Problem: Reagerar på hög luftfuktighet

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av albinsson, 7 aug 2012.

  1. albinsson

    albinsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan en telefon bli fuktskadad av hög luftfuktighet?
    Jag har en s3 som går som en klocka i normala fall, men när jag sover i båten så ligger den och tänds och släcks på nätterna med meddelande som "usb ansluten", s-voice har startat själv, och nåt fint billäge också. I natt blev jag tvungen att stänga av den. Men trots att den är helt avstängd så startar den upp och piper till (antagligen för att det är kortslutning så den tror att jag petar i en kabel).
    Den har i min vetskap inte varit i kontakt med vatten, utan beter sig på detta vis bara i båten (vid hög luftfuktighet). När jag kommer hem är det lugnt.
    Stickern innanför batteriet har lila kryss mot vit bakgrund.
    Är det någon som råkat ut för nåt liknande, eller har tips på vad man ska göra?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  2. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Låter som fuktmarkeringen löst ut och alla dina garantier är borta...
     
  3. nuco

    nuco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Nothing Phone
    Platta:
    Samsung S4
    Platta 2:
    Nexus 7
    Tyvärr är din telefon körd. I och med att fuktindikatorn löst ut så kommer ingen verkstan ta sig an mobilen och du har inga garantier.

    Har du en drulleförsäkring i din hemförsäkring så utnyttja den så kan du skaffa en ny mobil dock räkna med avdrag för självrisk.
     
  4. albinsson

    albinsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Surt.
    Då kvarstår min fråga, kan den göra det av hög luftfuktighet tror ni?


    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Fel! Alltså innan ni skrämmer upp någon får ni fan ta och läsa på lite! Fuktindikatorn har lila kryss mot vit bakgrund från fabrik så garantin gäller fortfarande, det ska bli utsmetat alltså helt lila för att garantin ska gå förlorad!! Med det sagt så kanske din båt är hemsökt? Skämt åsido så har jag inte en aning varför den beter sig så. det bästa är kanske att skicka in den eller göra en fabriksåterställning för att se om det avhjälper problemet. Men som jag så innan det är inget fel på din garanti då fuktindikatorn ska se ut så som du beskriver.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    NitroSvennen, DavidE, maiky och 5 andra gillar detta.
  6. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Som vanligt krävs det en gnagare för att det ska komma vettiga svar. Poznan - KURWA!

    Som Nagarebozhi säger. Lyssna inte på de som påstår att din telefon är körd, dom snackar bara skit, att du har lila kryss mot vit bakgrund är helt normalt och så kommer telefonen från fabrik, de som säger något annat snackar som sagt skit.

    Att din telefon spökar o.s.v. det gjorde min Galaxy Nexus med. Samsung har nämligen problem med sina kontakter vilket kan orsaka att telefonen startas upp, att telefonen tror att den laddas. Det är någon av pinsen som blivit lite böjda och kommer i kontakt med någon av de andra pinsen i kontakten.

    Att den går in i billäge har jag däremot aldrig hört, jag har iofs heller inte läst något om att S3an har problemet med kontakten, men du kan ju ha råkat böja den av misstag om du varit oförsiktig med kontakten.
     
  7. Mattofsweden

    Mattofsweden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Även om vätskeindikatorerna löst ut så är det bara en indikation. Det är inte förrän korrosion/vätska hittas i luren som garantin går förlorad.

    Inom elektronikbranchen nämns aldrig FUKTskador längre då det inte uppstår just fukt problem förrän telefonen utsätts för häftiga temperaturväxlingar. Exempelvis in i frysen efter den varit ute i solen o stekt, eller in i ångbastun efter frysen.

    Det är precis som eran kalla öl på sommaren då ni får kondens på ölglaset.


    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    acr gillar detta.
  8. albinsson

    albinsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har varit så försiktig man bara kan med kontakten, men det är väl fullt möjligt att man krökt nåt ändå. Det verkar ju vara en riktig skitkontakt. Akilleshälen på alla androidtelefoner. Jag fattar inte att dom inte börjat med något bättre.
    Hur som helst så är det supertydligt för mig att symtomen uppkommer vid just enormt hög luftfuktighet. Men det kanske kan vara så att stiften ligger precis så nära varandra så lite fuktighet gör att det kortsluts.
    Det blir väl till att skicka in den med hög risk att man får tillbaka ett meddelande i stil med "Ingen åtgärd p.g.a att fel ej kunde återskapas"

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  9. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

  10. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Du verkar juh vara APA och var spelar ni hockey nästa år? Just saying :-) sorry för OT

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    bpl gillar detta.
  11. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    För en wannabe solnabo från östergötland är väl hockey det sista en aik solna anhängare ska uttala sig om med tanke på vart ni spenderat 2000 talet.

    klart med OT. :cool:
     
  12. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Dags att sluta med blöjor grabbar? Det är ju bara sport...inte direkt som att det spelar nån roll. Återgå till ämnet nu!
     
