Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag kör med hårt Ebayskydd på SGS3, fungerar hur bra som helst. Upplever ingen som helst försämring av skärmen av det skyddet. Dessutom är dom ju så billiga att man kan byta ofta om man vill. Jag hatar ett strävt eller gummiaktigt skärmskydd, Ebayskydden har en väldigt halkig yta.
     
  12. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Använd skärmskydd för fan :) Bara efter två dagar så fick jag repa på mitten av skärmen, den syns knappt men ändå.

    Jag har haft många smartphones med gorilla glass men det är första gången jag får repa på skärmen.
     
  13. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag har med fått en lite repa...
    På min förra DHD fick jag knappt några repor.
    Så glaset kan inte vara så jävla bra på SG3.

    Spanar lite på skydd nu men har hittills inte sett nån som är bra nog
     
  14. korikou

    korikou Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Nå, förutom att ragga damer via SMS så fick jag tipset på Kjell och company att köra på det här skyddet http://www.kjell.com/sortiment/tele...oogle/displayskydd/displayskydd-3-pack-p93191


    Det fungerar faktiskt riktigt bra. Inte lika "gummiaktigt" som Copter och det bibehåller digitizer-upplevelsen som är smooth på 3:an. Dessutom inte lika tjockt som Copter. Kände också att 79:- för 3 stycken som får bära eller brista jämfört med ett från Copter för 179:- var en ok deal. Plasten är lite som den fabriksmonterade men det räcker och det har suttit på sedan i fredags utan några problem. Plus man får ju med tre om det skulle ramla av. Helt okej för att bara ha som skydd i fickan (ingen grovjobbare med behov av mer). Ett tips helt klart!
     
  15. matteee

    matteee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag hade ett copterskydd på som började lossna allt mer, och plötsligt var det massa damm under det. Tog bort det för att tvätta det men får inte bort dammfläckarna. Köpte då trepacket på Kjell. Gillar känslan med dessa på. Dock täcker de bara själva displayen, jag hade önskat att de täckte hela fronten som copter gjorde. Ni som köpt skydd på ebay, hur mycket täcker dom?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  16. Jimpen

    Jimpen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan flika in att jag använder Copter på min och jag tycker det blivit lite mera motstånd när man drar över skärmen men inget som försämrar känslan. Bilden på skärmen blir dock till det sämre. Blir lite mer "grynig" bild tycker jag. Inget jag stör mig på men andra kanske gör det.

    Jag har för övrigt haft mitt skydd i 1 månad snart och det har hunnit varit med utomlands på stranden och det har inte lossnat i någon kant eller liknande.


    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. korikou

    korikou Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Håller med ang. skärmskydden att det är synd att de inte täcker hela framsidan men de ger skön känsla när man använder skärmen. Gällande Copter-skyddet, du vet att de har livstids garanti va? Borde stå på deras hemsida hur du gör så får du ett nytt :-)
     
  18. Jimpen

    Jimpen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om jag var tillverkaren så skulle jag hävda på felmontering och då gäller inte garantin. Monterar man den rätt så att ingen del hamnar för nära kanten eller rengör så inga fibrer och smuts finns kvar så lossnar den inte heller. Har monterat copter på många telefoner och ingen har lossnat (än)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag fick hem 2 olika från ebay. 1 var som ditt, det täcker inte hela fronten. Den andra typen jag fick hem täckte hela men blev inte bra i kanterna tack vare att skärmen inte är helt plan. Det första som bara täcker displayen fick jag dit så jäkla bra att man knappt märker att det inte går ända ut så det tänker jag inte byta ut i första taget ;-)

    Skickat från Tapatalk
     
  20. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Edit: Såg fel