Elgiganten - en stor butikskedja kan tydligen ändra sig =)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Henke_83, 9 aug 2012.

  1. Henke_83

    Henke_83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hittade ett riktigt bra erbjudande på Elgiganten OnlineStore 2 juli på en ZTE Blade. ZTE Blade för 599:- ett bra köp helt enkelt även om den är låst till Comviq.

    Som ni vet uppdateras Elgigantens lagerstatus var 15:e minut? så det borde ju vara omöjligt att beställa en produkt som inte finns i deras lager? När jag lagt ordern får jag bekräftelse på köpet, betalar direkt.

    Den 26 juli dimper ett SMS ner i telefonen, ZTE Blade har tyvärr utgått ur vårt sortiment? Du kan få en liknande telefon för samma pris. Ok fine, liknande mobil till samma pris det verkar ju riktigt bra.

    ZTE Blade har ju 3,5" skärm 400x800 pixlar. 512MB RAM, GPU Adreno 200.

    Vad får jag att välja mellan? Liknande produkt?

    SonyEricsson Xperia X8 eller Samsung Y.

    X8 har 3" skärm, 320x480 pixlar. Har enbart 168MB RAM.
    Galaxy Y har 3" skärm, 240x320 pixlar i upplösning. Har 290MB ram och ingen GPU.

    Jaha, ringer kundtjänst och frågar om jag inte kan hämta mobilen i butik. Men det går ju inte för det är inte samma lager? Det är inte samma lager? Är ni samma butik? Vi heter samma sak men är inte samma butik, eller vadå?

    De erbjuder mig att annulera order få pengarna tillbaka och lägga ordern till butiken istället. Då kostar telefonen helt plötsligt 60% mer för den kostar ju ca 1000:- i butiken. Jag kan inte få samma pris, men telefonen hade väl utgått ur sortimentet? Ja just ja, ni var inte samma butik.

    Tycker det hela är ett skämt! Försöker få kontakt med en chef och får till svar att jag kan skicka ett mail till [email protected]. Det är tydligen deras chef som svara på mail på denna adress.

    Men liknande produkt i mina ögon är en som har liknande prestanda, lika stor skärm och lika hög upplösning på skärmen.

    Är det någon mer som har varit med om något liknande. Jag kommer nog inte handla mer på Elgiganten, inte med detta bemötande.

    Skriv vad ni tycker?
     
    Last edited: 16 aug 2012
  2. Vischy

    Vischy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Detta är inte direkt en liknande händelse men dock nåt som hände i en fysisk Elgiganten-butik.

    Flickvännen skulle köpa sig en Galaxy Note på avbetalning (dyr telefon och hon hade inte råd med hela summan på en gång).
    Hon var nyanställd på sitt jobb och det krävs väl 6 månaders anställning för att handla på avbetalning om jag fattat det rätt?
    Hon som skulle hjälpa min flickvän var fruktansvärt ignorant och otrevlig och när det visade sig att min flickvän inte kunde ta telefonen på avbetalning så struntade försäljaren direkt i henne - inte ett ord, ingen mer hjälp. Flickvännen var nära gråten av det rentav amatörmässiga och elaka bemötandet, vi gick ut och jag körde henne till Netonnet där jag lånade henne summan som fattades och köpte en Galaxy Note där istället. Det blev nog en dubbel glädje för henne - hon fick sin telefon och Elgiganten tappade en kund.

    Jag själv har handlat på Elgiganten efteråt vid enstaka tillfällen när jag varit desperat men undviker affären i det längsta. Flickvännen sätter inte sin fot där längre...
     
  3. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Detta är väl dom enda telefonerna som dom har i samma prisklass, även om jag inte tycker att dom går att jämföra med Bladen, möjligtvis Galaxy Y iom att den kör 2.3.3, men har ju som sagt mycket mindre skärm.

    Råkade ut för samma sak med Tele2, priserna man fick fram på tele2.se är inte samma som i deras butiker, då det inte är samma del av företag.
    Dock stod jag på mig om att det ingenstans stod att priset bara gällde på tele2.se (webbpris) och inte i butik, och fick min lur för samma pris som på webben, trots att det skiljde ganska mycket.
    Säkert samma sak med Elgiganten, två olika delar av företaget.

