Fråga: Hur är batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av hussseein, 2 jun 2012.

  1. Sneakybastard

    Sneakybastard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Men är det inte så att när man lägger in programvara mha Odin, att man ändrar countern för garantiärenden då?
     
  2. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    inte om du flashar in original-rom.
     
  3. Sneakybastard

    Sneakybastard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ah, så bra.
     
  4. Sneakybastard

    Sneakybastard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ringde Tre och de ville mena på att deras programvara bara låg en kort tid efter Samsungs egna. Med andra ord borde jag ha den senaste programvaran då det är en månad sedan Samsungs kom ut.
    Kollade precis på en arbetskamrats S3 och han pratar nästan hela dagarna via blåtand. Ändå har han ca 60% kvar när han går till sängs. Vilken skillnad!

    Installerade Wheres My Droid Power igår och nu när jag har 79% batteri (tog ur laddaren kl 06) så ligger Sys.gränssn. överst med 1,82%, därefter Telefon på 1,24%. Inställ på 0,77% SysScope på 0,49 Allshare play på 0,35% och sen är allt annat på 0,0X.

    Vet inte om det kan vara till någon hjälp?
     
  5. ErsdaHL

    ErsdaHL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    första dagen med min s3 höll batteriet väldigt bra, men drog aldrig ur det men nu igår när jag kom hem runt 3 laddade jag den och såg att den laddat klart runt 6 då jag vaknade till och drog ur laddaren somnade om till 10 och batteriet låg på 74% och jag har inget sim i så och full wifi täckning... Vad borde jag kanske köra slut på batteriet några gånger eller ska jag inte ? :s
     
  6. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Jag är nöjd med min, har ju bara haft den i 2 dagar men jag kommer från en HoX så det är kanske därför jag upplever batteritiden som så bra.
     
  7. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Alla ni som får några som helst problem efter en uppdatering (inklusive sämre batteritid), testa en fabriksåterställning. Jag har haft tre olika Android-telefoner, alltid fabriksåterställt efter uppdateringar och aldrig haft några problem. Eftersom vissa har jättebra batteritid och andra har dålig, så skulle jag tro att en återställning fixar problemen. Dålig batteritid kan också bero på någon enskild app som ligger och drar batteri i bakgrunden, den officiella Facebook-appen t ex är ökänd för det, därför stänger jag alltid ner den appen via uppgiftshanteringen när jag har använt den.


    Sent from my SGSII using Tapatalk 2
     
  8. Sneakybastard

    Sneakybastard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har nu plockat bort 3s FW och lagt in senaste från Samsung I9300XXBLG3. Gjorde ingen fabriksåterställning utan började använda telefonen direkt.
    Räknade ut att över natten tappade den 4% batteri på 7 timmar. Wifi avstängt, men i övrigt nätverk med sync igång.

    Får det anses som normalt?
    Har haft den igång 24 timmar nu och är nere på 26% batteri. Pratat ca 10 min, surfat en halvtimme. Kollat fejjan en gång i timmen och spelat spel 15 minuter ca.
     
  9. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    De är väl bra eller?
    Jag kan väl bara konstatera att S3:an har det bästa batteriet i en smartphone jag haft ialla fall så var glad :D

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  10. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Batteritiden är OK. Använt min i en vecka nu och varje dag hittills har jag surfat, spelat, utforskat gränssnittet, använt kameran, lite GPS samt lite annat skoj med appar och liknande. Gått upp vid 12-tiden (hehe) varje dag med telefonen fulladdad. Kör ofta på mellan halv och full ljusstyrka. WiFi alltid på. GPS av när jag inte behöver den.

    Den klarar sig med detta användande nästan en heldag. Men använt den mycket tungt så det är inga problem att med ganska intensivt och varierat användande klara sig genom en dag. Vill kalla batteritiden bra (och mycket bättre än min Galaxy Nexus) men inte fantastisk.
     
  11. Sorkstryparen

    Sorkstryparen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Ofta brukar batteritiden gå ner direkt man rycker ut laddaren, men efter senaste uppdat. så har jag haft den igång i 1h20min och den är fortfarande 100%. Har vart väldigt nöjd innan också dock. Har kört som längst 5d utan att ladda och då surfa jag lite spela wordfeud, sms och ringde. Grym mobil och lätt bäst än så länge!
     
  12. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja batteri indikatorn verkar ofta låsa sig på 100%, först efter ett tag släpper den och man får den reda på vad man har egentligen.. störigt.
     
  13. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 843
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    1 Dag och 20 timmar hitills med 34% kvar och har precis börjat ladda den. Laddade den i fredags kväll. Nu har ju iofs telefonen mest legat och vilat hela helgen men iaf.
     
  14. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Min batteritid är typ katastrof, sämre än både min gamla iPhone 4 och Xperia P. Igår var jag i Göteborg och Liseberg över dagen, fick ladda telefonen dels på vägen dit, dels på lunchen för att klara mig. Förbrukade cirka 40 procent på 5h 30 minuter (se bilder), utan att egentligen göra något med luren alls förutom det "vanliga spanandet" någon gång i halvtimmen. Det innebär en total batteritid på typ 14 timmar.

