Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Å fy f.n va bra...:)
    En tanke, jag kör ofta med radio i lurarna, måste jag ändra eller lägga till något för radion?
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nej, det tror jag inte. Den ska ju pausas om den ger %MTRACK ett värde, men om den har något värde och om den pausas vet jag inte. Men om det skulle visa sig att radion/musikappen fortsätter att spela, t.ex. eftersom %MTRACK inte får ett värde, går det att lösa på ett fult sätt. Man stänger då av mediavolymen när smset läses upp och ändrar stream i "Say-actionet" från media till något annat. Musiken kommer då fortsätta spelas i bakgrunden men utan volym.

    Jag har gjort på detta sätt när jag kör bil och någon ringer. Jag hör ringsignalen i 3 sekunder, därefter stängs volymen på ringsignalen av och jag får höra vem som ringer och därefter skruvas ljudet på ringsignalen upp igen :)
     
  3. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen, guld värd.
    Måste man göra alla val i tasker eller finns det något sätt att importera eller klistra in koden på?
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kan exportera min profil och ladda upp den på dropbox om du vill ha den? I så fall är det bara att importera och ändra från %SMSRN till %SMSRB. Men jag rekommenderar att skriva av för att få mer kontroll över vad som händer. Någon kan ju ha lagt in något som kraschar telefonen eller vad som helst i en profil. Man kan ju i och för sig bara kolla igenom alla contexts, actions o.s.v, men det är ju enklare att hänga med om man gör det själv från början :) Dessutom tror jag man lär sig mer av att göra det själv. Men om du vill importera profilen så finns den här: http://db.tt/LjhzPcn2

    Lägg filen i mappen Tasker/profiles, starta Tasker, långtryck på fliken profiles och välj import.
     
    Pixeln gillar detta.
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ett möjligt sätt kan kanske vara att göra så här:

    I din enter task lägger du till Variable Set %HOME to 1 och i din exit task lägger du till Variable Clear %HOME.

    Gör en ny profil med context State - Variable Value %HOME is set och Event - Display On. Din task kan vara Keyguard off if %KEYG matches on. %KEYG är alltså en inbyggd variabel.

    Jag är inte säker på om det funkar eller vad som kan tänkas hända, men tanken är att om du är hemma så ska Tasker slå av keyguard varje gång du slår på skärmen om keyguard har aktiverats.
     
  6. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Otroligt bussigt av dig.
    Absolut, jag håller med, skapar en egen så att jag lär mig. Det är ju själva poängen.
    Importerade din också förresten, enklare att se hur det fungerar i själva Tasker.
     
  7. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ville bara berätta att jag nu fått det att fungera som jag önskar.
    Fick modifera din lite grann, men tack vare ditt "script" så förstod jag i alla fall hur jag skulle göra.

    Nackdelen är väl att jag blir sittande här hela natten för det var så förbannat skoj....;)
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Härligt! Haha, ja, visst är det roligt? Möjligheterna är ju oändliga! Jag har precis börjat leka med Tasker och NFC. Hade tänkt fixa något som låser upp skärmlåset. Dock skulle jag behöva en någon riktigt liten NFC-tagg att fästa på någon nit på byxorna. I så fall skulle man kunna göra ett lås som låses upp automatiskt när man tar upp telefonen ur fickan. Enkelt och smidigt :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  9. Stefan_k

    Stefan_k Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror inte det funkar. På s3 måste telefon vara olåst för att läsa nfc taggen.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  10. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Jo det kommer att gå, innan lfb romen kom fanns det moddade nfc.apk som fungerade antingen hela tiden eller när man tände skärmen, den behövde således inte vara upplåst.

    Tyvärr har dom inte moddat nfc på senare fw men det kommer

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. skaris

    skaris Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6t
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 46mm
    Har precis installerat tasker och börjat fixa lite grann.
    Jag skulle vilja att telefonen sätts i "silent mode" när man filmar med kameran eller spelar in en ljudfil, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga...
     
  12. kramxel

    kramxel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag skull vilja ha hjälp med min gamla zte light som jag har i bilen.
    Har lagt in så att skärmen och blåtand startar vid ström och sen släcks skärmen och blåtand då strömmen försvinner. Kruxet är att när man startar bilen så bryts strömmen under en kort stund då starmotorn jobbar och det ställer till det. Nån som har tips på vad man kan göra?
     