    Dom hade kanske kunnat löst detta på ett bättre sätt, ja, genom att du fått hämta ut en telefon i en av deras butiker då du fått en bekräftelse på att ditt köp gått igenom, då det trots allt är samma företag, om än två olika delar av det.
    Gällande vad dom kunde ersatt dig med i webbshopen är ju lite svårare att säga om, då priset på bladen va väldigt lågt, och det är tveksamt att det finns en liknande telefon till samma pris i dagsläget.
    Det enda som jag kommer att tänka på är möjligtvis en Galaxy Gio, den har ju varit på nästan dom pengarna på MM, men den kanske dom inte hade?

    Att lagersaldot i webbshopen inte stämde är ju tyvärr sånt som kan hända men att det tog dom 24 dagar att inse det verkar ju lite skumt...?
     
  4. st1tch

    st1tch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att du inte får hämta mobilen i butik är inget konstigt då Elgiganten har ett centrallager varifrån internetbutiken plockar sina varor och butikerna har egna lager.

    Däremot att du inte får samma pris i butiken är märkligt då Elgigantens prisgaranti täcker mot hemsidan också.

    Har också haft problem med arroganta och dåliga försäljare men tyvärr är det ju då den enskilda säljaren som är problemet inte kedjan i sig. Har i övrigt nästan bara positiva upplevelser därifrån, köpt de flesta av mina mobiler hos dem då de varit billigast vid tidpunkten..
     
  5. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Skriv vad vi tycker?
    Ok.

    Vad tror du att chefen kommer säga? VARFÖR ska du prata med en chef?
    Tror h*n kommer säga "Naaw en telefon har GÅTT UR SORTIMENT så vi har inte kvar den. Men självklart ska jag fixa en till dig, du får även 3500kr i ersättning med besväret".
    Eller vad hjälper det att prata med en chef? Kan inte kundtjänsten sitt jobb? Eller är det du som inte förstår att mobilen har gått ur sortiment?
    Sånt händer.

    Ajuste vad jag tycker.

    Ta pengarna tillbaka och köp en annan telefon som passar för dina önskemål.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  6. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag handlar nästan allt på elgiganten och har aldrig haft problem.
    Alltid trevligt bemötande och tillmötesgående medarbetare.
    Bara varit med om en "sur" försäljare men hon hade haft fullt i butiken och inte blivit avbytt för lunch fast kl var runt 14.
     
  7. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Handlar ej mer där då dom ej kan enligt dom själva doa fel på telefon från början utan måste först skickas till deras verkstad för kontroll o rep..

    Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
     
  8. Henke_83

    Henke_83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror att cheferna är lite mer måna om att de ska ha nöjda kunder än de som sitter i kundservice. Då cheferna får högre inkomst ju mer de säljer baserat på olika bonusar. Inte samma sak med de som sitter i kundservice.

    Det handlar inte om att jag ska ha 3500:- i ersättning eller att jag vill ha en dyrare telefon. Jag vill ha en likvärdig telefon! Tittar man myckt på skärmen på en mobil så har upplösningen en ganska stor skillnad. Dessutom fungerar inte alla program på X8 och Samsung Y som på ZTE Blade. Jag tycker att jag skulle kunna fått en mobil som haft åtminstone en 3.5" skärm med lika hög upplösning.

    Men att ens nämna att telefonen har utgått ur sortimentet när den finns i butik är väl också märkligt.
     
  9. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Ett avtal är ett avtal!

    Om du fått en orderbekräftelse så har ni ingått ett avtal och affären är skydliga enligt lag att leverera till överenskommit pris. Om den är slut i deras lager, men i övrigt finns kvar på marknaden så får de i värsta fall sätta sig i en bil, åka till en (konkurrerande) butik, inhandla en telefon och sedan skicka den till dig. Mellanskillnaden får de ta själva och får lära sig en läxa.

    Att du dessutom redan betalt telefonen, vilket inte är nödvändigt för bindande avtal, gör det hela ännu mera prekärt. Elgiganten har absolut inget att komma med här.

    Stå på dig och berätta att du gärna driver detta som enskilt mål till domstol där de förutom förlora några kronor på telefonen, dessutom måste betala såväl sina egna som dina rättegångskostnader samt får stå med skammen att offentligt få bekräftat att de försöker lura sina kunder.

    Posta gärna hur det går.

    Lycka till!
     
  10. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Ok. Så, vilken telefon i deras sortiment anser du är likvärdig?



    Fast nej, du har faktiskt helt fel. De har ingen skyldighet att leverera. Har det uppstått ett problem/fel med att en vara har utgått så kan de erbjuda kunden en annan "deal" eller helt enkelt ersätta kunden - Läs vad som står i lagen/på deras site.
     