  13. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Hörru!

    'Football is not just a matter of life and death: it's much more important than that'
    - Bill Shankly. ;)

    Nu håller iofs tråden på att spåra ur. Men hur som helst, jag var väldigt försiktig med min kontakt, men jag fick ändå problem med min Galaxy Nexus. Men så försökte jag trycka (inte hårt) in laddaren upp och ned och då uppstod problem med att telefonen trodde den var på laddning, skärmen tändes och släcktes i tid och otid o.s.v.
    Jag har som sagt inte läst att S3an ska ha samma problem, men Samsung har ju inte den bästa historiken gällande just kontakter.
     
  14. Satoki

    Satoki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro
    Kan bekräfta att telefonen beter sig rätt illa i områden med hög luftfuktighet. Var i Libanon under sommaren (otroligt hög luftfuktighet där, vart man än går i landet). Och fick erfara samma beteende i luren.

    Skickade dock in den till service direkt när jag kom tillbaka och fick svar idag att jag fått LCD-modulen utbytt.
     
  15. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det tycks som om Samsung har problem med sina usb kontakter.

    Jag hade själv problem med min kontakt som gjorde att telefonen trodde att jag kopplade i och ur laddaren typ 10 gånger per sekund, med tillhörande irriterande pip och att telefonen då blockerades för annan input. Jag kopplade det förvisso inte till luftfuktigheten, men det kan säkert bidra om kontakten är undermålig och blir skadad.

    När mitt problem accelererade till att inträffa flera gånger varje dag i intervall om ett par timmar så skickade jag iväg den på reparation och fick hela innanmätet utom skärmen utbytt och sedan dess fungerar den.

    Efter detta har jag två polare som råkat ut för samma sak och fått det fixat. Jag och en polare kör Galaxy W, den tredje killen kör Galaxy s2.

    Mvh.
    E.B.
     
  16. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Sverige har högre luftfuktighet än Libanon, både i genomsnitt och maxvärde, bara så du vet ;)
     
  17. Satoki

    Satoki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro
    Haha må vara sant i rel. overall värde. Men med tanke på att hela landet är lika stort som stockholm och omringat av vatten + värme på över 40 grader så är det rätt så stor skillnad.

    Går knappt att andas där i vissa områden, lever rätt bra här ;)

    Blivit rätt mycket off-topic här ^^
     
  18. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det känns "värre" ja, därför att värmen i kombination med luftfuktigheten gör att svetten inte avdunstar lika lätt.
    För en telefon, som inte svettas, är Sveriges klimat ur fuktighetssynpunkt värre än Libabons, eftersom den relativa luftfuktigheten i genomsnitt är högre.
    I länder som har tropiska klimatzoner trivs elektronik däremot inte lika bra, för där är luftfuktigheten rätt rejält mycket högre än här hemma.

    Sen är Libanon dessutom ingen ö, som du konstigt nog påstod.
     
  19. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Nog för att Stockholm är Sveriges största stad, men att Stockholm skulle vara lika stort som landet Libanon.. Nä.. Räknar man med hela länet, Södertälje, Åkersberga o.s.v så är Libanon ungefär dubbelt så stort.

    Sen förstår jag inte vad landets yta har med luftfuktighet att göra.. Det är ju inte så att fukten stannar kvar innanför landets gränser :P
     
  20. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    OffT:Ni är så patetiska! Solna har inget med AIK att göra mer än att vi spelar där. AIK bildades i sthlm på Biblioteksgatan. Och vad vet du om vart jag kommer ifrån för den delen? Återigen har du öppnat din mun och inget vettigt kom ut. Gör om för rätt! Slut från mig!

    OnT: TS har du provat att göra rent med en tops? Kan faktiskt vara skit också, va en del på S2 forumet som hade detta problem och för en del av dom hjälpte det att göra rent. Skadar juh inte att testa.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2