Fråga: Projekt: Användbar Arc

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av Pax7, 21 jun 2012.

  1. Pax7

    Pax7 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Alla,

    jag har en 3-brandad Arc (ej S) sedan mars 2011 som jag inte rört på annat sätt än att uppgradera via OTA eller PC-Companion. För ca en vecka sedan installerade jag ICS (4.0.4, build 4.1.B.0.431) via PC-Companion.

    Telefonen har mer eller mindre sedan jag köpte den varit lite för seg, och det har blivit värre efter hand. Nu med ICS är det riktigt illa och telefonen fryser/bootar om nån gång per dag. Så, jag måste göra något åt detta för att kunna fortsätta kunna använda telefonen.

    Jag skulle vilja bli av med alla bloatande 3 appar man inte kan avinstallera och jag skulle vilja köra en ROM som är SNABB och har alla funktioner fungerande (helst inget experimentellt; jag vill bara att telefonen skall funka). Också gärna med så lite tingel-tangel som möjligt i form av animationer etc. som kanske ser coolt ut rn stund men som segar ner och äter minne. Arc har inte resurser till sånt ;)

    Vad rekommenderar ni att jag gör/installerar för att uppnå ovanstående?

    Tacksam för råd och guidning för installation!
     
  2. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Du kan gå in på appar/hantera appar / alla, och inaktivera de appar du inte vill ska köra. Kräver ej root.

    Annars är JJ hybrid rom 3.1 bäst och snabbast. Och jag har provat de flesta rommar.

    Flasha advanced stock kernel innan. Kolla xda-forumet för detaljerade instruktioner.



    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  3. Pax7

    Pax7 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    hann komma igång innan ditt meddelande Zee, började med konstatera att min 3-Arc inte tillåter att låsa upp bootloadern. Hade annars tänkt testa Arconium ICS, men då de rekommenderade upplåst bootloader försökte jag inte med den.

    Flashade istället stock SEMC senaste ICS Nordic. Blev mycket bättre flyt, men hade fortfarande ett problem med webbläsaren, samt en krasch+reboot på kort tid, så bestämde mig för att testa custom ROM istället.

    JJ Hybrid ROM går att flasha utan upplåst bootloader med lite fixande. Allt enligt instruktion på xda, dock är de inte helt tydliga med att man måste nedgradera till en 4.0.3 kernel för att kunna roota telefonen.

    Kör JJ Hybrid ROM 3.1 nu, funkar bra förutom ett par processkrascher samt en reboot på två dagar (igår + idag).
    Jag har ett stort problem dock - battertiden är inte bra alls. Arc:en äter batteri nåt enormt. Trots att jag knappt använt telefonen idag är batteriet nere på 20% efter 11 tim 30 min. Cell standby har tagit 34%, screen 30%, phone idle 17%. Uppskattar av batterigrafen att telefonen har varit vaken mindre än 10% av tiden.
    Testade kort igår kväll att slå på flight mode och wifi, och det verkade fixa batteriåtgången, så det ser ut som att radion är problemet. Skall testa mer dock.

    Har någon sett någon fix för den dåliga batteritiden?
     
  4. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag har riktigt schysst batteritid, med advanced stock kernel, baseband 70, ondemand governor.

    Vilken baseband har du? Prova wipea cash + dalvik en gång...

    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  5. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Du kan flasha rom control (se JJs första sida i tråden). Med den kan du styra data on/off vid screen off, mm.

    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  6. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Varför skulle inte din arc "tillåta" låsa upp BL? Följer man Sonys instruktioner så kan man väl låsa upp alla arcs?

    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  7. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Nej, vissa brandade lurar går inte att låsa upp bl på. Vet inte det gäller alla dock.
     
  8. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Operatörslåsta telefoner kan man inte låsa upp BL på. Ytterligare en orsak till varför man inte skall ta sin telefon från 3 utan istället köpa den på PH eller något annat ställe som säljer olåsta telefoner.

    Skickat från min Xperia P
     
  9. Pax7

    Pax7 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör JJ Hybrid 3.1 helt omodifierad. Baseband är version 72. Kollade lite på xda ifall någon tyckte att den var sämre map batteritid än någon tidigare baseband, men såg ingen som rapporterat det. Nån här kanske vet mer?

    Om man wipar cache + dalvik, sabbar det på något sätt installerade appar, konfigurationer, SMS, telefonbok etc? Jag antar att det inte gör det?

    Hur wipar man, genom att installera och boota in i clockwork recovery (eller vad det heter)?
     
  10. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Inget sabbas så länge du inte kör data factory reset.

    Installera inget. Boota in i recovery, wipe cache, advanced/wipe dalvik. Reboot.

    Tar 2 min extra att boota.

    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  11. Pax7

    Pax7 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen alla,

    tänkte skriva lite om min erfarenheter såhär långt.

    Har som sagt kört JJ's hybrid ROM 3.1, och batteritiden har varit ganska usel, plus att den fryst/kraschat nån gång då och då.
    Hade ej upplåsbar bootloader, så bestämde mig för att hacka den och låsa upp. Jag använde mig av Omnius för det, kostade knappt 150 kr att göra. Den proceduren innefattar att kortsluta en testpunkt och speciell programvara, men det var ändå hyfsat rättfram och fungerade bra. Jag har nu upplåst bootloader.

    Efter detta installerade jag Trinity kernel 2.0, som skulle vara snäll mot batteriet. Gjorde ingen skillnad för mig i batteritid, dock slutade enheten att krascha med den kärnan.

    Har precis nu blåst hela den installationen och installerat Arconium ICS istället. Kollar nu hur batteritiden verkar vara innan jag börjar installera appar etc.

    Nån som testat JJ's hybrid ROM 3.2 förresten, eller nån annan intressant ny ROM som är light weight och ger bra batteritid?
     
  12. tobbek

    tobbek Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör cm7.2 och har sjukt bra batteritid. 2dagar ca. Har dock en sii också som jag använder mest. Arc är jobbtelefon.

    Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
     
  13. clabbe69

    clabbe69 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har kört JJ's hybrid ROM 3.2 ett tag, har låst bootloader.
    Tycker jag fått bra batteritid med den och ingen lagg.

    Jag fick massor med låsningar när jag gick upp till 4.0.4, var nära o kasta bort telefonen, det fortsatte när jag installerade JJ´s rom, men det försvann helt när jag sänkte cpu hastigheten ett snäpp, misstänker att min lur helt enkelt blir för varm av 4.0.4.