Elgiganten - en stor butikskedja kan tydligen ändra sig =)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Henke_83, 9 aug 2012.

  1. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    har du betalat för en mobil som inte finns så blir du erbjuden en annan i samma prisklass,inget konstigt med det,haka upp sig på att den är snabbare eller den kan göra det är bara löjligt med dom pengarna.
     
  2. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det finns ngt som heter täckningsköp.
    Det borde gälla här tycker jag.
    Men problemet är ju att företagen kan skita i det för det hjälper inte att vända sig till ARN för de tar inte upp ärenden under en viss summa.

    Jag tycker att det gick väldigt lång tid mellan beställning och meddelande att telefonen var slut. Blev det kanske så att telefoner gick ut till butikerna ist för att hamna hos webkunderna.
    Jag tycker att även om det är en skitsumma, en skittelefon som är lastgammal så är det mera frågan om kundservice och goodwill.

    Lämnade tillbaka ett par skor på Team Sportia idag, de var nedsatta och när jag köpte frågade jag om öppet köp. När jag skulle lämna tillbaka dem var det tydligen bara bytesrätt på dessa skor men säljaren sa direkt att det fixar vi åt dig så du får pengarna.
    Det är service och omtanke om kunderna. Då är man intresserad att behålla sina kunder.

    Kommer ihåg vilket ramaskri och långa trådar det blev när operatören 3 dabbade sig när det gällde LG o2x som såldes slut (995kr kontant) och ingen ersättning utgick för att de strök ordrarna.
    Det skrevs till KOV,ARN och saker på deras FB sida. Känns som om denna tråd blir mera förlöjligad fast det är likande situation
     
  3. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Vill bara inflika att det finns flera sätt att jämföra prestanda i mobiltelefoner. Om man är intresserad av att ta bilder och filma med sin smartphone så är ju X8 (trots avsaknaden av autofokus) ett *betydligt* bättre val än Blade med sin fruktansvärt usla kamera.

    Jag säger inte att jag skulle valt en X8 eller att det är oviktigt med en högupplöst skärm, men så ensidigt som TS presenterade det var inte situationen.
     
  4. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Enig med TS. Gillar inte elgiganten och deras stil. Svider i mig när jag hör att någon närstående handlat där.
    I ditt fall har dom kört nån lockdeal som visst bara fanns i några ex. Hade också blivit sur. Och folk som skriver att du ska "sluta lipa" bör andas djupt, ta en titt i spegeln och tagga ner.
    Be good//
     
  5. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Så dom som är lugna ska tagga ner? :)
     
    Hassizle gillar detta.
  6. Henke_83

    Henke_83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har fått min X8 och ska se om jag kan gå in och byta den till en ZTE Blade i fysisk butik.Fick inget kvitto eller ordersedel med i paketet, borde man inte få det? Var samtidigt inne och surfade på elgigantens hemsida och se vad som skrivs. Fann detta :)

    Tycker de säger emot sig själva i sina köpvillkor, hur kan man ha det så här?

     
  7. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Om dom redan är lugna så har vi något att jobba med. Men om inte, då är ett djupt andetag (och gärna sluta ögonen) en bra början.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER



    Kanske lätt att vara efterklok men det jag fetmarkerat stämmer in på deras historia ganska bra. Det efterkloka är väl att du borde screen-shottat hur det stod vid beställning! Inte så att man tänker på det men det hade vart kul att ha så du kunde visa något svart på vitt till Elgiganten.

    De har alltså en policy men också undantagsfall mot tekniska problem, slutförsäljning, massbeställningar (som jag tror jag tog upp tidigare i tråden) och kan då erbjuda alla pengar tillbaka eller en likvärdig telefon.

    Men jag skulle som sagt tagit telefonen till en butik (kvittokopia finns i systemen att ta fram) och försökt snacka med dem. Ofta är de betydligt snällare i butik än på kundtjänst när det gäller sådanahär saker.
     
  9. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Försöka går ju...

