Roamingkostnader för använd data utomlands..

Diskussion i 'Allmänt' startad av trickster68, 14 aug 2012.

  1. trickster68

    trickster68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ...trots att telefonerna är inställda att inte koppla upp sig mot utländsk operatör.

    Fick precis räkningen från min operatör och där hade mina barns abonnemang genererat tre datasession under vår 10 dagar långa Europasemester. Det var inga stora pengar det handlade om utan det handlar om snarare om "principen". Bägge telefonerna är avstängda från att ansluta till "datatjänster under roaming" under "Inställningarna för mobilt nätverk". Det ena abonnemanget hade två datasessioner under natten då jag körde genom Tyskland och jag är säker på att sonen sov då. Den tredje sessionen var när vi åkte genom Tyskland på vägen hem från Tjeckien och det på min dotters abonnemang och hon är inte typen som sitter och fingrar på sin telefon. Den ligger i handväskan...typ. Under den långa vistelsen i Österrike och Tjeckien (6 resp 3 dagar) så har ingen session genererats utan bara vid transit genom Tyskland...konstigt tycker jag om det skulle vara en app som går förbi operativet och lever sitt eget liv?

    Är det någon där ute som har lite koll på vilka appar det skulle kunna vara som går förbi operativets inställning? Är det så att inställningen i telefonen funkar olika i olika operatörers telenät?

    /Trickster68
     
  2. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    har man bockat ur "använd datatrafik" bör man vara så safe som det går.

    Jag råkade dock ut för en liknande händelse när jag var i New York. Roaming var urbockad och ingen datatrafik kopplades upp, som det ska vara. Men sen när jag la mig på hotellet så skickade jag några sms innan sängdags och la mig sen. När jag kollade min telefon på morgonen sen blev jag ganska förvånad. Helt plötsligt var där en 3g ikon.

    Tror jag hade en bugg i min gamla galaxy s2 som gjorde att när jag skickade sms så blev det roaming per automatik. Vilket gjorde att datatrafiken hoppade igång.

    Har inte lyckats återskapa problemet dock.
     
    trickster68 gillar detta.
  3. Lumamannen

    Lumamannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    MMS skickas väl ändå?

    iofs inte alla telefoner tydligen som använder data för det, men dom flesta vad jag vet.

    Men varför just bara tyskland vete tusan...
     
    trickster68 gillar detta.
  4. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Skickar du MMS när du roamar så kommer du debiteras datatrafik av din operatör. Oavsett om du har stängt av det vid roaming.

    Inom Sverige är datatrafiken som går åt vid MMS inkluderad i MMS-taxan, utomlands får du betala för den separat.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
    trickster68 gillar detta.
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Program kan inte påverka datauppkopplingen i android. Det är en av de största bristerna som jag ser det(skulle vara väldigt mycket mer effektivt om program kunde begära internetaccess vid behov och sedan koppla ned. Det skulle lätt fördubbla batteritiden). Jag tror snarare att det är frågan om någon bugg.

    Alternativt så har det att göra med lösningen med delade 3g-nät som vi har i Sverige. Alla operatörer har flera olika nät mer olika nätverkskoder, vilket globalt är väldigt ovanligt. Man måste därför få mobilerna att se flera olika nät som hemmanät, vilket är knepigt. Det är därför som roamingsymbolen ibland ploppar upp trots att man är i Sverige. Möjligen sker även det omvända ibland d.v.s. att nallen tror att den är i ett hemmanät fast den inte är det.
     
    trickster68 gillar detta.
  6. trickster68

    trickster68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack alla ni som har svarat... jag blir inte riktigt klok på detta...

    MMS är en standardiserad operatörstjänst som använder olika bärare (kretskopplat och GPRS beroende på vad som finns att tillgå). Prissättningsmässigt så betalar man per st upp till x kb enligt samtrafikavtal mellan de olika operatörerna. Skickar jag eller mina barn ett MMS från Tyskland ska det enligt prislistan kosta 4,95. Men visst på min fråga om vilka appar som "lever sina egna liv" så stämmer det ju att MMS funkar trots att "data" är avstängt. Givet de klockslag som sessionerna har skapats så måste det vara någon app som självständigt och trots inställningen gjort anropet. Jag har kollat med kundservice och det är min vanliga APN som har använts, dvs den som min operatör har tillhandahållit.

    Det måste vara en bugg av den sort som Kate beskriver som ställer till med problemet. Bägge mina barn har LG telefoner, LG Optimus Black (P970) respektive LG Optimus 2X (P990).
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Anledningen till att MMS funkar är att det använder en annan APN-profil. Inställningen "Data roaming" påverkar bara APN-profilen som används till "internet".
     
  8. trickster68

    trickster68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det som är lustigt är att den sista sessionen som vi blir debiterade för skapas precis efter det att vi kommer in i Tyskland. Vi lämnade Prag strax innan 07:00 för att hinna färjan i Rostock kl 15:00...8:18 startar sessionen och enligt google maps så tar det ungefär 1:22 minuter att köra från Prag till Breitenau, DE, som ligger vid gränsen. Hmmm
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Min gissning är att du stött på en bugg i telefonens specifika mjukvaruversion. Det hände mig också en gång för några år sedan i Android 1.6 men har inte hänt på någon resa sedan dess. Det låter som att buggen uppstått vid bytet mellan operatörer när du växlat land.

    Appar kan inte strunta i inställningen.
     
    trickster68 gillar detta.