  13. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    1. Du börjar med att skapa en ny profil och välja Application som trigger.
    2. Sedan väljer du vilka appar som just du vill ha tasken för.
    3. Du får upp med de olika task du har, har du inte skapat än så väljer du "New Task" högst upp och skapar en task som bara stänger av ljudet.


    Du kan göra en task som väntar en stund och sedan med en if sats kollar ifall strömmen fortfarande är av, sedan utför den du vill.
     
  14. skaris

    skaris Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6t
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 46mm
    Så långt är jag med, men jag hade tänkt ta det ett steg längre genom att bara stänga av ljud och vibrator under pågående inspelning. Vill gärna ha slutarljudet vid stillbildsfotografering.
    Men det kanske inte är möjligt att trigga på särskilda händelser inom appar?
     
    Last edited: 10 aug 2012
  15. Heffaklump

    Heffaklump Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej jag har en S3 som jag är väldigt nöjd med. Men har tyvärr inte lyckats söka och hitta det jag skulle vilja göra med tasker.
    Det jag vill göra är att ha en jobb profil och en hem profil, som jag kan ändra med en enkel knapptryckning.
    I jobb profilen så vill jag att det automagiskt aktiverar säkerhetsprofilen och att man måste skriva in pin eller använda facerecognition för att låsa upp den.
    När jag är hemma så vill jag att den låses upp bara genom att dra på låsskärmen. Är detta något som tasker klarar av att göra?

    Självklart vill jag lägga in en massa andra saker också men dom sakerna vet jag att tasker klarar av. Men jag har inte någon lust att slänga iväg pengar på en app som inte klarar det jag vill att den ska kunna göra.

    PS: Och om någon vet en bra guide eller kan skriva hur man gör just detta så är jag oerhört tacksam. Jag har även hört om ett annat program som är lite enklare än tasker, någon som vet vad det heter? Är inte helt säker på att jag orkar och hinner sätta mig in i hur man gör scripts etc. då jag både har jobb och familj med barj...

    Tacksam för svar :)

    Med vänliga hälsningar
    Heffaklump
     
  16. Heffaklump

    Heffaklump Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Här även testat "EasyProfiles" och där gick det enkelt att lägga in låsskärm (ansiktsigenkänning) när jag hade jobb profilen. Men när jag valde hemprofilen utan låsskärm så skulle jag vilja att man drog den för att komma in i telefonen. Som den funkar nu så kommer man direkt in i launchern.

    Någon som kan hjälpa mig eller har någon ide? Eller måste jag varje dag på jobbet fixa allt manuellt :(

    Alltså det jag vill ha är att på jobbet så ska jag ha en låsskärm som måste låsas upp med t.ex ansiktsigenkänning. Och hemma vill jag att man låser upp telefonen genom att dra. Går detta att fixa på något sätt på min Galaxy S3?

    Mvh
    Heffaklump
     
    Last edited: 10 aug 2012
  17. blitz

    blitz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Om jag inte minns fel så använde jag mig av denna

    http://tasker.wikidot.com/sleepmode

    Med modifiering att jag måste vara hemma, dvs anslutet till mitt wlan.
     
  18. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kan man få tag på det som står under ongoing? Notify är ju inte samma sak.

    Tapatalked, might contain weird text :-)
     
  19. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag orkar inte läsa igenom 57 sidor så frågar direkt. Är lite irriterade eftersom det vägrar funka!

    Är i stort sett helt ny på Tasker, men jag tror jag har förstått konceptet någorlunda. Men det händer ingenting även fast profilen är aktiv. Spotify ska startas när S3:an kopplas via till logitech bluetooth-till-3,5mm-adaptern, men ingenting händer.

    Gick tillochmed in och testade trycka på play-symbolen på tasken, alltså load app spotify, men det händer inget? Är jag trög?


    EDIT: Installerade om det och nu funkar det!

    Fråga 2: Går det att få tasker att öppna en playlist och starta uppspelningen automatiskt i samma veva? Det vore fantastiskt!
     
    Last edited: 11 aug 2012
  20. rafflan

    rafflan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!

    Skulle du kunna skriva på vilka rader jag ska fylla i nin egen information på din första som du gjorde( stöldskydd grejjen )?

    Tex på rad 5 ska jag fylla i ett lösenord. Men på vilka andra rader ska jag skriva i något?

    Kanske var en "noob fråga" men hoppas du förstår vad jag menade.

    Tack!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2