    Det här var ju intressant. I ena andetaget hänvisar de till konsumentköplagen som är tvingande, för att i nästa förbehålla sig rätten att inte leverera. Nåväl, oavsett vilka förbehåll de skriver så kan de inte förhandla bort konsumentköplagen och har de ingått ett avtal (dvs bekräftat köp) så kan de inte backa. I ditt fall när det dessutom är betalt så blir det bara fånigt.

    Vad de däremot kan göra är att neka köp, t.ex. om du vill beställa 200 st så kan de mycket väl säga i webkassan att du inte får köpa. Men så fort de har bekräftat beställningen så är den bindande.

    I princip kan man förenkla det så här, innan köp kan det göra i princip vad de vill, när det väl är bekräftat kan de i princip inte göra något alls. Det är alltid viktigt att vara noga med avtal, det är det många privatpersoner som fått erfara när de inte läst finstilta villkor. Dessvärre så slipper många företag undan eftersom de i kraft av sin storlek har mer resurser att "bråka" och inte göra rätt för sig.


    Mvh,
    E.B.
     
  10. Henke_83

    Henke_83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  11. sweeedie

    sweeedie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Aldrig Elgiganten.

    Okunnig och otrevlig personal verkar vara deras grej.

    Dom kämpar förtvivlat nu med sina "mega store" men känns som en ganska rutten idé när man fyller sina butiker med samma kassa/ointresserade personal.

    Som sagt, aldrig mera Elgiganten.
     
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag klickade bara för att se ett svar.

    evening.beamevening.beam; Vill bara påpeka att din jämförelse med ett bilköp mellan två privatpersoner är helt åt skogen. Jag kan självklart inte sälja något jag redan sålt. Det är däremot mycket möjligt att någon hann beställa den sista telefonen innan TS, eller hur? Sedan att ge ett bra erbjudande på en telefon som det inte finns mycket kvar är inte alls konstigt, tvärtom är det så de blir av med de sista exemplaren och om något gynnar det köparen
     
  13. Nickr

    Nickr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    Jag har lite blandad erfarenhet av Elgiganten, tjejerna som sitter i kassan är dock oftast trevliga. ;)

    Dock så upplever jag försäljarna som väldigt arroganta. Har dock endast erfarenhet från mitt lokala varuhus.
     
  14. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag kan inte se att Elgiganten har gjort något fel. Produkten tog slut och du blev erbjuden likvärdiga produkter alternativt pengarna tillbaka. (Iaf X8 är likvärdig med Blade, och de bristande specifikationsgämförelserna som har dykt upp i tråden är i stort sett irrelevanta.) Ett erbjudande som du även verkar ha accepterat.

    Att inte kunna plocka ut en telefon från en butik är inte heller konstigt. Dels för att det är olika lager och dels för att det verkar ha varit ett webberbjudande. Många Elgigantenbutiker är även Franchise, men jag är osäker på om detta är en faktor.
     
    Last edited: 15 aug 2012
  15. Boyka

    Boyka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq, Hallon.
    Telefon:
    Xiaomi 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon.
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Elgiganten är skit.. skulle köpa en laptop till flickvännen där.. Valde ut en modell jag gillade och den va slut, de frågade då om jag ville köpa exemplet i butiken och jag sa visst, sen kom han tillbaks och sa det inte gick..

    Då rusade en annan gubbe ut och sa de hade fått in ett exemplar från en annan kund som ångrat sig.. fick den även 300kr billigare, de sa det funkade perfekt osv... så jag tog den..

    När jag kom hem fick jag en mindre chock.. va en stor spricka i skärmen, ett stort svart område som va helt kvaddat... hur fan kan man sälja en dator i det skicket? för de måste väll ha vetat om det, granskat datorn osv när den kom in.. Lämnade tillbaks den dagen efter..

    Nu handlar jag aldrig där längre..
     
  16. rallypack

    rallypack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu har du fått svar på Fairshopping TS!

    Glöm inte skriva här vad lösningen blev. Tror de kommer att fixa en annan bättre telefon till dig.
     
  17. McTerry

    McTerry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Elgiganten är väldigt kända för att sprida reklam på produkter som inte ens finns i lagret.
    Har själv den erfarenheten från den lokala butiken. Det de brukar säga är "den är slut".

