Diskussion: Chrome for Android vs. Stock 4.1 Browser

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Raketostkostym, 3 aug 2012.

  1. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Chrome, webbläsaren som kändes som Jesus när den kom har verkligen börjat kännas dassig i mina ögon, även efter uppdateringar. Efter några vänsterprasslingar med den inbyggda läsaren. I synnerhet sedan den inbyggda uppgraderades i och med Jelly Bean. Känns till och med som det börjar bli dags att byta tillbaks!

    Några grejer jag tänker på:

    - Project butter märks betydligt mycket mer i stock. Verkligen silkeslent.

    - Svep-snabbkontrollerna fick sig en rejäl boost i och med 4.1, navigering känns bara allmänt snabbare och roligare än i Chrome.

    - Inte nog med att Chrome saknar flash, jag tycker även att HTML5-stödet sviker mig oftare i Chrome än i stock. Hemsidekompabiliteten överlag känns inte lika vass.

    - Stock är snyggare på alla punkter! Jämför tex drop-down menyerna som hemsidor öppnar. Den i chrome känns inte lika anpassad för xhdpi och har snarare Gingerbread än holo-stil.

    [​IMG]

    Tycker även att det känns märkligt nu när Chrome står på antågande för att ersätta den inbyggda, att stock-webbläsaren verkar utvecklas i vad som verkar vara snabbare takt.

    Visserligen är Chrome fortfarande i ett tidigt stadie, då många features fortfarande saknas (historik, någon?), men tillslut börjar man ju undra hur det står till mellan dessa olika webbläsare! Att migrera till stock känns ju inte helt framtidssäkert med tanke på att den inte ens är inkluderad med t.ex Nexus 7. Eller kommer stock-webbläsaren fortsätta utvecklas som en del av AOSP? Finns nästan material för en dokusåpa här känner jag! :eek:
     
    Last edited: 3 aug 2012
    JwK gillar detta.
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    På min xoom med jb så är stock mjuk å fin medans chrome hackar å segar. Så jag håller med dig. Lite tråkigt o synd, kanske rycker chrome upp sig till nästa version. :-)
     
  3. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Det som irriterar mig mest i Chrome kontra stock är nog att adressfältet alltid syns. Skulle gärna sett att det glömdes när man bläddrar neråt på hemsidor. På gamla Desiren min kunde man trycka på meny knappen för att få fram det igen och stock i GN är ju ännu smidigare med verktygen på sidan. Om det inte hade varit för den smidiga integrationen av bokmärken mellan pc och telefon hade jag enbart använt stock tror jag.

    Edit; Nu upptäckte jag att man kunde spara bokmärken på Google kontot direkt ifrån stock browsern.

    My Nexus tapatalked!
     
    Last edited: 3 aug 2012
  4. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har precis skaffat en nexus 7 och upplever samma sak. Det som kändes som projekt butter känns inte alls lika butter här längre... Och snabbkontrollerna är guld värda. Jag hoppas verkligen inte att chrome skall ersätta stock på min galaxy nexus, och jag skulle nog försöka skolorna in stock om det gick.
     
  5. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Chrome känns idag omsprungen både av stock och Firefox.
     
  6. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Mmm, stockbrowsern har bättre prestanda och så, men jag älskar synkningen mellan Chrome i Windows och Android. Får hoppas att de får upp Chrome till samma nivå som stockbrowsern, fixar så att man kan dölja adressfältet, osv.
     
  7. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja herregud vad snabb stock-browsern är jämfört med Chrome. Rent av pinsamt.
     
  8. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Håller med er, stock-browsern är mycket bättre. Förstår inte varför Google inte använde stock-browsern som en grund istället, och lade till funktioner där istället.
    Hoppas att de ordnar upp det!
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Stockwebbläsaren på ICS-enheter synkar med dina Chromebokmärken som du har sparat på din PC också. Så jag ser faktiskt ingen skillnad där. Sparar jag ett bokmärke på mobilen med Stock så hittar jag de sen på min Chrome på datorn, och de funkar andra hållet också. Inga problem alls.

    De enda som jag stör mig på med Stockwebbläsaren (förutom att den kraschar då och då) är om jag klickar på bokmärken och går in i en mapp och sedan vill gå tillbaka så syns bara en liten flis av back-knappen. Detta beror på att hela min gmail-adress syns och hade min mailadress varit lite längre hade inte backknappen synts alls.

    Detta får dom gärna fixa. Annars är jag sjukt nöjd med hur allt funkar. Chrome för Android måste verkligen rycka upp prestandan flera snäpp, just nu är den bara pinsam.
     
  10. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    På min Nexus rendrerar Chrome alla forum helt fel, gör det inte på min TF700 dock, kanske har med 4.1 att göra.
     
  11. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Historiken finns, man behöver bara veta hur man hittar den ;)

    (Hint: chrome://history)
     
  12. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag håller med dig, TS, på precis alla punkter! Sitter på Chrome med vet inte om jag ska gå över eller ej.
     
  13. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Haha! Det där är ju bara patetiskt. Fortfarande Touché dock! ;)
     
  14. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Håller &så med, kör stock mest hela tiden på luren, eftersom den är så mycket snabbare, både på att starta och ladda + att displayen maximeras.
     
  15. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    En skillnad som nog kan bli ganska viktig framöver är att Chrome har mycket, mycket bättre stöd för HTML5.
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag lägger min röst på att de byter namn på stockwebbläsaren till Chrome och fortsätter utveckla den istället. Google får sitt Chrome och vi får vår webbläsare :)

    Jag använder Chrome på datorn och är helt nöjd! Jag var även nöjd till en början när jag provade Chrome på min SGS. Ganska snart började allt bli segt och det kunde ta kanske 15 sekunder efter att jag startat appen innan man kunde skriva något i adressfältet. Vet inte om det berodde på telefonen eller Chrome eller kanske lite av båda men så småningom övergick jag till stock och blev helt nöjd. Enkel, snabb, snygg och snabbkontroller på sidan. Vad mer behöver man?

    På min GN har jag inte orkat prova Chrome. Ser inga problem med stock och kan således inte se några anledningar varför jag ska byta :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  17. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Jag tycker Chrome är snyggare på alla punkter, men stockwebbläsaren är överlägsen i allt annat. Så mitt val är självklart.
     
  18. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Använder Chrome mest på grund av funktionen att man kan se vilka flikar man har öppet på andra enheter vilket är sjukt bra många gånger. Hoppas dock att de mergar de båda browsrarna och inte bara ersätter när det blir dags för det.
     
  19. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har använt stock nu i en vecka. Saknar ingenting från Chrome, egentligen. Allt fungerar mycket bättre helt enkelt. Uppskattar verkligen "hitta ord"-funktionen som finns i stock, riktigt relevant funktion för en mobil webbläsare! :)
     
    Last edited: 9 aug 2012
  20. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Dolphin browser har överlägset gränsnitt. Nästan lika snabb men ibland sista tiden klickat på vissa sidor.