[ROM] MiLulz 1.0 - Miui, fast på Svenska! WIP

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 10 apr 2012.

  1. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    MiLulz, Miui, fast på Svenska!

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Jag ville för ett tag sedan väcka liv i min desire genom att installera MIUI igen men störde mig på att den är på engelska. Så till en början översatte jag endast framework, settings och systemui't för att jag använder alla andra sorters saker med externa apps. Men iallafall så tänkte jag fortsätta på detta och tänkte då varför inte släppa det till alla andra också. Men svenska grammatik lektionerna på grundskolan var inte en favorit så det finns troligtvis en del småfel än sålänge.

    Jag är heller ingen utvecklare i sig så buggs kan jag inte fixa, det gör MIUI själva.

    Installation
    Gör backup av din nuvarande ROM (jag kan inte hjälpa dig om du förlorar data eller skadar din telefon)
    Rootad lur
    Wipe factory reset, wipe cache och dalvik
    Flasha ROMen
    Reboot

    Flasha sen gapps om du vill
    Om du använder CM7 hboot flasha även fixen som finns på tilval

    Tips för er som redan kör någon MIUI version och vill testa denna. Gör en MIUI Backup (Appen heter bara Backup) och synka google kontont. Sen flashar ni denna ROMen och återställer MIUI Backupen och loggar in med ditt google konto så blir det precis som det var innan. Förutom att vissa apps nu är på svenska.

    Nerladdning
    Rom
    MiLulz 1.0

    Tillval
    Gapps (Google apps)

    Darktremors a2sd, fungerande a2sd script. Om det inte funkar kolla guide i post 2

    CM7 HBOOT Fix

    Changelog
    MiLulz 1.0
    Första release baserad på MIUIAndroid 2.3.30

    Översatt so far
    AccountAndSyncSettings
    Calendar
    CalendarProvider
    Contacts
    ContactsProvider
    framework-res
    Launcher2
    Settings
    SystemUI


    Extra info
    Om du på något sätt kan bidra med något till ROMen bara skriv något i tråden! Kan vara en hel översättning eller kanske bara en fras eller ord du vill ha ordning på!

    Denna ROM är baserad på MIUIAndroids version så stort tack till dem också!
     
    Last edited: 10 apr 2012
    demonish, Jepp88 och MatDiggy gillar detta.
  2. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    A2SD guide
    För er och alla andra som har problem med minnesbrist följ denna enkla guide:
    (Detta har alltid fungerat för mig på de flesta roms med a2sd+ support, följ den exakt och om det inte funkar, läs igen och gör om.) Vet inte om det spelar roll men rekommenderar att ni kommer direkt från en orörd ROM. Alltså flasha ROM och DIREKT efter utan att starta upp telefonen helt, stanna kvar i recovery och gör nedanstående steg.

    1. Ladda hem darktremors a2sd script HÄR!! ----> http://www.darktremor.info/files/a2sd/dtapps2sd-2.7.5.3-beta04-signed.zip

    2. Lägg in zip filen du precis laddade hem på ditt sd-kort.
    3. Flasha zip filen precis som du gjorde med ROM:en.
    4. Starta upp telefonen och logga in på market och ladda hem "Terminal Emulator".
    5. Nu i Terminal Emulator så skriver du följande kommandon med ett tryck på Enter för varje ny rad här under:

    su
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd

    //(TELEFONEN KOMMER STARTAS OM NÄR DEN ÄR KLAR)//

    6. När telefonen startat upp gå in i Terminal Emulator igen fast denna gången skriver du:

    su
    a2sd datasd

    //(TELEFONEN KOMMER STARTAS OM NÄR DEN ÄR KLAR)//

    7. När telefonen startat upp nu igen så ska alla apps du installerar hamna på sd kortet. System apps kommer dock vara kvar på det interna. Återställ din backup med Titanium Backup.

    8. Om du nu gjorde allting ovanstående så SKA du har i stort sett oändligt med utrymme Jag har 3.4mb/147mb av det interna använt och jag har ca 90 apps installerade. Alltså så ligger allt på EXT partitionen.

