Problem: Svagt flimmer

Diskussion i 'Google Nexus' startad av flipp, 25 jul 2012.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fler som har problem med att skärmen flimrar? Upptäkte det igår när jag surfade i Chrome och upplevde att det blev ansträngande för ögonen. Flimmret är värst när man surfar på vit eller grå bakgrund. Mycket irriterande. Det är speciellt störande när man läser e-böcker.

    Finns en tråd om problemet på XDA. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1740385

    Det är ännu oklart om problemet är hårdvarurelaterat eller om det kan fixas med en mjukvaruuppdatering. Köpte min via ebay.co.uk, kan man skicka in den på garantin till Asus Sverige tro?
     
  2. Karmeck

    Karmeck Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har nu återställt den men problemet uppstår fortfarande. Inga fler som har detta problem? Flimmret är ganska subtilt och upplevelsen är främst att texten känns suddig och anträngande att läsa. Spel och sådant påverkas inte nämnvärt.

    Ringer Asus imorgon och frågor om det går att få den reparerad/utbytt.
     
  5. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Jag har det också. Det uppkommer dock endast när jag har dålig mottagning på wlanet. Har jag full mottagning eller om jag stänger av wlanet så är det inget flimmer alls.

    Sent from my Nexus 7
     
  6. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag har inte märkt något flimmer alls.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  7. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Det verkar som att det är något mjuk eller hårdvaruproblem när man har svag WiFi signal. Har inte köpt någon Nexus 7 än men hoppas innerligt att det är ett jukvaruproblem.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    För mig uppkommer problemet även vid stark wifi samt avstängd wifi. Även på XDA rapporterar folk problem oavsett wifi så det verkar vara två olika problem, alternativt blir det värre med svag wifi.
     
    Last edited: 26 jul 2012
  9. circ

    circ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Sitter med min på jobbet just nu. Har inte upplevt något flimmer. Ska återrapportera när jag kommer hem och kan testa med lite olika belysningar och wifi-signaler för att se mer noga.
     
    flipp gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Gott!

    Mitt flimmer är absolut inte så starkt som detta:
    http://www.youtube.com/watch?v=G1Z6EgvTC5U

    Det är mycket mer subtilt och syns framför allt när man läser svart text på vit bakgrund. Vore bra om fler kan testa att läsa text på vit bakgrund med olika ljusstyrka inställd på skärmen. Det kan vara så illa att alla skärmar har denna subtila "defekt". Har funderat på om jag bara är nojjig och skärmen helt enkelt inte passar bra för att läsa på. Men i så fall borde ju detta uppmärksammats i olika tester/recensioner på nätet. Bad en kompis läsa text på den och hon uppfattade det som lite "suddigt".
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Börjar mer och mer bli övertygad om min Nexus ej har något fel på skärmen utan att det subtila flimret\suddigheten när man läser text är normal. Film, foton, spel och maps ser bra ut, men text är ansträngande att läsa, den är oskarp och upplevs lite suddig. När man scrollar i chrome flimrar det även till. Har läst flera användare som också upplever att skärmen är ansträngande att läsa text på.Har haft flera tablets tidigare och samtliga har varit behagliga att läsa på. Detta är synd då jag tycker Nexusen är grym på alla andra plan. Text upplevs som betydligt skarpare på min förra Galaxy Tab 8.9 och även min Macbook Air 11" och Galaxy Nexus.

    Tar gärna emot feedback på läsupplevelsen av andra här på forumet. Svårt när man inte har tillgång till att testa flera enheter.
     
    Last edited: 26 jul 2012
  12. circ

    circ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har testat den lite mer i lugn och ro hemma nu. Jag upplever inget flimmer. Däremot är svart text på vit bakgrund lite suddig och inte helt klockrent att läsa. Dessutom tycker jag att färgerna är en aning bleka.
    Jag stör mig dock inte så värst mycket på det och är fortfarande nöjd med plattan.
    Jag tror inte det är något fysiskt fel på din och min Nexus 7, utan snarare så här den är helt enkelt.
    I den här tråden diskutterar dom Nexus 7 svaga färgkontrast:
    http://www.nexustablets.net/forum/nexus-tablet-general-discussion/924-washed-out-colors.html
    Jag antar att det är lite efter tycke och smak. Vissa gillar skärmen, vissa gillar den mindre.

