Problem: Batteritiden försvinner utan användning

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av ghollghost, 2 jun 2012.

  1. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Ok ska testas tack :)
     
  2. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har som många andra stora problem med batteritiden i JB. Märkligt nog tyckte jag att problemen började helt plötsligt i maj/juni någon gång, redan med 4.0.4 ICS, från att ha varit OK tidigare (dock ej 4.0.3, som var nästan lika illa som nu).

    Jag har köpt nytt batteri och det förändrade ingenting.

    Kör nu Brainmaster's JB-rom, och gjorde en full wipe innan installation. Få appar installerade, och har testat att slå av allt (wifi, sync, mobil data, gps, etc), t.o.m. airplanemode, men det drar ändå cirka 5-10% i timmen. BetterBatteryStats ger inga vettiga ledtrådar (deep sleep nästan hela tiden, normal CPU-freq, inga feta wakelocks). Tråden på XDA ger inga svar heller. Verkar vara en ny 4.0.3 det här, och vi får vänta på att Google skall rätta till det?

    Skall testa andra kernels som sades ovan. Om inte det funkar så går jag tillbaka till 4.0.4 för nu är det ihållbart.
    Edit: jabbaboys tips om bedalus kernel ser ut at göra susen för mig också. Kanske har något med cpu states att göra.
    Edit2: Nja, efter en dag är det tydligt att problemen är kvar. 3% efter 15 timmar, och kurvan ser ut mer som en backe och inte en trappa (med skärmanvändningen som hack) som med 4.0.4. Testar vidare.
     
    Last edited: 7 aug 2012
  3. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag bytte nyligen till en NS så jag kan inte jämföra med tidigare versioner men jag tycker batteritiden är bra med stock JB.

    Jag hade 28% kvar efter 2 dagar och 11h användning igår, visst, onormalt lite användning men wifi och sync på hela tiden. Det var inte så att telefonen låg i viloläge hela tiden heller, utan jag surfade, förde över lite filer, tog några bilder osv. Men mindre användning än i vanliga fall helt klart.
     
    Last edited: 7 aug 2012
  4. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Batteritiden är riktigt urusel på min Nexus S sedan Jelly Bean. Under natten (dryga åtta timmar), då jag inte har använt telefonen alls, så var den från början fulladdad och när jag sedan vaknade så var den på 47 procent.
     
  5. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag fick normal batteritid efter att ha slängt ut Brainmasters ROM, och kör helt stock (också kernel) JB 4.1.1. Nu ligger den på drygt 2%/timme i idle, med allt påslaget (wifi, data, gps, sync), och det är bra.

    ViLANDER: Kör du stock? Är telefonen vaken eller är det idle-drain? GSam battery monitor ger en rätt bra bild av vad som drar batteri.
     
  6. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Kör stock och batteriet droppar väldigt mycket utan att jag ens ha rört telefonen på flera timmar.
     
  7. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo, men det kan ändå vara en app som spökar, även om du inte rört luren. Kolla på Settings --> Battery om den är vaken hela tiden. Jag hade bifogat en skärmdump för att visa, men Swedroids forum är så snåla med bifogade filer att jag låter bli. Och som sagt, Gsam kan ge svar på vilken app det är, eller om det är systemet.
     
  8. jongbacken

    jongbacken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tjenare! Har ett problem som liknar det här lite, har hänt två gånger nu. Telefonen har legat nån minut efter att jag låst den(då var batteriet på ca 50%), när jag sen ska låsa upp den igen går det inte, försöker starta den , funkar inte heller. När jag sen sätter i laddaren börjar den ladda, FRÅN 0%. Är det batteriet som är kört eller är det nåt i jelly bean?
     
  9. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Låter skumt, kanske skall batteriet kalibreras om.
    Eller något skumt med batteriindikatorn, ungefär som här: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=30005870&postcount=222
     
  10. jongbacken

    jongbacken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  11. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Last edited: 13 aug 2012
  12. jongbacken

    jongbacken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Last edited: 13 aug 2012
  13. jongbacken

    jongbacken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  14. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ingenting spökar, bara onormalt högt procentantal på Maps, G+ och Android OS.
     
  15. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Testat att stänga av Location services?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk 2
     
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nej. Vill egentligen inte ha den avstängd eftersom jag har nytta av det när jag använder telefonen.
     
  17. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    NOTIS (eller reflektion) : På de tidigare versioner av Android, från 1.5 och upp till 2.3.7,så ingick det nästan alltid i flashinstruktionerna att man skulle göra en wipe av battery stat för att man just skulle kalibrera in batteriindikeraren men efter det att jag gick från min HTC Hero och över till nexus s och började använda ICS så började romutvecklarna "varna" för att kalibrera batteriet om det absolut inte var nödvändigt men varför vet jag inte. Vad som skedde vid en wipe av battstaten var att skriptet som höll koll på spänningen raderades och vid nästa omstart skrevs det ett nytt, precis som vid vilken annan wipe (cache och dalvik som exempel), jag har prövat en massa olika Roms på nexusen men alltid följt instruktionerna och där bland annat INTE kalibrerat batteriet, jag har kämpat med varierande prestanda och batteritider och när det har varit riktigt uselt så har det oftast bara hjälpt med en omflashning av kernel eller rom direkt utan att rensa (wipe) någonting. Jag vet inte riktigt vad som är poängen med detta inlägg eller om jag kan dra någon riktigt slutsats av mina tidigare erfarenheter men det skulle kunna vara att saker kan gå fel redan vid nedladdningen av en rom, data som faller bort i paketet och det kan skapa ett ostadigt system, en korrekt wipe ska man tydligen göra med hjälp av en dator i fastboot läge men det har jag aldrig gjort, om en rom inte uppträder korrekt efter flashig kan det räcka med en omflashning och samma gäller med en kernel. Jag försöker inte ta död på forumdiskussionerna och alla tankar som uppstår när vi stöter på problem, dom har varit mig till stor hjälp också, men det kanske kan bespara lite frustration när man har kört fast. En sista sak, Nexus S har blivit en enhet som är nästan helt obrickningsbar så så länge man inte prövar någonting helt galet och alltid har en nandroid backup på SDkortet så kan man pröva nästan allt och ändå återställa telefonen till fungerande igen. Jag ursäktar om jag störde tråden med ett semi off topic inlägg :-)
     
  18. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Last edited: 14 aug 2012
  19. jongbacken

    jongbacken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  20. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Hänt mig också en gång, har ingen aning om vad det kan vara. Hoppas bara inte det händer fler gånger..