  11. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Nu kan jag inte tillräckligt mycket för det här men det du säger låter verkligen inte rätt. Det står t.ex. på elgigantens hemsida att de reserverar sig för slutförsäljningar och att de då har rätt att skicka likvärdig produkt istället (som då kunden får avgöra om man vill behålla).

    Och sen vill du att man ska driva sånt här till domstol? 599kr (som han kan få tillbaka!) och dra till domstol? Säg att det till slut skulle bli så som du beskriver att elgiganten skulle förlora och få betala allt... Är det värt ENERGIMÄSSIGT att ens börja dra igång en sådan procedur för en sådan struntsumma (som trådskaparen skulle ha tillbaka på kontot inom 2v mest troligt utan att ta det vidare).

    Sen anser jag definitivt att elgiganten borde (utan konstigheter) gått med på att trådskaparen skulle fått hämta ut beställd mobil ur en butik istället, bara för att undvika dåligt rykte och en missnöjd kund. Jag tror även att lösningen kommer bli något liknande när trådskaparen fått tag i en person högre upp. Det blir nog lättaste lösningen för dem.
     
  12. Henke_83

    Henke_83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, jag tänker inte dra detta till domstol. Det krävs otrolig energi för att göra detta.

    Denna tråd är mer för att visa på hur Sveriges näst största elektronik-kedja hanterar sina kunder. Snacka om inte GOODWILL för företaget. Hade de inte bara kunnat gjort det lätt för sig. Ge en likvärdig eller bättre produkt när varan inte finns.

    Ge kunden lite mer än vad de förväntar sig, kommer kunden tillbaks då? Absolut med största sannolikt. Efter detta utspel kommer en kund tillbaks då, knappast troligt va?

    Om en produkt utgår från sortimentet finns den väl inte någonstans. Nu finns den ju att köpa i en fysisk butik. Mycket märkligt.
     
  13. inact_0043

    inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag blev lurad om en dator. Var 12-13 år och inte datorkunnig alls. Brorsan som gav mig dock specs jag skulle kolla efter så jag o pappa gick till en säljare. Det var angående en processor. AMD Sempron 3000+. Han sa att det var en dubbelkärning CPU med ca 3.0ghz. Jag var då inte datorkunnig alls, men senare visade sig vara en enkelkärnig CPU med 1.81ghz. De gjorde inte ett skit för att lösa det för att det gått för lång tid tills jag upptäckte felet.
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Skulle det inte gått att köra Collect@Store med en beställning via nätet? De är trots allt ganska tydliga att priserna kan skilja sig och väldigt ofta gör det. Collect@Store finns ju dock på många varor och ger dig internetpriset och chansen att hämta upp den i affären.
     
  15. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER


    Och det är därför de flesta företag skriver i sin disclaimer att "Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning blablabla..." just för att friskriva sig....
     
  16. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Varan har ju urgått ur sortimentet. Vad hade du tänkt dig, att få en S3a till samma pris eller? Det finns inte många mobiler som har "samma" hårdvara så jag tycker dom alternativen du fick var godkända. Vill du inte ha dom så ta pengarna istället. Svårare är det inte.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
    Dirk Diggler, acr och x10_minipro gillar detta.
  17. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    En cykel på köpet , tror jag du kommer få.
     
  18. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER


    Du förstår att man inte kan Goodwilla för att något tar slut va? De skall göra en förlust på dig när de redan erbjudit dig två alternativ eller pengarna tillbaka. Ursäkta, men vad är det för fel på dig? Du framstår bara som girig och tror att de sysslar med välgörenhet. Du har fått tre, TRE alternativ där du inte är nöjd med något och går bananas över det. Personligen tycker jag du skall sluta lipa.


    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  19. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jävla gnäll. Väx upp å ta pengarna och köp nåt annat. Gnälla här är bara tröttsamt.

    Min kusin köpte xperia s hos elgiganten, men när priset inte va samma som på nätet sa han att då går vi. Säljaren sa att han får den till samma pris. Nu kostade hans mobil 4200kr,när de gäller din struntsumma så skiter dom nog i de, med all rätt imo.
     
  20. sir_erken

    sir_erken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite offtopic men ändå elgiganten..

    Jag ringde elgiganten om en mobil. Fick ett pris på mobilen i närmaste butiken, men så sa hon att jag kan beställa den via henne på telefon och hämta i butiken om 2 timmar. Då var den 1300 billigare... Collect@store eller vad det hette... Sjuk på ett sätt....

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 9 aug 2012