    EDIT: Möjligen kan kontrast o. dyl. justeras i en framtida firmwareuppdatering.
    En annan fundering, kan den suddiga texten bero på någon anti-aliasing? Går det isåfall att slå av?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror att du har rätt. Kontrasten skulle behöva vara starkare bland annat. Det som förvånar mig är att detta ändå inte uppmärksammats i fler tester. Min kompis såg direkt att skärmen såg suddig ut och jag har aldrig upplevd en sådan oskarp och blurig upplevelse när det kommer till att läsa text. Hade primärt tänkt att ha den för surf och läsning av pdf/e-böcker. Om inte detta fixar sig måste jag nog sälja den.

    Edit: Hittade två andra personer som beskriver problemet bra:
    "The display is my only disappointment too. I am pretty sure the issue isn't the lack of DPI though. Seems to be something wrong with the gamma setting or something. Small text on white backgrounds seem to look somewhat fuzzy because of it I think. Hoping it's a software issue that Google/ASUS can fix quickly."
    samt
    "Yeah I think it's a text rendering problem too, but I'm not so sure about it being fixed quickly though. Small text on Nexus 7 is more blurry than my 12 inch 1280x800 HP elitebook (double the size with same resolution) with Microsoft ClearText viewed from the same distance. I think it's a text rendering problem on Android, which does a really lousy job of rendering non-Roboto text."

    http://forums.androidcentral.com/go...-wowed-i-thought-id-thread-2.html#post1981583
     
    Last edited: 26 jul 2012
  14. Mertzi

    Mertzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    htc one x har ju haft stora problem med flimmer, så då är det nog inte omöjligt att nvidia inte löst problemet än. så jäkla dumt att nvidia fått in en såpass stor fot som dom fått med tegra 3 då dom sitter och trycker på sina drivrutiner istället för att låta bättre utvecklare än deras anställda lösa problemen.
     
  15. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det är lustigt vad intrycken kan vara olika. Jag har läst på xda både ris och ros om skärmen. Personligen är jag troligen väldigt okänslig vad gäller skillnader bildkvalitet. Jag fattar sällan vad folk pratar om i trådar om bildkvalitet och har tex aldrig förstått penile problematiken som ofta dyker upp.

    Men om du aldrig upplevt något så suddigt och blurrigt måste du ha något fel på ditt ex. Jag må vara okänslig, men jag inte blind. Prova att reklamera.

    Hur som helst så störs jag inte på något gällande skärmen.

    En sak är dock säker för mig, jag skulle aldrig läsa en e-bok på en bakupplyst skärm, oavsett kvalitet. Där är Kindle oslagbar.


    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag brukar heller inte vara så kräsen när det gäller skärmar, har aldrig klagat tidigare, vare sig på bildskärmar, telefoner eller andra surfplattor. Det talar kanske för det ändå är något fel på just mitt ex. Det tråkiga är att om man skickar in den tar det några veckor innan den kommer tillbaka och i värsta fall är den lika dan då. Men kanske är värt det trots allt.
     
  17. circ

    circ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har använt plattan lite mer nu och kan verifiera att den flimmrar lite lite grann i vissa lägen. Det märks tydligast vid låg belysning och vit bakgrund.
    Detta är verifierat av många, t.ex. här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1775737 och rimligen borde en mjukvaruuppdatering komma som fixar det.
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag lessnade på flimmret/suddigheten och sålde plattan. Blev en Galaxy tab plus istället från Expansys för 2000 kr. Fick den idag, känns betydligt mer behaglig att läsa på. Den har också en bättre högtalare. Saknar dock Jelly Bean från N7, för flytet i ICS på taben är inte lika bra.
     
  19. nuco

    nuco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Nothing Phone
    Platta:
    Samsung S4
    Platta 2:
    Nexus 7
    Får också flimmer vid framför allt dålig wifi signal och när jag använder Chrome.

    HOPPAS att det är en mjukvaru relaterat och fixas snart.
     
  20. Zcorc

    Zcorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Läst on någon på xda som löst problemet med hemma gjorda drivrutiner så det kommer förhoppningsvis lösa sig med en uppdatering

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2