Fråga: Fråga om Rootning i dagsläget

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Zisid, 2 aug 2012.

  1. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej, har nu fått tillbaka min mobil ifrån lagning, och funderar på att roota den och leka lite som på den gamla goda Desire-tiden. Men har några frågeställningar;

    Hur är det garanti nu när man låser upp den? Får man i praktiken få den lagad på garantin om något skulle hända med hårdvaran? Vet att man egentligen ska få det, men någon som testat?

    Ska man vänta lite till efter en metod som inte kräver HTC-Dev, och slippa att trubbel om något skulle hända? Jag har för mig att läsa att man kommit en bit på S-OFF-biten, men då behöver man redan ha låst upp den va?

    Några andra tips ni skulle ge? Har pillat med Desiren i ca 2 år, så är inte helt novis på detta med root, men jag har förstått att det är en del som skiljer sig?

    Vore väldigt tacksam om någon kunde ta sin tid och svara på dessa frågor. :)
     
  2. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    All garanti försvinner om du går genom htcdev.com
    Även den för hårdvaran tyvärr.
     
    Zisid gillar detta.
  3. teXmeX

    teXmeX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Nexus 9
    Det som skiljer nu när s-off inte finns är att man får flasha kerneln manuellt innan man flashar Rom:en.
     
  4. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Oj, låter inte så kul alls. Särskilt inte nu när telefonerna har haft så mycket problem. Det går inte att komma runt på något sätt va? :ehm:


    Jojo, jag förstår fördelarna med S-OFF och så, men undrade mer om metoden skulle vara något liknande Revolutionary som fanns till några av de äldre HTC-modellerna. Så att man slapp gå igenom HTC-Dev. :)
     
  5. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    All garanti försvinner inte alls. Det står klart och tydligt på HTCdev VISSA skador kan komma att inte täckas av garantin.

     
  6. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Suck.. Det finns två trådar om det, och jag har själv pratat med dom..

    Det står att all garanti inte försvinner, men det gör den.
    Jag har själv frågat, och frågade just om det, om garantin för något som inte har med flashning/rootning att göra fortfarande skulle gå på garantin, men NEJ, all garanti försvinner.
     
  7. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vill man så kan man skada många av komponenterna efter rootning, så därför försvinner garantin på väldigt mycket, men det är ju klart underligt om inte garantin skulle täcka att någon knapp trillar av eller nåt.

    Sony hade ett intressant uttalande om sin filosofi för upplåsning och jag inbillar mig att HTC agerar på ungefär samma sätt.

    Länk: http://www.phonearena.com/news/Sony...oader-unlock-tool-voids-your-warranty_id32972
     
  8. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, kommer nog att avvakta lite och kanske roota om några månader om jag märker att mobilen är stabil och fungerar som den skall. :)
     
  9. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det finns flertalet personer på XDA som har skickat in sina rootade enheter och fått de fixade...
     
  10. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Det stämmer men det verkar bero mer på tur än "skicklighet" tyvärr. Enligt HTC försvinner all garanti. Sen om vissa enheter kontrolleras slarvigare eller något det vet jag inte.
    Men man skall nog ha väldigt klart för sig att all garanti med största sannolikhet försvinner och att det med största sannolikhet blir strul vid en eventuell reperation.

    Så man vet vad man ger sig in på åtminstone ;)
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det var väl ett evinnerligt "tjötande" om det här.

    HTC kan förvisso hävda att det är så här men lagstiftningen ser ut så här:

    http://www.konsumentverket.se/Lag-r...T.ac=int-lagrätt-artikelpuff-felpåvaran-omkkl

    Det viktiga är de första sex månaderna:

    Så oavsett om man låser upp eller ej så måste säljaren/HTC bevisa att det beror på upplåsningen.

    Efter 6 månader så är det då upp till köparen att komma med en skriftlig argumentation varför en garanti ska gälla för ett fel.

    Sen i sak så är det mycket små risker att låsa upp en One X eftersom man inte får fullständig S-Off och därför är "brickrisken" mycket liten.

    Men den som inte orkar läsa på eller flashar nåt buggigt skräp får då finna sig i att betala en slant för att flasha om en lur (om man inte klarar det själv) och det är ju helt rätt för varför ska vi andra kunder drabbas av att någon inte orkar läsa på ??
     
  12. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    När man skrev under på HTCDEVs hemsida stod det mycket riktigt "may be void", så all garanti försvinner inte alls. Dessutom har vi som Plun säger konsumentköplagen att luta oss tillbaka på.

    Om en knapp knakar eller skärmen lossnar finns det ingen chans att HTC kan bevisa att det skulle bero på att man låst upp bootloadern...
     
    Last edited: 8 aug 2012
  13. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det enklaste är väl att läsa innantill från http://htcdev.com/bootloader/: "It is our responsibility to caution you that not all claims resulting or caused by or from the unlocking of the bootloader may be covered under warranty."

    Och när man går vidare i upplåsningsprocessen:

    "Legal Terms

    In order to continue, please read and accept the following legal terms:

    I acknowledge that use of the unlock bootloader may void all or parts of my warranty device and my device may not function as intended by HTC.

    I acknowledge that, if my device requires repairs, HTC may charge for additional costs due to the unlocked bootloader."

    De frånsäger sig alltså viss garanti om man låser upp bootloadern, men inte nödvändigtvis all.
     
  14. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Ja det är väll klargjort att garantin kan ryka. Garanti är frivilligt av tillverkaren/leverantören.
    Men i Sverige så har vi konsumenter rätt att reklamera en felaktig vara i upp till 3 år efter köpet. Dock så måste man själv kunna påvisa att felet är ursprungligt efter 2 år. En skälig tid att reklamera är 6 månader efter inköp.

    Garanti och reklamation är inte samma sak, vilket många tror (speciellt återförsäljare).
     
    Last edited: 11 aug 2012
  15. SirMille

    SirMille Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag läser på olika forum att de går att låsa bootloadern igen efter att man haft den upplåst. Återställer man telefonen till det ursprungliga läget, eller man ser att den varit upplåst efteråt i vilket fall som helst?

    Det jag vill egentligen vill åstadkomma är att lägga in root på telefonen men fortfarande forsätta köra med stock rommen.
     
  16. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Dels reggas det på htcdev att du låst upp den och dels står den inte som "locked" längre vilket den gör i originalutförande utan som "re-locked" om du låser upp den och sedan låser igen.

    Rätta mig någon om jag har fel men tror det är så.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2