    Dock så rekommenderar jag endast att köra datasd kommandot om du har minst ett class6 sd-kort. Annars kan det bli rätt så slött och laggigt, då du kör alla apps från sd kortet.[/SIZE]


    Partitionering av SD-kort:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1016084[/QUOTE]
     
    Last edited: 10 apr 2012
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    FAQ


    Q - Mitt A2SD fungerar inte, vad kan jag göra?
    A - Oftast kan man få det att fungera bara genom att göra en en a2sd ominstallation. Det gör du genom att skriva följande kommandom i en Terminal Emulator (Android Terminal Emulator med ett tryck på retur för varje ny rad här under. När telefonen automatiskt startat om är du klar.

    Kod:
    [B]su
    a2sd reinstall[/B]
    Q - Mitt internminne sjunker fortfarande väldigt mycket trots att mitt A2SD fungerar, hur får jag mer utrymme?
    A - Det beror oftast på att du inte flyttat över din cache samt dalvik cache till sd kortet. Det gör du precis som en a2sd ominstallation fast andra kommandon som kommer här under. När telefonen automatiskt startat om är du klar.

    Kod:
    [B]su
    a2sd zipalign
    a2sd cachesd[/B]
    Q - Vissa av mina appar ser konstiga ut, vissa syns inte texten förens jag markerat fälten, vissa syns ingeting alls.
    A - Du behöver stänga av kompatibilitet läge för appen. Det gör du genom att gå in i

    Kod:
    [B]Settings -> Programs -> Manage Applications ->
    Min app -> Nu trycker du på Turn off i  "Compability mode rutan".[/B]
    Q - Jag kan inte tanka hem apps från market när jag inte är uppkopplad på Wi-Fi, hur fixar jag så att jag kan det?
    A - Du startar appen Downloads. Kolla längst ner på skärmen direkt när du startat Downloads så står det "Download using Wi-Fi". Bocka ur/stäng av det läget så ska du kunna tanka överallt!


    Har du någon bra information, eller har jag missat något? Tveka inte att skriva ett svar så hamnar det i denna posten.
     
    Last edited: 10 apr 2012
  4. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Bra jobbat Leolulz!

    Kul att se att du äntligen presenterar din översättning. Det var ju ett bra tag sedan du hintade och visade upp ditt lilla projekt, så det är kul att se att du fått till det.

    Ska definitivt testas! Rootade om min Desire igår pga att den varit inne på garantiärende med Revolutionarys s-off metod, så nu är jag redo att återvända till MIUI ;)
     
  5. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    haha oj det minns jag inte ens själv förens du säger det :-) låter trevligt att någon prövar den iallafall ;) blir väl att översätta ett par apps till i helgen då. Lite tråkigt att vissa apps blir på kinesiska så.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
     
  6. liden78

    liden78 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    måste provas :)
     
  7. Jepp88

    Jepp88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt! Satt just och övervägde att installera MIUI. Dock sket jag i det då det inte fanns svenska. Så detta måste provas :).
    Finns det någon form av equalizer till denna rom?
     
  8. riqe1234

    riqe1234 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Perfekt för frugan som av någon outgrundlig anledning vägrar köra roms på något annat språk än svenska.
     
  9. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Mycket är inte översatt så om hon vill ha allt på svenska så skulle jag tipsa dig om att undvika att installera denna. Projektet är lite smått.. övergivet också :neutral:
     
  10. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Du har inte lust att göra en guide på hur man gör för att översätta miui? Ska man in .xml documenten och ändra där, eller vad är det jag letar efter?
     
  11. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Ja det är .xml dokumenten du ska in i. Om du laddar ner denna romen finns det mappar som heter strings-sv i de som jag skrivit är översatta. I framework heter den strings-sv-SE har jag för mig... I nya apps du översätter så finns inte strings-sv, då gör du bara en mapp och kopierar filerna från ex. strings-en in till mappen du nyss skapade och börjar översätta :)

    Sen kan du bara google lite på hur du gör för att decompila/recompila apks om du inte redan vet det :)

    Själv använder jag detta för det: http://www.virtuousrom.com/p/ten-studio.html
     
    4305ms gillar detta.