Connectings fanclub-tråd

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Dirk Diggler, 14 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. metro

    metro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    under mobilnät - dataanslutning av
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Dataanslutning kan du lämna på. Däremot skall du ställe den på "ingen nätverksväxling". Det är det man även kallar roaming.

    När jag var på Santorini körde vi lite fyrhjuling ett par dagar över ön och då var det så jäkla fint att ha lokala kartor så att man kunde leta upp p-platser och hitta fram till rätt städer och platser!
     
  3. metro

    metro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    men då har den ju fortfarande anslutning till internet... man kan surfa.. det pratades ju om OFFLINE här.. vilket borde fungera utmärkt när man tankar de stora kartpaketen.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nej det kan du inte. Inte utomlands i alla fall. För jag antar att du vill kunna använda din smartphone som en smartphone i Sverige och detta handlar om att du skall kunna använda kartorna utomlands.

    Att sätta en smartphone helt och hållet på offline, även i Sverige, är för mig rätt motsägelsefullt ;)

    Utomlands kommer du inte kunna surfa. Det kommer komma upp en symbol som en pyramid där du brukar ha symbolen för hur snabbt nät du har som 3G, H eller vad du nu har när du är i Sverige där du är!
     
  5. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Så du menar att kartorna bara funkar offline om man inte är i Sverige?


    Enligt detta så funkar nokia maps inte offline, nokia drive gör det däremot.

    http://discussions.nokia.com/t5/Nok...okia-Maps-offline-with-Lumia-800/td-p/1469766
     
    Last edited: 31 jul 2012
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag använde Nokia drive i USA och Canada och hade datatraffiken avstängd, funkade perfekt. Nokia maps vet jag inte.

    Vill rekommendera en enkel navigations app som jag använde konstant i San Francisco för att alltid ha koll på vägen tillbaks till hotellet samt hur långt ifrån vi var, Radar.
    En fullständigt klockren app! Första dagen så markerade jag hotellet utanför foajén, när jag sen ville veta riktning och avstånd till hotellet startade jag bara appen, enkel men helt genial!

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    OK. Du måste stänga av datatrafik i inställningar i appen. Stänger du av den under mobilt nätverk så vet inte appen att den ska jobba offline och då händer det ju inget alls då du stängt av datatrafiken så den inte kan hämta data.

    Förutsatt att det är Nokia Drive vi talar om. I Nokia Maps så tror jag inte att man kan jobba offline.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det där förstår jag inte. Räcker absolut att stänga datatraffiken som han skriver.

    Nokia maps måste dock likt Google maps ha dataanslutning för att hämta kartor.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  10. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Förutom att Google Maps kan spara ner kartor och jobba offline, som Nokia Drive.
     
  11. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    En liten fråga. Har börjat skramla ihop för att förhoppningsvis kunna köpa en Lumia 800 inom en snar framtid (försöker övertala frugan att hon ska ta min Sony Xperia S :) ).
    Jag funderar på det där med Live-konton som man ska använda när man konfigurerar telefonen. Jag har ett hotmail-konto som också är kopplat till en X-box, men nu när MS har börjat gå över till "outlook.com" tänkte jag att man skulle få en "clean start" i hela infrastrukturen runt WP.

    Av vad jag har läst på WPCentral så verkar det inte helt trivialt att byta konton i telefonen efter att man har reggat den från början. Upplägget upplever jag som lite förvirrat med live-konton, X-box gamertag och Microsoft account. Jag har lagt till ett alias till mitt hotmailkonto med en outlook.com-adress som jag skulle vilja använda.

    Ni som har haft WP ett tag, vad tror ni är "rätt" tillvägagångssätt för att få till det bra från början? Jag skulle i så fall också behöva föra över kontakter från mitt G-mailkonto.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är lite förvirrade när man skall sätta sig in i det och är van vid Android!

    Jag skapade ett Live-konto för att ha till mobilen. Mest för att jag var tvungen. I efterhand har jag inte använt det till något alls förutom att logga in på vissa saker när man måste (ladda ner appar ifrån internet till telefonen och så vidare).

    Jag använder fortfarande mitt Gmail-konto och synkar det som jag gjorde på min Android-telefon. Jag har inte fört över något. Jag har bara kört vidare på det jag tidigare har haft plus ett Live-konto som aktivt används kanske en gång varannan månad :)
     
    quizzly2k gillar detta.
  13. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    OK.
    Jag har förstått att live-kontot används av MS lite på samma sätt som Google använder sina konton, för att hålla reda på vilka köp man har gjort i Marketplace och så vidare.
    Det är ingen funktionalitet som du/ni har märkt att man "tappar" eller missar på grund av att man inte använder sin hotmail/outlook/live som primär mail- och kontaktkälla?

    Sedan är det ju det där med X-box Live som också är kopplat till ens Live-ID, men det är väl mest för att hålla koll på sina X-box polare vad jag har förstått, chat och spelstatistik. Eller har det något att göra med spelen som finns i marketplace?
     
  14. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag kikade runt på outlook.com för ett par dagar sen, även då på delen där man byter mailadress. Då fanns det ju massa varningar gällande just Windows Phone, men jag tolkade det som att det värsta som händer, är att man måste återställa telefonen för att ändra till sin nya adress.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Men man förlorar allt som är kopplat till den gamla addressen. Köpta appar och andra saker som är kopplat. Man får börja om helt från början. Tror jag i alla fall.
     
    Last edited: 2 aug 2012
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja lite så förstår jag det också som att det är. Jag känner inte att jag missar något av att inte använda mitt Live-konto men å andra sidan har jag inget XBOX utan kör PS3 om något. Det är säkert ballt som fasen om man har XBOX sedan innan och lirar mycket med polare där men för en annan som inte ens äger saknar det säkert inte så mycket.

    Gmail funkar jättefint med WP-telefoner. Kontakter synkas som vanligt, e-mail som vanligt och kalendern som vanligt.
     
  17. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    "Varning! Du bör inte ändra den här e-postadressen om du har använt den för att konfigurera en Windows Phone. På telefonen kommer funktioner som använder den här adressen sluta att fungera, däribland Marketplace, Xbox LIVE, SkyDrive och e-post. Om du vill använda dessa funktioner igen på telefonen måste du återställa den till fabriksinställningarna, vilket innebär att allt personligt innehåll tas bort. "

    Detta är vad som står på deras sida. "Om du vill använda dessa funktioner igen på telefonen måste du återställa den till fabriksinställningarna" tolkar jag som att sakerna blir tillgängliga igen, bara man konfigurerar om telefonen till den nya adressen.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Okey. Då klarar man sig nog med "bara" en fabriksåterställning.
     
  19. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om ni har ett Live ID och vill föra över ALLT till ett nytt ID (ex Outlook.com) så behöver du en Xbox! Du väljer då att på 360:n byta Windows Live ID vilket gör att alla appar du har köpt och din gamertag, Zune Pass hänger med. Detta går endast på 360:n.
    Jag gjorde själv detta på min 360 igår med min Outlook-adress eftersom jag dumpar Gmail nu.
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Du måste dessvärre fabriksinställa telefonen också. Tyvärr.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.