Guide: Nybörjarguide från noll: Ice Cream Sandwich på SGS

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av cmlewan, 27 apr 2012.

  1. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag vet att Conny85 gjorde en nybörjarguide ganska nyligen. Men jag ville göra en egen. Jag har gjort det här fyra gånger nu, till mig själv och vänner. Guiderna har olika karaktär och här styr jag in användaren som jag vill (i detta fallet till Teamhacksungs CM9 som nästan får kallas standard) från absolut noll. Det ska bara vara att följa. Hoppas någon har glädje av den:

    http://maltesteknik.blogspot.se/2012/04/ice-cream-sandwich-pa-samsung-galaxy-s.html
     
  2. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Måste rätta dig i lite saker. Du skriver "Först ska du roota ("hacka") mobilen. Det fungerar så att man ersätter sitt nuvarande system (Android 2.3.3) med ett identiskt med en enda skillnad, att det är öppet att "mixtra med"

    Att roota telefonen är inte detsamma som att installera en ROM. Att roota betyder att man låser upp befintligt system så att du som användare får superuser-rättigheter (dvs root-rättigheter) och därmed bl.a. kan läsa/skriva i annars nedlåsta kataloger/filer, t.ex. avinstallera system-apps. Root behövs inte varken för att installera en ROM eller för att ROM:en sedan ska fungera.
    En android-telefon levereras normalt endast med begränsade rättigheter. Anledningen till det är för att skydda telefonen från illasinnade program (och användare) för att utesluta att komma åt känslig användardata och även kunna totalt förstöra system-mjukvaran. .

    Kernel är kärnan i ett operativsystem. Lite förenklat är kärnan ett "superprogram" som är det första som startas i telefonen och har som uppgift att sköta alla andra program. Det är den som sköter minnesallokering, att olika program tilldelas processor-tid rättvist, men kanske framförallt är det kärnan som kommunicerar med de olika fysiska enheter (skärm, ljud, gps etc.) kopplar övrig hårdvara mot mjukvara (drivrutiner) samt andra grundfunktioner i Android som resurshantering, minneshantering, nätverkshantering så att resten av systemet kan starta fullt ut och användas.
    I detta fall är CWM: ClockWorkMod moddat i Kernel där också just root är inkluderat. CWM använder man som ett verktyg när du ska installera/flasha en ROM, radio, kernel etc , och i ditt fall då CF ROOT ( som är en kernel med ROOT)

    Däremot kan ROM:en likställas med en hel "OS-installation" eller "distribution" då ROM:en innehåller alla filer som behövs, typ kärna, modem, drivrutiner, moduler, libs, exekverbara filer, etc för att ersätta en nuvarande installerad ROM.

    Hoppas du hängde med :)
     
    atseva och nushii gillar detta.
  3. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tack Conny, för att du tog dig tid att titta på min text och korrigera den! Jag hängde dock inte med hundra procent - men visst delvis; det är en lärorik text som du skriver ovan! - i vad jag skrev som var fel. Om du berättar hur jag skulle kunna skriva om texten i första stycket (eller något annat stycke, du har fria händer!) så ändrar jag omedelbart på min blogg enligt ditt förslag. Det är viktigt att det är korrekt, det är sant.

    Bästa hälsningar!
     
  4. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu hörde jag att CM9 släppt i en stabil, slutgiltig version. Är det kanske en annan ROM än den guiden länkat till som jag bör ladda ner och installera då istället än den TS länkat till?
     
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Här är den!
    http://get.cm/get/jenkins/5805/cm-9.0.0-galaxysmtd.zip
     
    dannovarius gillar detta.
  6. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tackar för ROM:en! Jag har dock problem med att lägga in Gapps. När jag flashat ROM:en via CWM startar ju telefonen om och startar upp (jättefint). Då måste jag ju stänga av den igen för att använda 3knappskombon och komma in i CWM. Väl där installerar jag Gapps och kör Wipe/factory och Wipe partition som det står i guiden på Xda att man ska göra för att få kalendersynk att funka. Problemet är att jag får några olika problem nu.

    Första gången fastnade uppstarten i en loop så jag var tvungen att flasha in stock 2.3 och börja om igen. Andra gången fanns inte Gapps där, trots att jag gjort installationen som man ska. Tredje gången bytte jag version av Gapps men då hamnade jag i startuploopen igen.

    Vad gör jag för fel? Hur vet jag exakt vilken version av Gapps jag ska använda? Det måste ju vara där som jag gör fel. Detta är sidan jag hämtar Gapps ifrån: http://goo.im/gapps/
    Det är samma sida som TS på Xda länkar till i tråden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=24673079

    Jag fattar inte riktigt måste jag säga...
     
  7. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Verkar som att du inte har rätt version av GApps.

    Gör så här:

    Flasha CM9.

    • Om den inte startar upp utan fortfarande är i CWM efter installationen så installerar du bara GApps och startar upp telefonen efter det. Kom ihåg att GApps inte ska installeras med Wipe efter!!
    • Om telefonen startar upp efter installationen av CM9 så rebootar du till CWM och installerar GApps. Starta sedan upp telefonen! Kom ihåg att GApps inte ska installeras med Wipe efter!!

    Här är senaste versionen av GApps till ICS: http://goo.im/gapps/gapps-ics-20120429-signed.zip
     
  8. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men varför säger trådskaparen på Xda att man ska göra wipe efter installationen av Gapps? Det står att kalendersynk inte funkar annars.

    Det är förövrigt den versionen jag har använt faktiskt.

    Nåja, jag får ge det ett nytt försök och inte köra wipe efter. Håll tummarna!
     
  9. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jo fast du ska inte göra en factory reset då den återställer telefonen till fabriksinställningar. alltså utan appar.

    Den wipe du skulle kunna göra är dalvik eller cache!
     
  10. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu gjorde jag om allt med förra versionen av Gapps och utan Wipe/FR efteråt. Och det gick bra! Jag vet inte om kalendersynken funkar eftersom jag ska ge bort telefonen men det får vi väl se antar jag. Allt annat funkar åtminstone som det ska.
     
  11. ynischa

    ynischa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Är de någon som vet varför jag inte kan få någon täckning efter att jag flashar en ROM? Har hittils endast flashat två ics roms, slim ics och cyanogen9. Ska ja flasha en ny modem? Isåfall vilken?

    Ja har inget IMEI nummer osv. Men när ja flashar tillbaka till stock så funkar allt bra.
     
    Last edited: 20 aug 2012
  12. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Låter som att du får ett "dummy Imei". När du är i stock. Gör en backup på "/efs" och spara den på sdkortet. När du flashat ICS/JB, om du fortfarande inte har något imei så kopierar du bara över den gamla "/efs" och startar om. Fungerade för mig!
     
    ynischa gillar detta.
  13. ynischa

    ynischa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för svaret. Ja tog en backup på min efs genom att använda den här. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=28319825&highlight=format#post28319825.
    Men efter att ja flasha cm9 igen så verkar de funka. Jag fick dock ett felmeddelande första gången ja starta mobilen att de ska vara något fel med mitt IMEI som jag inte fick förut. Ska ja försöka göra en restore av efs ändå?
     
  14. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag vet inte riktigt. Om det fungerar att ringa/smsa plus att du har täckning så är det kanske okej. Men om det inte fungerar så bör du återställa det.