Fråga: Går det laga powerknappen själv?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av milky81, 27 jul 2012.

  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej.

    Min powerknapp på min nexus one har lagt av igen. Förra gången skickade jag in den på lagning men nu är garantin slut :(

    Är det någon av er som har lagat knappen själv, är det svårt?

    Hittade någon disassembly-guide och själva delen verkar heta Flex Cable Repair for nexus one. Finns på ebay och lite andra webb-butiker.
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Har googlat en del själv och hittat följande för den händige. Det verkar som att det inte krävs något lödande utan det är kontakter du drar ur för byte.

    Detta ska du söka på för att hitta reservdelen, det finns på e-bay och diverse andra webbshoppar. Kostnaden verkar ligga på allt från 200 kr till uppåt 1000 kr.
    Flex Cable Repair Parts for HTC Google Nexus one G5

    Steg för steg med detaljerade bilder hur man plockar isär en nexus one.
    http://www.ifixit.com/Teardown/Nexus-One-Teardown/1654/2

    Steg för steg i videoformat.
    http://www.youtube.com/watch?v=cznogushN34&feature=player_embedded
    http://www.powerbookmedic.com/manual.php?id=107


    Vad jag har förstått så är det ungefär samma del i HTC desire men då heter den G7. Jag får olika info från olika håll, vissa säger att det är G7 man ska använda andra säger G5, en del säger att det inte spelar någon roll.

    När jag skaffat nästa telefon så gör det inte så mycket om denna går sönder så då kommer jag nog leka reparatör :)



    Själva reservdelen ser onödigt stor ut för en så liten sak som powerknappen men tydligen måste man byta hela den delen, kopierat ur forum:
    "Its always flex cable breaks and there is no way you can replace just the flex cable."
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=895701
     
    Last edited: 3 aug 2012
  3. johanoren

    johanoren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bytte precis min flex-cable och nu funkar powerknappen som en klocka!

    Har haft den inne på reparation från HTC tidigare och då dog den igen efter ett par veckor, så ska se till att inte slita på den i onödan nu. Kände att den var lite opålitlig som enda telefon när man inte kunde sätta på den om den hängde sig, men nu är allt frid och fröjd.

    Betalade $23,50 för min ink. frakt och det är inte så svårt att byta om man är lite pillig. Se bara till att ha rätt verktyg hemma.

    Ifixit säger att du behöver en T4 mejsel, den funkar men inte klockrent, T5 passar bättre. Jag köpte en sats från ebay. Typ $1*får man punga ut ink. frakt. (bara söka på phone open tools eller screwdriver T5 o.s.v. Finns en hel del olika kombinationer av grejer, det mesta med gratis frakt).

    Innan du slajdar ut hela kretskortspaktet så se till att du snäppt ur de 3 kontakterna som sitter fast från kretsarna under, 2 st nedanför aluminiumribban och 1st över, annars händer inte så mkt.

    Jag passade även på att skruva lite vidare så jag kom åt min trackball som var helt igen-tjockad av ludd. Den hade helt slutat röra sig i en av riktningarna och gick knappt att klicka på. Men den gick att försiktigt demontera till minsta bit och allt ludd gick att ta bort! Även den funkar som vore den ny :)

    Bara fråga om nån har några frågor angående bytet. Kan ju återkomma när min nya knapp dör så får ni veta ungefär hur kvallen är på reservdelarna.

    /Johan
     
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Var köpte du din flexcable och var det G5 som gällde? Kan du länka?
     
  5. johanoren

    johanoren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    milky81 gillar detta.
  6. johanoren

    johanoren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Glöm inte bort blixt + kamera på din gamla flex cable! :P Jag glömde blixten. Den sitter precis till höger om kameran, ett litet chip som är enkelt att plocka bort och sätta tillbaka på den nya.

    Dock så vill inte min blixt fungera nu efter att jag letat på den och satt den där den skulle sitta. Aja, powerknappen har prio över fungerande blixt varje dag i veckan hos mig i alla fall. Lite synd bara.
     
  7. bab

    bab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lagade min nu också på samma sätt, gick fint. Fanns ett till chip som inte kom med flexkabeln från ebay, satt nedanför antennkabeln.. Vet dock inte vad det var, men var bara att flytta över.

    Jobbigast var väl att få bort underplattan, iaf sålänge man försökte vara försiktig :P