    Farsan min är ju pensionär och han brukar besöka olika butiker rätt ofta på dagarna. Oftast samma dag som reklamen dyker in i brevlådan eller dagen efter så sticker han dit och känner dem på pulsen, men produkten finns inte i lagret. Det är slut, finns inte, existerar inte. Går inte att beställa mer. Så man undrar ju, vad tänker de med?
     
  18. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag tror du läste lite snabbt vad jag skrev och även hur den ursprunglige postaren skrev. Detta fallet handlar om ett genomfört köp, inklusive betalning. Detta är bindande. Man är skyldig att stämma av mot lagersaldo innan man skickar ut en orderbekräftelse, det är just därför många inte har automatisk sådan utan skickar det manuellt dagen efter.

    De stora kedjorna jobbar med automatiserade system och ska ha koll på detta. Om de inte har koll så får de stå sitt kast helt enkelt. Oavsett så har de ingått ett bindande avtal och måste göra rätt för sig.

    Med andra ord, om någon annan samtidigt köper en likadan telefon, så är det Elgiganten som har sålt något de inte har och därmed gjort fel precis så som jag skrev med bilarna. Det var bara tydligare med bilarna för att det var en större tidsskillnad.


    Det är helt rätt, men det är inte det som är poängen.

    Det missbrukas från många kedjor med lockvaror som aldrig finns, man genomför försäljning av varor man inte kan leverera osv. Detta ofta på ett medvetet sätt för att man istället ska fånga in kunden och sälja en annan vara som man tjänar mer på. Det är inte okej att bryta mot lagen för att locka in en kund. Ett genomfört och bekräftat köp är bindande och om marknaden någonsin ska bli sanerad så måste vi alla hjälpas åt att stävja denna typ av uppenbara övertramp.


    Mvh.
    E.B.
     
  19. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Detta gäller förvisso inte bara Elgiganten utan är ett i branschen vanligt förekommande problem. Extremfallet är när en stor kedja går ut med en lockvara som finns i ett enda exemplar som ska delas mellan alla butiker i landet.

    Nu har detta beteende varit uppe hos konsumentombudsmannen ett flertal gånger och man har förbjudit denna typ av annonsering. Om en vara annonseras för så ska den gå att köpa i rimligt antal och under rimlig tid, åtminstone under den tid som reklamen avser. Då de stora kedjorna ofta har återkommande reklam varje vecka så är det underförstått att det ska gå att köpa i en vecka, dock är det inte tvingande.

    Elgiganten har löst detta genom att ange att de har tre dagars tillgångsgaranti (med lite förutsättningar) och det är helt ok att göra så. Så länge spelreglerna är tydliga och inte är avsedda att luras så ser inte konsumentombudsmannen några problem (och inte jag heller).

    Så om ovanstående inträffar hos Elgiganten så är det bara att hänvisa till deras egen tillgångsgaranti och hos andra företag hänvisa till konsumentombudsmannen.


    Jag vill också tillägga att denna tråden handlar om genomfört köpavtal (inklusive betalning) och då gäller helt andra förutsättningar som jag tagit upp tidigare.
     
  20. Henke_83

    Henke_83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu ska ni få höra vad lösningen blev :) Får nog tacka sidan fairshopping.se för detta.

    Jag har ju skrivit att jag tagit kontakt med kundtjänst och ingen har kunnat göra något åt detta problem, trots att mobilen finns i en fysisk butik nära mig.

    Efter att jag lagt in en del av detta på fairshopping ringer Elgiganten upp mig dagen efter. De erbjuder mig att gå in i en fysisk butik och byta ut mobilen till en ZTE Blade. Jag tackar givetvis ja till detta erbjudande och nu har jag fått min telefon jag köpte från början.

    Synd bara att det ska behöva gå så långt som att man ska behöva kritisera på internet. Hade kundtjänst varit smidigare och hade de löst det direkt!

    Men nu är jag nöjd :)
     
    evening.beam och rodak gillar detta.