    Idag har jag än så länge gått upp runt 07, och åkt tåg Linköping till Norrköping med en smula surf på det. Batteriindikatorn visar 80 procent, vilket åter innebär en total drifttid på cirka 12 timmar.

    Har sync-grejer (Facebook, Twitter, väder etc.) på 1h, kör skärmen på automatisk ljusstyrka, givetvis ingen hotspot aktiv. Nästa steg är att ladda ned BBS som folk tipsar om, sedan eventuellt en återställning på det. Inser ju att något är fel, med tanke på hur hyllad batteritiden blir i alla recensioner. Firmware är LG3.
     
  15. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Det är normalt isåfall som du beskriver, varför kör du automatisk styrka? sätt en manuell, och autosync osv sånt igång drar faktiskt så det är inget konstigt.. Har man appar på sync varje timma och internet igång då går telefonen inte riktigt i viloläge så då ska man inte bli förvånad att batteriet dras.

    Själv har jag stängt av all sync på alla appar osv och gör manuella uppdateringar osv.. har aldrig internet på när jag inte använder telefonen varför ska den äta batteri när jag inte använder på flera timmar.
     
  16. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nej, det han beskriver är inte normalt. Om jag bara kollar till telefonen varje halvtimme (samt lite surf osv) klarar jag mig åtminstone ett par dygn, och då har jag på all synk, automatisk ljusstyrka osv, samt att jag vid mitt sommarhus har dålig täckning så telefonen får arbeta lite mer med det.
     
  17. Sneakybastard

    Sneakybastard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag använde Odin och la in LG3 firmware i min telefon, men upplevde inte bättre batteritid. Körde batteriet i botten (1%) och sedan laddade fullt. Tog 1,5 timme vilket jag tyckte var märkligt när jag läste recenssioner som sa 5 timmar för en fulladdning.

    Letade upp en gammal artikel om kalibrering av batteriet här på Swedroid. Utförde den natten till måndagen. Ryckte ut laddaren 05.45 igår morse och nu, kl 13.20 har jag 53% batteri kvar. Verkar som om problemet har med laddningen/kalibreringen att göra.
     
  18. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag vill ha automatiska uppdateringar med ständigt nät, för mig är det halva poängen med en smartphone. Måste jag manuellt kolla efter nyheter försvinner en stor del av funktionen i mina ögon, och det har inte varit ett problem med tidigare lurar sedan min gamla Acer Liquid. Likaså med ljusstyrkan, vill inte behöva fippla med den beroende på omgivningen utan vill att den ska anpassa sig.

    Poängen är väl att batteriet går åt för snabbt mot vad det borde, oavsett hur man vänder på saken. Samma widgets och appar med samma användningsmönster räckte längre med Xperia P, en telefon med omtalat medelbra batteritid. Med min iPhone 4 och full sync på allt kunde jag ha 70-80 % kvar efter en arbetsdag utan några problem, och då med 1h+ pendlande och en hel del surfande.

    Ett sista exempel från verkligheten. Som jag nämnde gick jag upp vid 07 idag, och runt 16 satte jag mig på tåget mot Stockholm med "normalmycket" telefonpillande i backspegeln.. Då hade jag under 20 procent batteri kvar, och fick ladda på resan hem. Samtidigt har sambon gått med sin Xperia Sola hela dagen utan att ladda, samt dessutom spelat spel en stor del av resan hem. Hon hade när vi var hemma i Stockholm strax efter 18 fortfarande 25 procent batteri kvar (se bilder). Visserligen handlar det om en telefon med svagare hårdvara och mindre skärm, men fortfarande en markant skillnad mot SIII som enligt recensioner ska ha ovanligt bra batteritid (och dessutom har SoC i 32 nm med mer avancerade energisparfunktioner).

    Summa summarium, nu när jag är hemma blir det mer undersökande och eventuellt fabriksåterställning. Telefonen ligger typ 80-85 % av tiden i Deep Sleep enligt CPU Spy, så verkar inte vara något direkt krångel där. Blir nog BBS för att dubbelkolla, dock.

    PS. Ledsen för långt inlägg, vill förklara hur jag tänker och resonerar så det inte bara upplevs gnälligt. Som jag sade tidigare, är rätt övertygad om att något strular och att batteritiden ska vara bättre.
     
    Last edited: 7 aug 2012
  19. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det låter inte normalt det där. En tanke, kan det kanske bero på att du flänger runt mycket? Båda dagarna du nämner har du ju varit på resande fot, och det är ganska uppenbart på bilden du postade att det drog extra mycket batteri när din mobiltäckning var dålig.
     
  20. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    En bra tanke, men jag tror inte det ändå. Idag reste jag 1h från Linköping till Norrköping och hade som sagt runt 80 procent kvar när jag var framme. Trots att jag sedan var i Norrköping fram tills 16 försvann batteriet kvickt, utan att jag hade direkt dålig täckning, spelade spel, navigerade GPS eller surfade ovanligt mycket. Känns som jag bara har typ 60 % av totalkapaciteten, eller att något i bakgrunden ligger och drar hela tiden utan att registreras.
     
    Last edited: 7 aug 2012